111 - آدم و انسان و بشر چه تفاوتی دارند ؟



پاسخ به : سوالات قرآن برای ترویج و فرهنگ کتاب آسمانی 111
عزیزان فرهیخته و خردمند خواهران و برادران مومن لطفآ با تدبر و تفکر در آیات کتاب حکیم و بدور از افسانه های پدران پیشین بفرمایید چه تفاوتی بین سه کلمه ی کلیدی
آدم و انسان و بشر
در قرآن هست و این سه کلمه به چه گونه ای از انواع موجودات اشاره میکند
جواب  :برای اولین بار برداشتی را از قران ارائه می کنم که تا کنون چنین مطلبی را هرگز کسی طرح نکرده طبیعتآ موافق و مخالفینی خواهد داشت که نظریات هر کدام میتواند در راه رسیدن به حقیقت کمک موثری باشد دلایلی که در مطلب بدان اشاره میشود و سوالاتی که برای روشن شدن مطلب از خردمندان و متفکران در آیات پرسیده ام نیز در صورت پاسخ صادقانه و خالصانه گامهای موثری درراه رسیدن به حقیقت است
آدم گونه ای تکامل یافته از انس است که اینک بشر است ( در ادامه این مطلب روشن می شود)  و آدم اسم خاص است مانند عیسی موسی یا محمد  آدم نام یک شخص بوده که خدا مجسمه ی او را از گل ساخته وروح در او دمیده همانگونه که روح را که مخلوق خداوند است و نه بخشی از وجود خداوند  در فرج مریم دمیده به او گفته بشو و شده و جان گرفته اینکه افسانه های ما در باره ی خلقت آدم تا چه حد با قران در تضاد و تناقض است به لینک رجوع کنید    http://quranmoslems.blogspot.nl/2010/01/blog-post_9004.html
اما در مورد انسان و بشر برای اینکه متوجه برخی نکات شویم سوالاتی را طرح میکنم
1-    چرا در قرآن تمام صفات منفی به انسان اطلاق شده ؟ و حتی یک مورد صفت منفی برای بشر ذکر نشده ؟
2-    چرا پیامبران خودشان را بشر می نامند ؟ و چرا هیچ پیامبری خود را انسان ننامیده ؟
3-    چرا در قرآن تمام مخالفین پیامبران نیز خود را بشر نامیده اند و خود را انسان ننامیده اند ؟
4-    چرا قرآن روحی که بسوی مریم فرستاده شد را مانند بشر مینامد و مانند انسان نمی نامد ؟ و چرا مریم پس از بشارت فرزند میگوید چگونه ممکن است در حالیکه هنوز بشری من را لمس نکرده ؟ چرا نمی گوید تا کنون انسانی من را لمس نکرده ؟
5-    چرا خدا به ملایک نمی گوید به انسان سجده کنید ؟ و میگوید به آدم که اینک بشر است سجده کنید ؟
6-    آیا تمام موجودات زنده در کره ی خاکی گونه ای از انسان هستند ؟
7-    آیا بشر تکامل یافته ی موجودات زنده است ؟
8-    ماهیت انس و جن چیست ؟ آیا این دو به دو گونه از جانداران اشاره می کنند ؟
9-    آیا جن به هر موجود مخفی که ما تا کنون آنها را ندیده ایم گفته می شود ؟


قرآن به موجودات باشعور در هستی اشاره میکند و از آنها سخن می گوید موجوداتی که مانند ما دارای شعور هستند و قدرت انتخاب دارند و در زمین نیستند و در آسمانهای هفت گانه ی خدا هستند  موجوداتی که بر خلاف تمام دیدگاه های سنتی به ارث برده از گذشتگان ما مطرح هستند و قرآن خط بطلانی بر باور هایی میکشد که خود را خلیفه الله خوانده وخود را تنها موجودی میداند که میتواند تصمیم بگیرد و انتخاب کند بله قرآن حقیقت را می گوید هر چند با تمام تفکرات جامعه هم سان وهمگون نباشد
قرآن حداقل به چهار گونه از موجودات با شعور که قدرت انتخاب دارند اشاره میکند انس و جن و ملک و روح البته ملایکه میتوانند از نوع جن باشند همانگونه که ابلیس از ملائکه بود و قران میگوید از جن بود
قرآن بروشنی می گوید که موجودات با شعور در آسمانها هستند و خدا را تسبیح میکنند >>>
 أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ يُسَبِّحُ لَهُ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالطَّيْرُ صَافَّاتٍ كُلٌّ قَدْ عَلِمَ صَلَاتَهُ وَتَسْبِيحَهُ وَاللَّهُ عَلِيمٌ بِمَا يَفْعَلُونَ [النور : 41] آیا نمی بینی که برای خدا حرکت می کند آن کس که در آسمان و آنکس که در زمین است و پرنده ها که کنار یکدیگر صف بسته اند همۀ آنها میدانند نمازش و تسبیحش را و خدا به آنچه انجام میدهند داناست ﴿۴۱
تُسَبِّحُ لَهُ السَّمَاوَاتُ السَّبْعُ وَالأَرْضُ وَمَن فِيهِنَّ وَإِن مِّن شَيْءٍ إِلاَّ يُسَبِّحُ بِحَمْدَهِ وَلَـكِن لاَّ تَفْقَهُونَ تَسْبِيحَهُمْ إِنَّهُ كَانَ حَلِيماً غَفُوراً [الإسراء : 44] برای او شناور هستند آسمانهای هفتگانه و زمین و کسانی که در آنها هستند و هیچ چیزی نیست مگر آنکه او را ستایش میکند در حالیکه شناور است (حرکت میکند)و لکن متوجه حرکت خود شان نمیشوند البته که او بردباری آمرزنده است ﴿۴۴
يَسْأَلُهُ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ كُلَّ يَوْمٍ هُوَ فِي شَأْنٍ [الرحمن : 29]  از او در خواست میکند (حاجت می خواهد) هر کس که در آسمانها و زمین است هر روزی او در کاری مهم است ﴿۲۹
و قرآن تاکید میکند که در قیامت جن و انس در مقابل اعمال خود مسئول هستند و در آخرت مواخذه میشوند که این مطلب نشان میدهد که آنها نیز دارای شعور هستند و مانند ما قدرت تصمیم گیری و انتخاب دارند و بر اساس عملکردشان مواخذه می شوند برای فهم بهتر ماهیت جن و قدرت شعور و انتخاب و توانایی هایشان سوره ی جن را در قران بخوانید
 وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيراً مِّنَ الْجِنِّ وَالإِنسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لاَّ يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لاَّ يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لاَّ يَسْمَعُونَ بِهَا أُوْلَـئِكَ كَالأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُوْلَـئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ [الأعراف : 179] و البته برای جهنم بسیاری از جن و انس را خلق کردیم  برای آنها قلبهایی است که توسط آن درک نمیکنند و برایشان چشمهایی است که بوسیله آن نمی بیینند و برایشان گوشهایی است که با آن نمیشنوند آنها مانند چهار پایان هستند بلکه گمراهترند آنها غافل هستند ﴿١۷۹ 
آیا جنیان که در لشکر سلیمان خدمت میکردند و عفریتی از جن و کسی که علم کتاب نزد او بود و در چشم بهم زدنی تخت ملکه ی سبا را نزد سلیمان آورد و هدهد شخصیتی که در داستان سلیمان در قران قدرت پرواز داشت و دارای شعور هم هست بدلیل انکه استدلال میکند عده ای از همین موجودات آسمانی هستند ؟ که قرآن از آنها نام میبرد ؟ از نظر بنده همین است آنها موجودات هوشمندی هستند که  ماهیتی غیر از انسان دارند اما مانند بشر با هوش و دارای انتخاب هستند که فقط در خدمت سلیمان بودند

البته با توجه به آیات قران ملائک نیز دارای شعور و انتخاب هستند ملایک با خدا در باره ی آدم مجادله می کنند و می گویند آیا می خواهی موجودی را که فساد می کند و خونریزی میکند در زمین قرار دهی و خدا می گوید من چیزی میدانم که شما نمی دانید و نهایتآ همه ی ملایک سجده می کنند غیر از ابلیس که عصیان میکند و از دستور خدا سر باز میزند بقره 23
چنانچه به آیات قرآن توجه کنیم میبینیم که خلقت بشر و انسان که قران برخلاف تصورات ما که در فرهنگ عامه انسانیت را بالاتر از بشریت میدانیم تمام صفات منفی را به انسان نسبت میدهد و هیچ صفت منفی در قران به بشر نسبت داده نشده صفاتی که قرآن به انسان نسبت می دهد  از قرار زیر است
لفی خسر.- لربه لکنود – لیطغی- هلوعا – لکفورمبین – کفور – خصیم مبین – ظلومآ جهولا – اکثر شی جدلا -  قتورا - یوسا – عجولا – لظلوم کفار – لیوس کفور – ضعیفا
اما ماده ای که انسان و بشر از آن خلق شده اند نیز یکی است در قرآن انسان از مواد زیر خلق شده
من طین – من حما مسنون – من طین لازب – من سلاله من طین – من صلصال کالفخار
بشر نیز از همین مواد شکل گرفته  به آیات دقت کنید

با کنار هم گذاشتن آیات و بررسی و مقایسه و آنالیز آنها می توان نتیجه گرفت که :

 برای دیدن نظریه تکامل انسان در قران  ترانسفورمیسم به لینک زیر بروید 
انسان یک گونه ی جانوری است که تمام موجودات زنده را در بر می گیرد و بشر موجود هوشمند و تکامل یافته ی انسانی است که دارای توانایی هایی مانند تفکر و خلاقیت و تصمیم گیری و انتخاب است که گونه های دیگر انسانی چنین توانایی هایی را ندارند همانگونه که خدا انسان را از مواد مختلفی آفریده که در قرآن به آن اشاره میشود بشر نیز از همین مواد آفریده میشود به بیان دیگر تمام مخلوقات زنده و جانداری که در پیرامون شما هستند همگی انسان هستند و بشر نیز قبلآ انسان بوده
بطوریکه ابلیس برای تحقیر این بشر به ماهیت انسانی او اشاره میکند و میگوید او را از لجن سیاه آفریده ای و تکبر می کند
قَالَ لَمْ أَكُن لِّأَسْجُدَ لِبَشَرٍ خَلَقْتَهُ مِن صَلْصَالٍ مِّنْ حَمَإٍ مَّسْنُونٍ [الحجر : 33]  گفت شایسته من نیست که بر بشری سجده کنم که او را مخلوطی از گل سیاه گندیده افریده ای﴿۳۳
و بشر نوعی از گونه ی انس است نوع تکامل یافته ی انسان است  قرآن می گوید ماهیت انس از خاک است و ماهیت بشر نیز از خاک است چنانچه به پیرامون خود توجه کنیم درمیابیم  که  تمام موجودات زنده در روی زمین ماهیتشان از خاک است تمام موجودات زنده وقتی میمیرند به خاک تبدیل میشوند زیرا ماهیتشان از خاک است پس تمام موجودات زنده روی زمین انس هستند تمام موجودات زنده مانند ما از نطفه بوجود آمده اند تمام آنها از یک نر و یک ماده بوجود آمده اند و تمام صفاتی که قرآن به انسان نسبت میدهد در آنها نیز هست و ما بشر هستیم نوع تکامل یافته از گونه ی انسان که تکامل یافته ایم و بشر شده ایم میتوانیم حرف بزنیم میتوانیم فکر کنیم و میتوانیم  انتخاب کنیم خدا در آفرینش آدم نمی گوید من انسانی را در روی زمین خلق می کنم بلکه می گوید من بشری را خلق می کنم  ولی ماهیت این بشر با انسان یکیست آیات زیر را دو به دو با هم مقایسه کنید به کلید واژه های انسان و بشر در آیات دقت کنید که هر دو یک ماهیت دارند
وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلاَئِكَةِ إِنِّي خَالِقٌ بَشَراً مِّن صَلْصَالٍ مِّنْ حَمَإٍ مَّسْنُونٍ [الحجر : 28]  و وقتی که پروردگارت به ملائکه گفت : من بشری را از مخلوطی از گل سیاه گندیده (لجن) خلق میکنم  ﴿۲۸
وَلَقَدْ خَلَقْنَا الإِنسَانَ مِن صَلْصَالٍ مِّنْ حَمَإٍ مَّسْنُونٍ [الحجر : 26]  و قطعاً ما انسان را از مخلوطی از گل سیاه گندیده خلق کردیم﴿۲۶
إذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي خَالِقٌ بَشَراً مِن طِينٍ [صـ : 71] وقتی که پروردگارت به فرشته ها گفت : که من بشری را از گل خلق خواهم کرد ﴿۷۱
الَّذِي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْءٍ خَلَقَهُ وَبَدَأَ خَلْقَ الْإِنسَانِ مِن طِينٍ [السجدة : 7] کسی که خلقت هر چیزی را نیکو کرد و خلقت انسان را از گل آغاز کرد﴿۷ 
به آیات در قران دقت کنید  پیامبران خود را انسان نمی نامند و خود را بشر میخوانند و مخالفین پیامبران در قران حتی یک بار هم به رسولان نگفته اند که شما انسانی مانند ما هستید  بلکه می گویند شما بشری مانند ما هستید این ادبیات خداوند است که در سخن گفتن دچار تناقض نیست  زیرا بشر گونه ای از انسان است که اینک بشر شده و قدرتهایی دارد که موجودات دیگر انسانی ندارند بشر حرف میزند فکر میکند تصمیم میگیرد و انتخاب می کند اما گونه های دیگر انسان فاقد چنین توانایی هایی هستند به آیات دقت کنید پیامبران میگویند ما بشری مانند شما هستیم و هرگز حتی یک بار هم نمی گویند که ما انسانی مانند شما هستیم و در نقطه ی مقابل مخالفین نیز می گویند شما بشری مانند ما هستید و نمی گویند شما انسانی مانند ما هستید البته این ادبیات خداوند است که در قرآن کلمات با دقت جایگزین می شوند و جایگاه بشر و انسان با دقت معین میشودآیات زیر را مقایسه کنید سخن پیامبران و مخالفان همگی از کلمه ی بشر استفاده میکنند و نمیگویند انسان ابتدا سخن پیامبران
قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ يُوحَى إِلَيَّ أَنَّمَا إِلَهُكُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ فَاسْتَقِيمُوا إِلَيْهِ وَاسْتَغْفِرُوهُ وَوَيْلٌ لِّلْمُشْرِكِينَ [فصلت : 6]  بگو غیر از این نیست که من بشری مانند شما هستم به من وحی میشود که خدا ی شما خدای واحد است پس بسوی او استقامت کنید و از او آمرزش بخواهید و وای بر احوال مشرکین ﴿۶
قَالَتْ لَهُمْ رُسُلُهُمْ إِن نَّحْنُ إِلاَّ بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ وَلَـكِنَّ اللّهَ يَمُنُّ عَلَى مَن يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَمَا كَانَ لَنَا أَن نَّأْتِيَكُم بِسُلْطَانٍ إِلاَّ بِإِذْنِ اللّهِ وَعلَى اللّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ [إبراهيم : 11] رسولانشان به آنها گفتند درست است غیر از این نیست که ما بشری مانند شما هستیم ولی خدا به هرکس از بنده ها که بخواهد منت میگذارد وما برای شما هیچ دلیلی نمیتوانیم بیاوریم مگر با اجازۀ پروردگار و مومنان باید بر پروردگار توکل کنند ﴿۱۱
قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ يُوحَى إِلَيَّ أَنَّمَا إِلَهُكُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ فَمَن كَانَ يَرْجُو لِقَاء رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلاً صَالِحاً وَلَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَداً [الكهف : 110]  بگو من بشری مانند شما هستم به من وحی میشود که خدای شما خدای واحد است و هر کس که به برخورد پروردگارش (با انسانها) امیدوار است پس باید عمل کند عملی شایسته و به عبادت پروردگارش احدی را شریک نکند﴿۱۱۰
اینک سخن مخالفان پیامبران را ببینید
فَقَالَ الْمَلأُ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن قِوْمِهِ مَا نَرَاكَ إِلاَّ بَشَراً مِّثْلَنَا وَمَا نَرَاكَ اتَّبَعَكَ إِلاَّ الَّذِينَ هُمْ أَرَاذِلُنَا بَادِيَ الرَّأْيِ وَمَا نَرَى لَكُمْ عَلَيْنَا مِن فَضْلٍ بَلْ نَظُنُّكُمْ كَاذِبِينَ [هود : 27] و ثروتمندان  . کسانی که از قومش کافر شدند گفتند که ما تو را غیر از اینکه بشری مثل خودمان نمی بینیم وکسانی که غیر ازتو پیروی می کنند را نمی بینیم , مگر کسانی از ما که پست و فرومایه اند و تفکر صحرا نشینی دارند و نمی بینیم که شما فضیلتی بر ما داشته باشید بلکه ما شما را دروغ گو می پنداریم ﴿۲۷ و ثروتمندان  . کسانی که از قومش کافر شدند گفتند که ما تو را غیر از اینکه بشری مثل خودمان نمی بینیم وکسانی که غیر ازتو پیروی می کنند را نمی بینیم , مگر کسانی از ما که پست و فرومایه اند و تفکر صحرا نشینی دارند و نمی بینیم که شما فضیلتی بر ما داشته باشید بلکه ما شما را دروغ گو می پنداریم ﴿۲۷
فَقَالُوا أَنُؤْمِنُ لِبَشَرَيْنِ مِثْلِنَا وَقَوْمُهُمَا لَنَا عَابِدُونَ [المؤمنون : 47]   و گفتند آیا به دو نفر بشر که مانند ما (انسان) هستند ایمان بیاوریم ؟ و در حالیکه قوم آن دو نفر برای ما عبادت میکنند ﴿۴٧﴾
مَا أَنتَ إِلَّا بَشَرٌ مِّثْلُنَا فَأْتِ بِآيَةٍ إِن كُنتَ مِنَ الصَّادِقِينَ [الشعراء : 154] تو غیر از اینکه مانند ما بشری هستی چیز دیگری نیستی پس اگر راست میگویی نشانه ای برایمان بیاور ﴿۱۵۴
وَمَا أَنتَ إِلَّا بَشَرٌ مِّثْلُنَا وَإِن نَّظُنُّكَ لَمِنَ الْكَاذِبِينَ [الشعراء : 186] و توغیراز بشری مانند ما نیستی و ما تورا قطعا از دروغ گویان می پنداریم﴿۱۸۶
قَالُوا مَا أَنتُمْ إِلاَّ بَشَرٌ مِّثْلُنَا وَمَا أَنزَلَ الرَّحْمن مِن شَيْءٍ إِنْ أَنتُمْ إِلاَّ تَكْذِبُونَ [يس : 15] (مردم آن قریه) گفتند : شما غیر از بشری مانند ما چیز دیگری نیستید و خدای بخشنده هیچ چیزی نازل نکرده شما غیر از دروغ گویانی بیش نیستید ﴿۱۵﴾
جن چیست ؟
 با تفکر و اندیشه در آیات در میابیم که انس و جن دو گونه از موجودات هستند که گستره ی وسیعی دارند همانگونه که انس دارای گونه های متفاوتی از موجودات است جن نیز ممکن است گونه های مختلفی داشته باشد انسان از طین از طین لازب از حما مسنون از تراب از صلصال کالفخار خلق شده جن نیز در قران از من مارج من نار – من نارسموم  خلق شده

وَالْجَآنَّ خَلَقْنَاهُ مِن قَبْلُ مِن نَّارِ السَّمُومِ [الحجر : 27] و جن ها را قبل از آن از باد گرم آتش (خلق کردیم)﴿۲۷
وَخَلَقَ الْجَانَّ مِن مَّارِجٍ مِّن نَّارٍ [الرحمن : 15] و جن را از شعله ای سرکش از آتش خلق کرد ﴿۱۵
اما جن به معنی پوشیده یا مخفی میتواند شامل تمام موجودات هستی باشد که ما آنها را نمی بینیم اما وجود دارند مخلوقات با شعور خداوند در هستی بسیارند و ما اشرف مخلوقات نیستیم برای بررسی بیشتر رجوع کنید به لینک
در ادامه برای اهل تحقیق سوالات دیگری طرح میکنم و بخشی از آیات مرتبط با موضوع را قرار می دهم
1-                آیا مقصود از پرنده هایی که در سوره ی نور آیه 41 و یا در آیات دیگر خدا را تسبیح می کنند همین پرنده های زمینی هستند یا موجودات با شعوری در خلقت هستند که قدرت پرواز دارند
2-                آیا محمد رسول الله جن را دیده ؟ اگر دیده چرا قرآن می گوید بگو به من وحی شد که گروهی از جن قران را شنیدند
3-                آیا قرآن کتابیست که برای تمام موجودات با شعور در هستی نازل شده به اولین سوره ی جن دقت کنید و استدلالاتتان را بر اساس آیات قران برایم ارسال کنید
4-                آیا جن در زمان محمد رسول الله بر آسمانها دست یافته بودند ؟  >>>> يَا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَالْإِنسِ إِنِ اسْتَطَعْتُمْ أَن تَنفُذُوا مِنْ أَقْطَارِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ فَانفُذُوا لَا تَنفُذُونَ إِلَّا بِسُلْطَانٍ [الرحمن : 33]
5-                آیا جن در زمین زندگی می کنند ؟
6-                آیا هدهد در آیه 20 سوره ی نمل وعفریتی از جن در آیه 39 سوره ی نمل  و کسی که به او دانش کتاب داده شده بود و در چشم بهم زدنی تخت ملکه ی سبا را منتقل کرد آیه 40 سوره ی نمل میتوانند گونه ای از موجودات آسمانی باشند ؟

گزیده ای از آیات برای استنباط اهل تحقیق لطفآ آیات مربوط به خلقت انسان و آیات مربوط به خلقت بشر را تطبیق دهید برای ترجمه میتوانید از ترجمه ی بنده در لینک استفاده کنید      www.qurantarjome.blogspot.com
 آیات مربوط به خلقت انسان
وَلَقَدْ خَلَقْنَا الإِنسَانَ مِن صَلْصَالٍ مِّنْ حَمَإٍ مَّسْنُونٍ [الحجر : 26]  و قطعاً ما انسان را از مخلوطی از گل سیاه گندیده خلق کردیم﴿۲۶
خَلَقَ الإِنسَانَ مِن نُّطْفَةٍ فَإِذَا هُوَ خَصِيمٌ مُّبِينٌ [النحل : 4] انسان را از نطفه ای خلق کرد و آن هنگام  او در خصومتی آشکار (با خدا) است  ﴿۴
خُلِقَ الْإِنسَانُ مِنْ عَجَلٍ سَأُرِيكُمْ آيَاتِي فَلَا تَسْتَعْجِلُونِ [الأنبياء : 37]
وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ مِن سُلَالَةٍ مِّن طِينٍ [المؤمنون : 12]
الَّذِي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْءٍ خَلَقَهُ وَبَدَأَ خَلْقَ الْإِنسَانِ مِن طِينٍ [السجدة : 7]
أَوَلَمْ يَرَ الْإِنسَانُ أَنَّا خَلَقْنَاهُ مِن نُّطْفَةٍ فَإِذَا هُوَ خَصِيمٌ مُّبِينٌ [يس : 77]
خَلَقَ الْإِنسَانَ مِن صَلْصَالٍ كَالْفَخَّارِ [الرحمن : 14]
فَلْيَنظُرِ الْإِنسَانُ مِمَّ خُلِقَ [الطارق : 5] خُلِقَ مِن مَّاء دَافِقٍ [الطارق : 6]
خَلَقَ الْإِنسَانَ مِنْ عَلَقٍ [العلق : 2]
گزیده ای از آیات مربوط به بشر خلقت بشر
وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلاَئِكَةِ إِنِّي خَالِقٌ بَشَراً مِّن صَلْصَالٍ مِّنْ حَمَإٍ مَّسْنُونٍ [الحجر : 28]
قَالَ لَمْ أَكُن لِّأَسْجُدَ لِبَشَرٍ خَلَقْتَهُ مِن صَلْصَالٍ مِّنْ حَمَإٍ مَّسْنُونٍ [الحجر : 33]
إِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي خَالِقٌ بَشَراً مِن طِينٍ [صـ : 71]
قَالَتْ رَبِّ أَنَّى يَكُونُ لِي وَلَدٌ وَلَمْ يَمْسَسْنِي بَشَرٌ قَالَ كَذَلِكِ اللّهُ يَخْلُقُ مَا يَشَاءُ إِذَا قَضَى أَمْراً فَإِنَّمَا يَقُولُ لَهُ كُن فَيَكُونُ [آل عمران : 47]
مَا كَانَ لِبَشَرٍ أَن يُؤْتِيَهُ اللّهُ الْكِتَابَ وَالْحُكْمَ وَالنُّبُوَّةَ ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ كُونُواْ عِبَاداً لِّي مِن دُونِ اللّهِ وَلَـكِن كُونُواْ رَبَّانِيِّينَ بِمَا كُنتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتَابَ وَبِمَا كُنتُمْ تَدْرُسُونَ [آل عمران : 79]
مَا كَانَ لِبَشَرٍ أَن يُؤْتِيَهُ اللّهُ الْكِتَابَ وَالْحُكْمَ وَالنُّبُوَّةَ ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ كُونُواْ عِبَاداً لِّي مِن دُونِ اللّهِ وَلَـكِن كُونُواْ رَبَّانِيِّينَ بِمَا كُنتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتَابَ وَبِمَا كُنتُمْ تَدْرُسُونَ [آل عمران : 79]
فَقَالَ الْمَلأُ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن قِوْمِهِ مَا نَرَاكَ إِلاَّ بَشَراً مِّثْلَنَا وَمَا نَرَاكَ اتَّبَعَكَ إِلاَّ الَّذِينَ هُمْ أَرَاذِلُنَا بَادِيَ الرَّأْيِ وَمَا نَرَى لَكُمْ عَلَيْنَا مِن فَضْلٍ بَلْ نَظُنُّكُمْ كَاذِبِينَ [هود : 27]
فَلَمَّا سَمِعَتْ بِمَكْرِهِنَّ أَرْسَلَتْ إِلَيْهِنَّ وَأَعْتَدَتْ لَهُنَّ مُتَّكَأً وَآتَتْ كُلَّ وَاحِدَةٍ مِّنْهُنَّ سِكِّيناً وَقَالَتِ اخْرُجْ عَلَيْهِنَّ فَلَمَّا رَأَيْنَهُ أَكْبَرْنَهُ وَقَطَّعْنَ أَيْدِيَهُنَّ وَقُلْنَ حَاشَ لِلّهِ مَا هَـذَا بَشَراً إِنْ هَـذَا إِلاَّ مَلَكٌ كَرِيمٌ [يوسف : 31]
قَالَتْ لَهُمْ رُسُلُهُمْ إِن نَّحْنُ إِلاَّ بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ وَلَـكِنَّ اللّهَ يَمُنُّ عَلَى مَن يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَمَا كَانَ لَنَا أَن نَّأْتِيَكُم بِسُلْطَانٍ إِلاَّ بِإِذْنِ اللّهِ وَعلَى اللّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ [إبراهيم : 11]
وَلَقَدْ نَعْلَمُ أَنَّهُمْ يَقُولُونَ إِنَّمَا يُعَلِّمُهُ بَشَرٌ لِّسَانُ الَّذِي يُلْحِدُونَ إِلَيْهِ أَعْجَمِيٌّ وَهَـذَا لِسَانٌ عَرَبِيٌّ مُّبِينٌ [النحل : 103]
أَوْ يَكُونَ لَكَ بَيْتٌ مِّن زُخْرُفٍ أَوْ تَرْقَى فِي السَّمَاء وَلَن نُّؤْمِنَ لِرُقِيِّكَ حَتَّى تُنَزِّلَ عَلَيْنَا كِتَاباً نَّقْرَؤُهُ قُلْ سُبْحَانَ رَبِّي هَلْ كُنتُ إَلاَّ بَشَراً رَّسُولاً [الإسراء : 93]
وَمَا مَنَعَ النَّاسَ أَن يُؤْمِنُواْ إِذْ جَاءهُمُ الْهُدَى إِلاَّ أَن قَالُواْ أَبَعَثَ اللّهُ بَشَراً رَّسُولاً [الإسراء : 94]
قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ يُوحَى إِلَيَّ أَنَّمَا إِلَهُكُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ فَمَن كَانَ يَرْجُو لِقَاء رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلاً صَالِحاً وَلَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَداً [الكهف : 110]
متفکر عزیز که در قرآن تدبر و تفکر میکنی شاید برای اولین بار است که با ایده ای نو در باره ی آیات در خلقت انسان روبرو میشوی خدا به ما اجازه ی تفکر و تدبر را داده حتی دستور داده که در آیات خدا تدبر نماییم قرآن مطالب بسیاری از رموز هستی و آفرینش را در خود جای داده که شاید بسیاری از انها در اینده بوقوع بپیوندد بنا بر این با نقد آگاهانه به تحقق بخشیدن به حقیقت قران سهمی داشته باشیم آیات خدا را ارج نهیم
والسلام بنده ی خدا  10/4/1395      30/ 2016 /jun

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر