۱۳۹۲ آبان ۳۰, پنجشنبه

30 - خمس چیست ؟ و به چه مواردی تعلق میگیرد ؟

جواب : سوالات قرآن برای ترویج و نشر فرهنگ کتاب آسمانی 30
دوستان مومن و خردمند با توجه به اینکه بنا به گفته ی قرآن در سوره توبه آیه ی 34 عده ی بسیاری از احبار (علما ی دین ) و رهبان (کسانی که عزلت میگزینند تا خود را موجه جلوه دهند ) اموال مردم را بناحق میخورند و از راه خدا باز میدارند با تفکر و تدبر در آیات قران بفرمایید
وَاعْلَمُواْ أَنَّمَا غَنِمْتُم مِّن شَيْءٍ فَأَنَّ لِلّهِ خُمُسَهُ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينِ وَابْنِ السَّبِيلِ إِن كُنتُمْ آمَنتُمْ بِاللّهِ وَمَا أَنزَلْنَا عَلَى عَبْدِنَا يَوْمَ الْفُرْقَانِ يَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعَانِ وَاللّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ [الأنفال : 41] و بدانید هر چیز با ارزشی که بدون زحمت بدست می آورید حتماً یک پنجم آن برای خدا و رسول و نزدیکان شما و یتیمان و بی نوایان و آواره هاست اگر شما به خدا ایمان دارید و آنچه بر بندۀ خود نازل کردیم در روز جدا شدن روزی که دو گروه از جمعیت روبرو شدند و خدا بر هر چیزی تواناست ﴿۴۱﴾
1 - خمس چیست ؟
2 - به چه مواردی تعلق میگیرد ؟
3 - خمس را به چه کس و یا کسانی باید داد ؟
جواب
1 – خمس چیست ؟ این کلمه فقط یک بار در قرآن آمده سوره ی انفال آیه 41 و به معنی یک پنجم از هر چیز را شامل میشود یعنی اگر یک چیز را به پنج قسمت مساوی تقسیم کنید یک قسمت آن خمس آن چیز است
2 – خمس به چه چیزهایی تعلق میگیرد ؟ خمس در قرآن انفال آیه 41 به غنیمتها تعلق می گیرد که این غنیمتها چیز هایی هستند که انسانها بدون زحمت و رنج آن را بدست می آورند مانند میراثی که فرد از آن خبر ندارد و به یکباره متوجه میشود که از پدر و یا مادرش و یا یکی از اجدادش ارث هنگفتی به او رسیده و یا اینکه کسی بر اثر اتفاق گنجی پیدا میکند و یا چاه آبی در سرزمینی خشک می یابد و امتیاز آن را مال خود می کند که بسیار با ارزش است و یا معدنی را کشف میکند
کلمه ی انفال نیز که در سوره ی انفال آیه ی 1 دو بار بکار رفته به معنی غنیمت و عطیه است و علاوه بر آن انفال به معنی ثروتهای عمومی مانند جنگلها و مراتع و رودخانه ها و کوه ها نیز انفال گفته میشود که عطیه و بخششی از طرف خداست و به عموم مردم تعلق دارد
3 – بر خلاف روحانیون کاسبکار و دکانداران مذهبی که برای منافع خود مردم را به دادن خمس و زکات به خودشان تشویق میکنند موارد خمس نیز در این آیه 41 انفال بروشنی معین شده که در زیر به آنها می پردازیم
موارد مصرف خمس
1 – فان لله = برای خدا که اصلآ نیازی به خمس ندارد بلکه در راه خدا برای محرومین است
2 – و للرسول = و برای رسولش که باز هم در جهت محرومین است زیرا رسول بروشنی در فرآن دستور داده می شود که بگوید : برای دعوتم از شما اجر و مزدی نمی خواهم >>> ................ قُل لَّا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَى ............[الشورى : 23]
3 – و لذی القربی = اینها خویشاوندان و نزدیکان محرومی هستند که آنها را میشناسیم و خمس به آنها تعلق می گیرد
4 - والیتامی = و یتیمها که مستحق خمس هستند
5 – والمساکین = و بینوایان و محرومین
6 - وابن السبیل = آواره ها و بی سر پناهان
هر شش مورد فوق بطور روشن موارد خمس را بیان میکنند و هیچ آخوند و ملا و ماموستایی با حقه بازی حق ندارد بنام خدا و رسول اموال مردم را تحت عنوان خمس از انها مطالبه کند و مومنین باید تلاش کنند اگر خمس بر آنها طبق آیه ی فوق لازم شده باشد موارد مورد نظر قران را خودشان پیدا کنند و خمس را تحویل صاحبان اصلیش دهند

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر