۱۳۹۲ آبان ۳۰, پنجشنبه

63 - کسی غیر از خداوند تبارک و تعالی غیب نميداند

پاسخ به : سوالات قرآن برای ترویج و نشر فرهنگ کتاب آسمانی 63
عزیزان فرهیخته با تدبر و تفکر در آیات قرآن مبین بفرمایید آیا کسی غیر از خداوند تبارک و تعالی از غیب آگاهی دارد ؟
وَعِندَهُ مَفَاتِحُ الْغَيْبِ لاَ يَعْلَمُهَا إِلاَّ هُوَ .....................[الأنعام : 59] کلیدهای غیب نزد اوست و غیر از او کسی آن را نمیداند ............انعام 59
جواب : هیچ کس در جهان غیب را نمی داندالا خداوند متعال هیچ پیامبری در قرآن ادعا نمی کند که غیب میداند و آیات قران دانستن غیب را فقط مخصوص خداوند متعال معرفی میکنند پیامبر اسلام نیز مانند دیگر پیامبران اقرار و اعتراف می کند که غیب را نمی داند
قُل لاَّ أَمْلِكُ لِنَفْسِي نَفْعاً وَلاَ ضَرّاً إِلاَّ مَا شَاء اللّهُ وَلَوْ كُنتُ أَعْلَمُ الْغَيْبَ لاَسْتَكْثَرْتُ مِنَ الْخَيْرِ وَمَا مَسَّنِيَ السُّوءُ إِنْ أَنَاْ إِلاَّ نَذِيرٌ وَبَشِيرٌ لِّقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ [الأعراف : 188] بگو من مالک هیچ نفع و ضرری برای خود نیستم مگر آنچه را خدا بخواهد و اگر من غیب میدانستم خیر بسیاری برای خود جمع میکردم وبدی به من نمیرسید .من غیر از هشدار دهنده وبشارت دهنده ای برای قومی که ایمان می آورند چیز دیگری نیستم﴿١۸۸﴾
ممكن است برخي بر اين باور باشند كه خدا اخبار غيب را به پيامبر ميداده و نتیجه بگیرند که پیامبر غیب میدانسته این عزیزان باید توجه کنند که غیب تا زمانی غیب است که آشکار نشده باشد و وقتی ظاهر و آشکار شد دیگر غیب نیست بعنوان مثال داستان نوح و مریم و یوسف و اصحاب کهف و ..... که بر پیامبر گفته میشود و خدا تاکید میکند که این از اخبار غیب است که بر تو می خوانیم وقتی این داستانها آشکار میشود دیگر غیب نیست و ما باید مفهوم اساسی غیب را بدانیم تا دچار اشکال و انحراف نشویم برخی نیز برای اثبات اینکه پیامبر غیب می دانسته و برای توجیه خرافات مذهبی خود که امامان نیز غیب می دانسته اند به آیه ای از قرآن در سوره ی جن استناد میکنند
عَالِمُ الْغَيْبِ فَلَا يُظْهِرُ عَلَى غَيْبِهِ أَحَداً [الجن : 26] إِلَّا مَنِ ارْتَضَى مِن رَّسُولٍ فَإِنَّهُ يَسْلُكُ مِن بَيْنِ يَدَيْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ رَصَداً [الجن : 27] دانای غیب خداست و غیب خود را برای احدی آشکار نمی کند 26 مگر برای هر کس از رسولان آنچه را که از غیب راضی باشد و البته آن (رسول) از پیش رویش و از پشت سرش نگهبانهایی میروند 27
در آیه ی 26 سوره ی جن خدا بروشنی میگوید که دانای به غیب فقط خداست و غیب را بر کسی ظاهر و آشکار نمی کند مگر بر رسولانش دقت در این آیه و کلمه ی یظهر نیز ما را بر گفته ی خدا آگاه میکند که ظاهر کردن غیب است که دیگر غیب نیست و تا وقتی غیب است که آشکار و ظاهر نشده باشد


عَالِمُ الْغَيْبِ فَلَا يُظْهِرُ عَلَى غَيْبِهِ أَحَداً [الجن : 26] إِلَّا مَنِ ارْتَضَى مِن رَّسُولٍ فَإِنَّهُ يَسْلُكُ مِن بَيْنِ يَدَيْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ رَصَداً [الجن : 27] دانای غیب خداست و غیب خود را برای احدی آشکار نمی کند 26 مگر برای هر کس از رسولان آنچه را که از غیب راضی باشد و البته آن (رسول) از پیش رویش و از پشت سرش نگهبانهایی میروند 27
در آیه ی 26 سوره ی جن خدا بروشنی میگوید که دانای به غیب فقط خداست و غیب را بر کسی ظاهر و آشکار نمی کند مگر بر رسولانش دقت در این آیه و کلمه ی یظهر نیز ما را بر گفته ی خدا آگاه میکند که ظاهر کردن غیب است که دیگر غیب نیست و تا وقتی غیب است که آشکار و ظاهر نشده باشد

در هستی یا غیب هست یا ظاهر است وقتی ظاهر است دیگر غیب نیست آنچه که از اخبار غیب بر پیامبران گفته میشد به محض گفته شدن دیگر غیب نبود و ظاهر بود باید درک کنیم که غیب با ظاهر متفاوت است پیامبر اخبار غیب را که بر او آشکار می شد به ما داد آیا ما دانای غیب هستیم ؟ کلمه ی فلا یظهر علی غیبه احدا به مفهوم ظهور غیب است که دیگر غیب نیست و اشکار است

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر