۱۳۹۲ آبان ۳۰, پنجشنبه

53 - آیا قرآن درباره ی مدت زمان بارداری و شیر دهی تناقض میگوید ؟

پاسخ به : سوالات قرآن برای ترویج و نشر فرهنگ کتاب آسمانی 53
برادران و خواهران مسلمان فرهيخته با اينكه پاسخ اين پرسش را قبلآ در فيسبوك داده ام اما بد نيست كه ادعاهاي واهي برخي ناباوران در مورد تضادهاي قراني طرح شود تا مسلمانهاي ثابت قدم بيشتر به ماهيت قران ستيزان پي برده و آگاهي خود را در باره ي آيات قرآن افزايش دهند با تفكر و تدبر در آيات داده شده به سوال پاسخ دهيد

متن اول : وَوَصَّيْنَا الْإِنسَانَ بِوَالِدَيْهِ إِحْسَاناً حَمَلَتْهُ أُمُّهُ كُرْهاً وَوَضَعَتْهُ كُرْهاً وَحَمْلُهُ وَفِصَالُهُ ثَلَاثُونَ شَهْراً .... سوره الأحقاف، آیه
15
ترجمه:
» و انسان را [نسبت‌] به پدر و مادرش به احسان سفارش کرديم. مادرش با تحمّل رنج به او باردار شد و با تحمّل رنج او را به دنيا آورد. و باربرداشتن و از شيرگرفتن او سى ماه است، ...»
متن دوم : وَوَصَّيْنَا الْإِنسَانَ بِوَالِدَيْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْناً عَلَى وَهْنٍ وَفِصَالُهُ فِي عَامَيْنِ أَنِ اشْكُرْ لِي وَلِوَالِدَيْكَ إِلَيَّ الْمَصِيرُ ... سوره لقمان، آیه 14
ترجمه:
» و انسان را در باره پدر و مادرش سفارش کرديم؛ مادرش به او باردار شد، سستى بر روى سستى. و از شير باز گرفتنش در دو سال است... «
از متن اول :
(زمان بارداری) حمل + (زمان شیرخوارگی) فصال = 30 ماه
از متن دوم :
فصال = 24 ماه
از یک معادله ساده ریاضی پاسخ زیر بدست می آید.
( حمل + فصال) – ( فصال) = حمل ( زمان بارداری)
30 – 24 = 6 ماه
آیا تا کنون شنیده اید که مدت زمان بارداری در انسان تنها معادل 6 ماه است ؟
یکی از نشانه های جهل قرآن است. حال اسلامیون در کجای این آیات اعجاز می بینند..!؟
جواب : جهل نویسنده را که از قرآن بی بهره است و از حقایق آن مطلع نیست و شناختی از حد اقل زبان قران ندارد وعاجزانه تلاش میکند که آیات را به عجز آورد در حالیکه چشمهای خود را بسته و در تاریکی قدم میزند بنگرید که چگونه تکبر خود را به نمایش میگذارد تا حقیقت را انکار کند مومنان را جاهل خطاب میکند در حالیکه جهل نمی گذارد که حقیقت روشن را ببیند براستی که قران چگونه به حقیقت سایکولوژی این افراد را برای مومنین تبیین نموده >> وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُواْ كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُواْ أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاء أَلا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاء وَلَـكِن لاَّ يَعْلَمُونَ [البقرة : 13] و وقتی به آنها گفته می شود ایمان بیاورید همانگونه که مردم ایمان آوردند می گویند ایمان بیاوریم مانند سفیهان(بی خردان)بدانید که آنها سفیه(بی خرد ) هستندولیکن شعور فهمیدن ندارند 13
مطلب مهمی که نویسنده بدلیل تکبراز آن غافل مانده اینست که بارداری و زمان وضع حمل و بدنیا آوردن بچه بسیار متغیر است بطوریکه حتی روزها و ساعتها و دقیقه ها و ثانیه هایی که افراد در شکم مادرانشان زندگی را ادامه میدهند متفاوت باشداما بطور طبیعی حاملکی از 7 ماه تا 9 ماه طول میکشد همینطور اسن مدت زمانی که کودک از شیر تغذیه میکند و یک مطلب نسبی است که در هر فرد فرق میکند و خدا برای هر چیز مقدار مشخصی را اندازه میدهد
این دو آیه اشاره به مدت زمان دارد مدت زمانی که مرد را موظف به تامین مخارج کودک هنگام طفولیت میکند و بروشنی آن را توضیح میدهد و هرگز مدت زمان بارداری در آن قید نشده و اشتباه محاسباتی نویسنده را هم بزبان ریاضی در ادامه متذکر خواهم شد اما ابتدا باید معادله ی ریاضی این استاد ریاضی را که از فرض غلط ناشی شده نقد کنیم و فرض غلط حکم غلط بدنبال خواهد داشت زیرا مقادیر فرضی x,y را خود ايشان نوشتند و نتيجه ي محاسبه بر اساس مقادیر عددی خودشان است که نتیجه و برداشتی غلط را برایشان به ارمغان آورده باید توجه داشت که از شیر گفتن به معنی شیر دادن نیست زیرا اگر با زبان ریاضی سخن بگویم یک گزاره ی ریاضی یا ارزش درستی دارد یا ارزش نادرستی و نمیتوانیم بگوییم شیر دادن به معنی از شیر گرفتن است زیرا در آنصورت میتوانم بگویم منفی یک برابر با یک است اما منظور ازآیه مدت زمانی است که برای مرد هنگام متارکه و طلاق گذاشته و مرد بنا بر حکم خدا در این زمانها عهده دار مخارج زن است برای فهم این موضوع برای اینکه طولانی هم نشود فقط به یک آیه از قران اشاره میکنم
وَالْوَالِدَاتُ يُرْضِعْنَ أَوْلاَدَهُنَّ حَوْلَيْنِ كَامِلَيْنِ لِمَنْ أَرَادَ أَن يُتِمَّ الرَّضَاعَةَ وَعلَى الْمَوْلُودِ لَهُ رِزْقُهُنَّ وَكِسْوَتُهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ لاَ تُكَلَّفُ نَفْسٌ إِلاَّ وُسْعَهَا لاَ تُضَآرَّ وَالِدَةٌ بِوَلَدِهَا وَلاَ مَوْلُودٌ لَّهُ بِوَلَدِهِ وَعَلَى الْوَارِثِ مِثْلُ ذَلِكَ فَإِنْ أَرَادَا فِصَالاً عَن تَرَاضٍ مِّنْهُمَا وَتَشَاوُرٍ فَلاَ جُنَاحَ عَلَيْهِمَا وَإِنْ أَرَدتُّمْ أَن تَسْتَرْضِعُواْ أَوْلاَدَكُمْ فَلاَ جُنَاحَ عَلَيْكُمْ إِذَا سَلَّمْتُم مَّا آتَيْتُم بِالْمَعْرُوفِ وَاتَّقُواْ اللّهَ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ [البقرة : 233]
و مادرانی که فرزندانشان را شیر میدهند دو سال کامل برای هر کس که بخواهد تمام کند شیر دادن را و بر پدر کودک است غذای آنها (مادر و بچه) و پو شاک آنها به نیکویی به کسی مگر به اندازه توانش تکلیف نشود . نباید مادر به خاطر کودکش ضرر کند ونه پدر به خاطر کودکش و بر ارث برنده است مانند آن . و اگر آندو با توافق جدایی خواستند و مشورتی پس گناهی بر آندو نیست و اگر شیردهی فرزندانتان را خواستید پس مشگلی برای شما نیست وقتی قبول کنید آنچه را به نیکی می دهید و حدود خدا را رعایت کنید و بدانید حتمآ خدا به آنچه میکنید بیناست 233
اما در آیه ی نخست
وَوَصَّيْنَا الْإِنسَانَ بِوَالِدَيْهِ إِحْسَاناً حَمَلَتْهُ أُمُّهُ كُرْهاً وَوَضَعَتْهُ كُرْهاً وَحَمْلُهُ وَفِصَالُهُ ثَلَاثُونَ شَهْراً حَتَّى إِذَا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَبَلَغَ أَرْبَعِينَ سَنَةً قَالَ رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحاً تَرْضَاهُ وَأَصْلِحْ لِي فِي ذُرِّيَّتِي إِنِّي تُبْتُ إِلَيْكَ وَإِنِّي مِنَ الْمُسْلِمِينَ [الأحقاف : 15] و به انسان نسبت به والدینش به نیکی کردن توصیه کردیم مادرش به اجبار او را حمل کردو به ناخواه او را بدنیا آورد و او را در مدت سی ماه حمل کرد واو را از شیرگرفت تا زمانی که به رشد رسید و به چهل سالگی رسید گفت پروردگار من قسمت من کن که نعمت تو را که بر من و بر پدر و مادرم منت نهاده ای سپاسگذاری کنم و آنکه عمل صالح انجام دهم که تو خشنود باشی و برای من در فرزندانم اصلاح کن که من بسوی تو بازگشتم و من از مسلمانها شدم 15
این آیه وضعیتی را توضیه میدهد که مادر فرزند را بدنیا می آورد و او را شیر میدهد و در تمام احوال زنده و در کنار فرزند حضور دارد بطوریکه خود فرزند خویش را شیر میدهد اما ممکن است اتفاقاتی منجر به جدایی و طلاق گردد و زمان آن هر لحظه ممکن است اتفاق بیفتد وخداوند مدت زمان بارداری و شیر دادن را برای تامین مخارج معین می سازد و ممکن است بارداری بین 7 ماه و یا 9 ماه طول بکشد و متغیر است و شیر دادن نیز همینطور است
و مجموع دوران حاملکی و شیر دادن را سی ماه محاسبه نموده یهنی اگر بچه 7 ماهه و یا نه ماهه و یا 8 ماهه هم بدنیا بیاید مقدار عددیz ما همواره ثابت است و سي ماه تغيير نميكند بلکه مقادیر x یا y است که تغییر میکند مثلآ اگر بچه 7 ماهه بدنیا بیاید مدت زمان شیر دهی 23 ماه است و اگر بچه 8 ماهه بدنیا بیاید مدت زمان شیر دهی 22 ماه و اگر 9 ماهه بدنیا بیاید مدت زمان شیر دهی 21 ماه است بر طبق معادله ی ایشان که به غلط شیپور را از سر گشادش می نوازند در معادله ی x+y=z مقدار عددی z مشخص است و ایشان با توجه به دانش کم اش از ریاضی متوجه این مطلب نشده و برای خودش پارادوکس ایجاد میکند و اشتباه ایشان را بزبان خودش که نوشته مینویسم زیرا مدت زمان از شیر گرفتن برای ما روشن است و زمان بار داری و از شیر گرفتن تغییر میکند
(حمل + فصال) – ( فصال) = حمل ( زمان بارداری)
(حمل + فصال) = 30 ماه زیرا مجموع این مقادیر برای ما در این ایه روشن است حال مقادیر حمل و فصال است که تغییر میکند حال به جای زمان حامله بودن اگر عدد بگذاریم مدت زمان از شیر گرفتن تغییر میکند 7+23=30 و یا 8+22=30 و یا 9+21=30

پاسخ به : سوالات قرآن برای ترویج و نشر فرهنگ کتاب آسمانی 53
برادران و خواهران مسلمان فرهيخته با اينكه پاسخ اين پرسش را قبلآ در فيسبوك داده ام اما بد نيست كه ادعاهاي واهي برخي ناباوران در مورد تضادهاي قراني طرح شود تا مسلمانهاي ثابت قدم بيشتر به ماهيت قران ستيزان پي برده و آگاهي خود را در باره ي آيات قرآن افزايش دهند با تفكر و تدبر در آيات داده شده به سوال پاسخ دهيد

متن اول : وَوَصَّيْنَا الْإِنسَانَ بِوَالِدَيْهِ إِحْسَاناً حَمَلَتْهُ أُمُّهُ كُرْهاً وَوَضَعَتْهُ كُرْهاً وَحَمْلُهُ وَفِصَالُهُ ثَلَاثُونَ شَهْراً .... سوره الأحقاف، آیه
15
ترجمه:
» و انسان را [نسبت‌] به پدر و مادرش به احسان سفارش کرديم. مادرش با تحمّل رنج به او باردار شد و با تحمّل رنج او را به دنيا آورد. و باربرداشتن و از شيرگرفتن او سى ماه است، ...»
متن دوم : وَوَصَّيْنَا الْإِنسَانَ بِوَالِدَيْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْناً عَلَى وَهْنٍ وَفِصَالُهُ فِي عَامَيْنِ أَنِ اشْكُرْ لِي وَلِوَالِدَيْكَ إِلَيَّ الْمَصِيرُ ... سوره لقمان، آیه 14
ترجمه:
» و انسان را در باره پدر و مادرش سفارش کرديم؛ مادرش به او باردار شد، سستى بر روى سستى. و از شير باز گرفتنش در دو سال است... «
از متن اول :
(زمان بارداری) حمل + (زمان شیرخوارگی) فصال = 30 ماه
از متن دوم :
فصال = 24 ماه
از یک معادله ساده ریاضی پاسخ زیر بدست می آید.
( حمل + فصال) – ( فصال) = حمل ( زمان بارداری)
30 – 24 = 6 ماه
آیا تا کنون شنیده اید که مدت زمان بارداری در انسان تنها معادل 6 ماه است ؟
یکی از نشانه های جهل قرآن است. حال اسلامیون در کجای این آیات اعجاز می بینند..!؟
جواب : جهل نویسنده را که از قرآن بی بهره است و از حقایق آن مطلع نیست و شناختی از حد اقل زبان قران ندارد وعاجزانه تلاش میکند که آیات را به عجز آورد در حالیکه چشمهای خود را بسته و در تاریکی قدم میزند بنگرید که چگونه تکبر خود را به نمایش میگذارد تا حقیقت را انکار کند مومنان را جاهل خطاب میکند در حالیکه جهل نمی گذارد که حقیقت روشن را ببیند براستی که قران چگونه به حقیقت سایکولوژی این افراد را برای مومنین تبیین نموده >> وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُواْ كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُواْ أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاء أَلا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاء وَلَـكِن لاَّ يَعْلَمُونَ [البقرة : 13] و وقتی به آنها گفته می شود ایمان بیاورید همانگونه که مردم ایمان آوردند می گویند ایمان بیاوریم مانند سفیهان(بی خردان)بدانید که آنها سفیه(بی خرد ) هستندولیکن شعور فهمیدن ندارند 13
مطلب مهمی که نویسنده بدلیل تکبراز آن غافل مانده اینست که بارداری و زمان وضع حمل و بدنیا آوردن بچه بسیار متغیر است بطوریکه حتی روزها و ساعتها و دقیقه ها و ثانیه هایی که افراد در شکم مادرانشان زندگی را ادامه میدهند متفاوت باشداما بطور طبیعی حاملکی از 7 ماه تا 9 ماه طول میکشد همینطور اسن مدت زمانی که کودک از شیر تغذیه میکند و یک مطلب نسبی است که در هر فرد فرق میکند و خدا برای هر چیز مقدار مشخصی را اندازه میدهد
این دو آیه اشاره به مدت زمان دارد مدت زمانی که مرد را موظف به تامین مخارج کودک هنگام طفولیت میکند و بروشنی آن را توضیح میدهد و هرگز مدت زمان بارداری در آن قید نشده و اشتباه محاسباتی نویسنده را هم بزبان ریاضی در ادامه متذکر خواهم شد اما ابتدا باید معادله ی ریاضی این استاد ریاضی را که از فرض غلط ناشی شده نقد کنیم و فرض غلط حکم غلط بدنبال خواهد داشت زیرا مقادیر فرضی x,y را خود ايشان نوشتند و نتيجه ي محاسبه بر اساس مقادیر عددی خودشان است که نتیجه و برداشتی غلط را برایشان به ارمغان آورده باید توجه داشت که از شیر گفتن به معنی شیر دادن نیست زیرا اگر با زبان ریاضی سخن بگویم یک گزاره ی ریاضی یا ارزش درستی دارد یا ارزش نادرستی و نمیتوانیم بگوییم شیر دادن به معنی از شیر گرفتن است زیرا در آنصورت میتوانم بگویم منفی یک برابر با یک است اما منظور ازآیه مدت زمانی است که برای مرد هنگام متارکه و طلاق گذاشته و مرد بنا بر حکم خدا در این زمانها عهده دار مخارج زن است برای فهم این موضوع برای اینکه طولانی هم نشود فقط به یک آیه از قران اشاره میکنم
وَالْوَالِدَاتُ يُرْضِعْنَ أَوْلاَدَهُنَّ حَوْلَيْنِ كَامِلَيْنِ لِمَنْ أَرَادَ أَن يُتِمَّ الرَّضَاعَةَ وَعلَى الْمَوْلُودِ لَهُ رِزْقُهُنَّ وَكِسْوَتُهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ لاَ تُكَلَّفُ نَفْسٌ إِلاَّ وُسْعَهَا لاَ تُضَآرَّ وَالِدَةٌ بِوَلَدِهَا وَلاَ مَوْلُودٌ لَّهُ بِوَلَدِهِ وَعَلَى الْوَارِثِ مِثْلُ ذَلِكَ فَإِنْ أَرَادَا فِصَالاً عَن تَرَاضٍ مِّنْهُمَا وَتَشَاوُرٍ فَلاَ جُنَاحَ عَلَيْهِمَا وَإِنْ أَرَدتُّمْ أَن تَسْتَرْضِعُواْ أَوْلاَدَكُمْ فَلاَ جُنَاحَ عَلَيْكُمْ إِذَا سَلَّمْتُم مَّا آتَيْتُم بِالْمَعْرُوفِ وَاتَّقُواْ اللّهَ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ [البقرة : 233]
و مادرانی که فرزندانشان را شیر میدهند دو سال کامل برای هر کس که بخواهد تمام کند شیر دادن را و بر پدر کودک است غذای آنها (مادر و بچه) و پو شاک آنها به نیکویی به کسی مگر به اندازه توانش تکلیف نشود . نباید مادر به خاطر کودکش ضرر کند ونه پدر به خاطر کودکش و بر ارث برنده است مانند آن . و اگر آندو با توافق جدایی خواستند و مشورتی پس گناهی بر آندو نیست و اگر شیردهی فرزندانتان را خواستید پس مشگلی برای شما نیست وقتی قبول کنید آنچه را به نیکی می دهید و حدود خدا را رعایت کنید و بدانید حتمآ خدا به آنچه میکنید بیناست 233
اما در آیه ی نخست
وَوَصَّيْنَا الْإِنسَانَ بِوَالِدَيْهِ إِحْسَاناً حَمَلَتْهُ أُمُّهُ كُرْهاً وَوَضَعَتْهُ كُرْهاً وَحَمْلُهُ وَفِصَالُهُ ثَلَاثُونَ شَهْراً حَتَّى إِذَا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَبَلَغَ أَرْبَعِينَ سَنَةً قَالَ رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحاً تَرْضَاهُ وَأَصْلِحْ لِي فِي ذُرِّيَّتِي إِنِّي تُبْتُ إِلَيْكَ وَإِنِّي مِنَ الْمُسْلِمِينَ [الأحقاف : 15] و به انسان نسبت به والدینش به نیکی کردن توصیه کردیم مادرش به اجبار او را حمل کردو به ناخواه او را بدنیا آورد و او را در مدت سی ماه حمل کرد واو را از شیرگرفت تا زمانی که به رشد رسید و به چهل سالگی رسید گفت پروردگار من قسمت من کن که نعمت تو را که بر من و بر پدر و مادرم منت نهاده ای سپاسگذاری کنم و آنکه عمل صالح انجام دهم که تو خشنود باشی و برای من در فرزندانم اصلاح کن که من بسوی تو بازگشتم و من از مسلمانها شدم 15
این آیه وضعیتی را توضیه میدهد که مادر فرزند را بدنیا می آورد و او را شیر میدهد و در تمام احوال زنده و در کنار فرزند حضور دارد بطوریکه خود فرزند خویش را شیر میدهد اما ممکن است اتفاقاتی منجر به جدایی و طلاق گردد و زمان آن هر لحظه ممکن است اتفاق بیفتد وخداوند مدت زمان بارداری و شیر دادن را برای تامین مخارج معین می سازد و ممکن است بارداری بین 7 ماه و یا 9 ماه طول بکشد و متغیر است و شیر دادن نیز همینطور است
و مجموع دوران حاملکی و شیر دادن را سی ماه محاسبه نموده یهنی اگر بچه 7 ماهه و یا نه ماهه و یا 8 ماهه هم بدنیا بیاید مقدار عددیz ما همواره ثابت است و سي ماه تغيير نميكند بلکه مقادیر x یا y است که تغییر میکند مثلآ اگر بچه 7 ماهه بدنیا بیاید مدت زمان شیر دهی 23 ماه است و اگر بچه 8 ماهه بدنیا بیاید مدت زمان شیر دهی 22 ماه و اگر 9 ماهه بدنیا بیاید مدت زمان شیر دهی 21 ماه است بر طبق معادله ی ایشان که به غلط شیپور را از سر گشادش می نوازند در معادله ی x+y=z مقدار عددی z مشخص است و ایشان با توجه به دانش کم اش از ریاضی متوجه این مطلب نشده و برای خودش پارادوکس ایجاد میکند و اشتباه ایشان را بزبان خودش که نوشته مینویسم زیرا مدت زمان از شیر گرفتن برای ما روشن است و زمان بار داری و از شیر گرفتن تغییر میکند
(حمل + فصال) – ( فصال) = حمل ( زمان بارداری)
(حمل + فصال) = 30 ماه زیرا مجموع این مقادیر برای ما در این ایه روشن است حال مقادیر حمل و فصال است که تغییر میکند حال به جای زمان حامله بودن اگر عدد بگذاریم مدت زمان از شیر گرفتن تغییر میکند 7+23=30 و یا 8+22=30 و یا 9+21=30
اما آیه بعد که وضعیتی دیگر را شرح میدهد اساسآ اشاره ای به حاملگی ندارد و فقط بحث از شیر گرفتن است
وَوَصَّيْنَا الْإِنسَانَ بِوَالِدَيْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْناً عَلَى وَهْنٍ وَفِصَالُهُ فِي عَامَيْنِ أَنِ اشْكُرْ لِي وَلِوَالِدَيْكَ إِلَيَّ الْمَصِيرُ [لقمان : 14] و انسان را در حق پدر و مادرش سفارش کردیم مادرش با ضعف و سستی با بیجانی و بیحالی او را حمل کرد و او را در مدت دو سال از شیر گرفت (سفارش کردیم) به آنکه برای من شکر گذار و بر پدر و مادرت (هم شکر گذار) بازگشت بسوی من است 14
مادری ممکن است نخواهد به بچه اش شیر دهد و راضی به شیر دادن نباشد یا مادر مرده باشد و پدر مجبور به گرفتن دایه ای برای فرزندش شود طبق [البقرة : 233] و بعد از طلاق کس دیگری بچه را شیر دهد آیه بعد این وضعیت را روشن میسازد که پدر تا چه زمانی باید مخارج شیر دادن را قبول کند زیرا ممکن است نوزاد تا 18 ماهگی شیر بخورد و دیگر شیر نخورد اما پدر باید تا دو سال از کسی که شیر میدهد در خانه نگهداری کند و مخارج او را تامین نماید این آیه در ارتباط با همین موضوع است زیرا کودکان ممکن است 20 ماه یا کمتر و یا بیشتر شیر بخورند اما آیه مدت زمان را فقط برای از شیر گرفتن دو سال قرار داده و ارتباطی با ایه قبل ندارد

برای اینکه بیشتر بدانیم که پارامترهای زمان در قرآن چگونه محاسبه میشود حول . عام . سنه
اهل تحقیق به لینک رجوع کنند http://quranmoslems.blogspot.com/2010/01/blog-post_4149.html
اما آیه بعد که وضعیتی دیگر را شرح میدهد اساسآ اشاره ای به حاملگی ندارد و فقط بحث از شیر گرفتن است
وَوَصَّيْنَا الْإِنسَانَ بِوَالِدَيْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْناً عَلَى وَهْنٍ وَفِصَالُهُ فِي عَامَيْنِ أَنِ اشْكُرْ لِي وَلِوَالِدَيْكَ إِلَيَّ الْمَصِيرُ [لقمان : 14] و انسان را در حق پدر و مادرش سفارش کردیم مادرش با ضعف و سستی با بیجانی و بیحالی او را حمل کرد و او را در مدت دو سال از شیر گرفت (سفارش کردیم) به آنکه برای من شکر گذار و بر پدر و مادرت (هم شکر گذار) بازگشت بسوی من است 14
مادری ممکن است نخواهد به بچه اش شیر دهد و راضی به شیر دادن نباشد یا مادر مرده باشد و پدر مجبور به گرفتن دایه ای برای فرزندش شود طبق [البقرة : 233] و بعد از طلاق کس دیگری بچه را شیر دهد آیه بعد این وضعیت را روشن میسازد که پدر تا چه زمانی باید مخارج شیر دادن را قبول کند زیرا ممکن است نوزاد تا 18 ماهگی شیر بخورد و دیگر شیر نخورد اما پدر باید تا دو سال از کسی که شیر میدهد در خانه نگهداری کند و مخارج او را تامین نماید این آیه در ارتباط با همین موضوع است زیرا کودکان ممکن است 20 ماه یا کمتر و یا بیشتر شیر بخورند اما آیه مدت زمان را فقط برای از شیر گرفتن دو سال قرار داده و ارتباطی با ایه قبل ندارد

برای اینکه بیشتر بدانیم که پارامترهای زمان در قرآن چگونه محاسبه میشود حول . عام . سنه
اهل تحقیق به لینک رجوع کنند http://quranmoslems.blogspot.com/2010/01/blog-post_4149.html

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر