۱۳۹۲ آبان ۳۰, پنجشنبه

7 - شب قدر چیست ؟

پاسخ به : سوالات قرآن برای ترویج و نشر فرهنگ کتاب آسمانی 7
عزیزان اهل خرد و مومن با تدبر در آیات کتاب حکیم بفرمایید آیا شب قدر یک شب در گذشته بوده و یا استمرار دارد و در آینده نیز خواهد بود به ضمایری که قران بکار میبرد دقت کنید و به چگونگی وحی
إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ ﴿١﴾............... .....تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن كُلِّ أَمْرٍ ﴿٤﴾
جواب :
إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ [القدر : 1] البته که ما آن را در شب قدر( اندازه دادن) نازل کردیم ﴿۱﴾
إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةٍ مُّبَارَكَةٍ إِنَّا كُنَّا مُنذِرِينَ [الدخان : 3] البته که ما آن (کتاب) را در شبی مبارک نازل کردیم و البته ما هشدار دهنده بودیم ﴿۳﴾
إِنَّا أَنزَلْنَاهُ قُرْآناً عَرَبِيّاً لَّعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ [يوسف : 2] به یقین ما آن را قرآنی عربی نازل کردیم , شاید شما عقلتان را به کار بگیرید﴿۲﴾
وَإِن مِّن شَيْءٍ إِلاَّ عِندَنَا خَزَائِنُهُ وَمَا نُنَزِّلُهُ إِلاَّ بِقَدَرٍ مَّعْلُومٍ [الحجر : 21] و چیزی وجود ندارد مگر آنکه انبارهایش پیش ماست و نازلش نمیکنیم مگر به اندازه ای معین ﴿۲۱﴾
إِنَّا كُلَّ شَيْءٍ خَلَقْنَاهُ بِقَدَرٍ [القمر : 49] البته هر چیزی را به اندازه خلق کردیم 4
ما هیچ دلیلی در دست نداریم که ضمیر ه در انزلناه به قران اشاره کند اما
اگر ضمیر ه را در انزلناه اشاره ی به قران فرض بگیریم که اشاره ی به قران دارد چند سوال هست که باید به آن پاسخ داد
1 – شب قدر در گذشته بوده و قران در آن نازل شده
2- محمد رسول الله چگونه نمی دانسته که شب قدر چیست و کدام است اگر قران در شب قدر نازل شده زیرا قرآن بر محمد رسول الله نازل شده و باید آن شب را می دانسته >>> وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ [القدر : 2] و تو چه می دانی که شب اندازه دادن چیست ؟ ﴿۲﴾
3 – تنزل باب تفعل فعل ماضی از ریشه ی نزل است که دلالت بر زمان گذشته دارد اما می گویند در اصل یتنزل بوده و آن را به آینده هم نسبت می دهند
4 – تنزل ملائکه و روح را به معنی پایین آمدن در زمین ترجمه کرده اند که قران بروشنی می گوید ملایکه در زمین با اطمینان راه بروند و آنهادر زمین پایین بیایند و قران نمی گوید که ملایکه به زمین نازل میشوند >>> قُل لَّوْ كَانَ فِي الأَرْضِ مَلآئِكَةٌ يَمْشُونَ مُطْمَئِنِّينَ لَنَزَّلْنَا عَلَيْهِم مِّنَ السَّمَاءِ مَلَكاً رَّسُولاً [الإسراء : 95]
کلمه ی قدر در قران به معنی اندازه دادن و مقدار آمده و همینطور در برخی آیات به معنی قدرت و توان و نیرومندی نیز آمده می توانیم شب قدر را به معنی اندازه نهادن خداوند و همچنین به معنی توان و نیروی خداوند بدانیم در کتاب لغت نیز به معنی سرو سامان دادن و درست کردن نیز آمده
شب قدر کدام شب است که قران به محمد رسول الله می گوید تو هم نمی دانی شب قدر چیست چگونه ما به خودمان اجازه می هیم شب قدر را تعیین کنیم اما اگر بگوییم شب قدر شبی است که قران در ان نازل شده باید بگوییم که به گفته ی صریح قران قران در ماه رمضان نازل شده و یکی از شبهای ماه رمضان شب قدر است اما باز این سوال پیش می آید که قران بر محمد رسول الله نازل شده اگر چنانچه شب قدر شب نزول قران است محمد رسول الله باید می دانسته که چه شبی قران بر او نازل شده اما قران می گوید که تو چه میدانی شب قدر چیست و اگر تنزل ماضی باب تفعل باشد این شب فقط شبی در گذشته بوده و نمی توان آن را به شبی در هر سال تعمیم داد
به باور من کسی نمی تواند بگوید که شب قدر چیست و کدام است ؟ وقران نیز مطلبی نگفته که شب قدر را به صراحت بر ما روشن کند ما چگونه می توانیم شب قدر را تعیین کنیم و ان را تخمین بزنیم وقتی محمدرسول الله نیز به گفته ی قران نمی داند که شب قدر چیست و کدام است ؟ در حالیکه برخی پا را از این هم فراتر گذاشته و سخن از لیالی قدر = شبهای قدر می کنند که این سخنان با مفاهیم قران هم خوانی ندارد ما فقط بر باور های خود اصرار داریم در حالیکه سند روشنی در دست نداریم و شب قدر و شبهای قدر را تخمین میزنیم
وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ [القدر : 2] و تو چه می دانی که شب قدر چیست ؟ ﴿۲﴾

اماتنزل ماضی ریشه ی تفعل است که مضارع آن یتنزل است و دلیلی بر حذف حروف در آن وجود ندارد که اصحاب مذاهب می گویند 

دلیلی که اصحاب فرقه ها بر مضارع بودن فعل تنزل در سوره ی قدر می آورند که تنزل در اصل تتنزل یا یتنزل بوده و تاء و یا یاء از آن حذف شده
از نگاه قران حذف ت و ی رد است و قران هرگز اسیر توهمات فرقه ای نخواهد شد زیرا هم کلمه یتنزل و هم تتنزل در قران آمده چرا در این آیات تاء و یاء حذف نشده به دو آیه در قرآن اشاره میکنم برای تدبر
نمونه تتنزل

إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّـهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنتُمْ تُوعَدُونَ ﴿٣٠﴾ 
 البته کسانی که گفتند پروردگار ما خداست سپس استقامت کردند ملائکه بر آنها نازل میشود که نترسید و اندوهگین نباشید و بشارت بر شما باد بدلیل باغی که به شما وعده داده شد ﴿۳۰﴾ فصلت

نمونه یتنزل

اللَّـهُ الَّذِي خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَمِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ يَتَنَزَّلُ الْأَمْرُ بَيْنَهُنَّ لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللَّـهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ وَأَنَّ اللَّـهَ قَدْ أَحَاطَ بِكُلِّ شَيْءٍ عِلْمًا ﴿١٢﴾
 خدا کسی است که آسمانها ی هفت گانه را خلق کرد و از زمین مانند آن ها (خلق کرد) دستور را بین آنها (آسمانها و زمین) نازل میکند تا بدانند که خدا بر هر چیزی تواناست و آنکه قطعاً خدا بر هر چیزی بوسیلۀ دانش احاطه دارد ﴿۱۲﴾ طلاق

نتیجه گیری 

بنا بر شواهد و قرائن موجود در قرآن شب قدر شبی در گذشته بوده و تمام شده ارتباطی به حال و آینده ندارد  و اینکه چه چیزی در آن نازل شده مشخص نیست زیرا که از هزار ماه بهتر است و ملایکه و روح در آن تنزل کرده اند اما کجا تنزل کرده اند هم مشخص نیست ما بدون دلیل نمی توانیم بگوییم به زمین تنزل کرده اند از دید بنده شب قدر شب اندازه دادن هستی و خلقت است که همه چیز به اندازه خلق شده بر اساس دانش ریاضی خداوند که مثلآ قلب ما چند بار در هر دقیقه و ساعت بزند تعداد تنفس ما چند بار در دقیقه باشد گردش خون ما چه سرعتی داشته باشد تعداد سلولهای ما چندتا باشد 
سرعت گردش اجرام و کهکشانها چه مقدار باشد ستارگان از جمله خورشید ما چه دمایی داشته باشد و در چه فاصله ای و با چه زاویه ای برما بتابد و..................... به اطراف خود نگاه کنید  تمام پدیده های هستی بر اساس پارامترهای ریاضیات خداوند اندازه و مقدارش تعیین شده و شکل گرفته درشب قدر و اندازه مقدار هر چیز مشخص گشته و شما آنها را می بینید در سنت خدا هیچ تبدیل و تحویلی نیست 


 إِنَّا كُلَّ شَيْءٍ خَلَقْنَاهُ بِقَدَرٍ ﴿٤٩﴾
 البته هر چیزی را به اندازه خلق کردیم ۴۹ قمر  

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر