۱۳۹۲ آبان ۳۰, پنجشنبه

22 _ آیا مشروب همان خمر است ؟ آیا خمر حرام است ؟

سوالات قرآن برای ترویج و نشر فرهنگ کتاب آسمانی 22
دوستان خردمند با تدبر و تفکر در آیات خدا بفرمایید طبق آیات قرآن

خمر به چه معنی است ؟ آیا مشروب همان خمر است ؟ و آیا حرام بودن خمر در قرآن آمده ؟

يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِمَا إِثْمٌ كَبِيرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَا أَكْبَرُ مِن نَّفْعِهِمَا وَيَسْأَلُونَكَ مَاذَا يُنفِقُونَ قُلِ الْعَفْوَ كَذَلِكَ يُبيِّنُ اللّهُ لَكُمُ الآيَاتِ لَعَلَّكُمْ تَتَفَكَّرُونَ [البقرة : 219]از تو در باره مستی آور و قمار میپرسند بگو در آن دو گناه بزرگیست و منافعی برای مردم است و گناه آندوبزرگتر از نفع آنهاست و از تو می پرسند چه چیز را انفاق کنند بگو بخشش . بدانگونه خدا آیات را بیان میکند شاید شما تفکر کنید 219

جواب : خمر در قرآن به معنی مستی آور است که عقل را می پوشاند و زایل می کند و به هر ماده ای خواه مایع باشد و یا جامد و یاگاز اطلاق میشود که سکر (مستی و مدهوشی) ایجاد کند بطوریکه انسان نداند که چه میکند و یا چه می گوید >>> يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَقْرَبُواْ الصَّلاَةَ وَأَنتُمْ سُكَارَى حَتَّىَ تَعْلَمُواْ مَا تَقُولُونَ ....... [النساء : 43] ) ای کسانیکه ایمان آورده اید در حالیکه مست هستید به نماز نزدیک نشوید تا وقتیکه بدانید چه میگویید ......43

شراب نوعی از خمر است که مستی ایجاد میکند اما خمر فقط شراب نیست و هر ماده ی مستی آور دیگری شامل خمر میشود مواد مخدر و قرصهای روانگردان نیز نوعی از خمر هستند

حرام بودن خمر ( هر نوع ماده ی مست کننده) نیز در قران بروشنی آمده مانند حرام بودن فحشا و بغی بغیر حق

ايه 33 سوره اعراف حرام بودن آنچه بنام اثم و بغی آمده را به مومنان متذکر می شود
قُلْ إِنَّمَا حَرَّمَ رَبِّيَ الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ وَالإِثْمَ وَالْبَغْيَ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَأَن تُشْرِكُواْ بِاللّهِ مَا لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ سُلْطَاناً وَأَن تَقُولُواْ عَلَى اللّهِ مَا لاَ تَعْلَمُونَ [الأعراف : 33]
32 بگو غیر از این نیست که پروردگارم حرام کرده فحشا را آنچه را پیدا و پنهان است از آن و اثم و بغی بناحق را و آنکه با خدا شریک گردانید آنچه را که هیچ دلیلی برای آن نازل نکرده و آنکه بر خدا بگویید آنچه را نمی دانید 33
ايه را مجموعه بندي مي كنيم تا وضوح بيشتري پيدا كند
قُلْ إِنَّمَا حَرَّمَ رَبِّيَ >>بگو غیر از این نیست که پروردگارم حرام کرده
1- الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ>> فحشا را آنچه را پیدا و پنهان است از آن
2- و{ الاثم }<< و اثم
3- و{ البغي }بغير الحق>> و بغی بناحق را
4- و ان { تشركوا } بالله مالم ينزل به سلطانا>>و آنکه با خدا شریک گردانید آنچه را که هیچ دلیلی برای آن نازل نکرده
5- و{ ان تقولوا علي الله ما لا تعلمون }و آنکه بر خدا بگویید آنچه را نمی دانید 33
در اين ايه خداوند پنج مورد فحشاء ، اثم ، بغي ، شرك و حديث جعلي را به طور صريح حرام اعلام كرده است ايه محكم است چون كلمه حرام صريحا در ان به كار رفته و جاي هيچ گونه شك و شبه را نگذاشته است

پس چون در ايه محكم مي فرمايد :انما حرم ربي { الفواحش } : همانا پروردگارم فحشاء را حرام كرده است
در باره لواط مي فرمايد : اتاتون { الفاحشة } و لواط را فحشاء ناميده به اين ترتيب براي ما مشخص مي شود كه لواط حرام است

و چون در ايه 33 اعراف مي فرمايد : انما حرم ربي ... { الاثم } همانا پروردگارم اثم را حرام كرده است
و در باره شراب مي فرمايد : فيهما { اثم } كبير : در آنها یعنی خمر و قمار اثم بزرگي ، به اين ترتيب براي ما مشخص مي شود كه خوردن شراب که نوعی از خمر است حرام است

و چون در ايه مادر مي فرمايد : انما حرم ربي ... { البغي } بغير الحق : همانا پروردگارم بغی بنا حق را حرام كرده است

و چون در ايه مادر مي فرمايد : انما حرم ربي ... ان { تشركوا } بالله : همانا پروردگارم حرام كرده است كه شرك بياوريد به خدا
و در باره فرقه فرقه شدن در دين مي فرمايد: و لا تكونوا من { المشركين } من الذين فرقوا دينهم و كانوا شيعا : نباشيد از مشركان از كساني كه تفرقه انداختند در دين شان و فرقه فرقه شدند به اين ترتيب براي ما مشخص مي شود كه فرقه فرقه شدن در دين حرام است

و چون در ايه مادر مي فرمايد : انما حرم ربي ... { ان تقولوا علي الله ما لا تعلمون } :
همانا پروردگارم حرام كرده است كه بگويي از زبان خدا چيزي را كه به ان علم نداريد
و در باره گفتن چيزي از زبان خدا كه به ان علم نداريم مي فرمايد:
و { قالوا لن تمسنا النار الا اياما معدوده } قل اتخذتم عند الله عهد فلن يخلف الله عهده
{ ام تقولون علي الله ما لا تعلمون } :
ذلك بانهم { قالوا لن تمسنا النار الا اياما معدودات } و غرهم في دينهم ما كانوا { يفترون } :
و فريبشان داد دروغهاي كه از زبان خدا در دينشان ساختند ، براي ما مشخص مي شود دروغ بستن بر خدا احادیث مجعول حرام است .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر