پاسخ به : سوالات قرآن برای ترویج و نشر فرهنگ کتاب آسمانی 103
باورمندان خردمند با توجه به آیات قران کریم که تاکید دارد هر کس مستطیع است و توانایی دارد راهی بسوی حج خانه بر گیرد آیا استطاعت مالی است یا توانایی های دیگری نیز برای انجام حج لازمست ؟
آیاکسانی که به حج میروند همانگونه که قران می گوید مستطیع هستند ؟
فِيهِ آيَاتٌ بَيِّـنَاتٌ مَّقَامُ إِبْرَاهِيمَ وَمَن دَخَلَهُ كَانَ آمِناً وَلِلّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلاً وَمَن كَفَرَ فَإِنَّ الله غَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ [آل عمران : 97]در آن آيات روشن است مقام ابراهيم و آنكس كه داخل آن شود باید در امنيت باشد و حج خانه بر مردم برای خداست هر كس كه بتواند بسوی آن برود و هر كس انكار كند (کافر شود) پس البته خدا از مردم جهان بی نياز است ﴿۹۷﴾
جواب : حج در لغت به معنی قصد و اهنگ و زیارت و دیدار و دلیل و برهان و دست کشیدن از انجام کار و نام یکی از ماه های قمریست که مراسم حج در آن انجام میشود ......... حاجی اسم جمع است و به معنی کسانی است که به زیارت خانه ی خدا میروند
قران به برخي از اين مناسک اشاره می کند مانند طواف خانه و صفا و مروه و قربانی کردن و عرفات و مشعر الحرام این مراسم از زمان ابراهیم مرسوم بوده
در زمانی که هیچ رسانه ای نبوده مراسم حج یک امکان اطلاع رسانی و با خبر شدن از اوضاع و احوال دیگر مومنان در جاهای دیگر که بسیار دور از مکه بودند بود
با نوشتن این مطلب قصد ندارم رفتن به حج را زیر سوال ببرم فقط میخواهم استطاعت برای حج را که برای برخی بد جا افتاده را روشن کنم
استطاعت چیست ؟
مهمترین مطلبی که قران به آن اشاره دارد استطاعت است که معنی توانایی میدهد که بسیاری از مسلمانها آن را توانایی مالی میدانند و هر کس که پولی برای تامین هزینه ی سفر و رفتن برای مکه پیدا می کند خود را مستطیع می داند در حالیکه خدا از استطاعت مالی فقط سخن نگفته و تنها کلمه ی استطاعت را بکار میبرد این استطاعت هم معنوی وهم اقتصادی و هم جسمی و هم فکری است
خدا دستور به انفاق و زکات و صدقه و قرض الحسنه میدهد این دستورها فقط برای کسانی است که استطاعت مالی دارند بارها در قران تکرار میشود و بر آنها تاکید میشود که به فقراء و یتیمان و مسکینان و آواره ها و برای رفع گرفتاری هایشان زکات دهند و انفاق کند و صدقه دهند و قرض الحسنه دهند تا مشکلات و گرفتاریهایشان رفع شود اما برای رفتن به مکه میگوید باید استطاعت داشته باشند
به نظر شما کسی که جامعه ای فقیر زندگی میکند جامعه ای که کودکان خردسال برای گذران زندگی در خیابانها برای گذران زندگی به دستفروشی و گدایی میپردازند و دختران جوان برای بدست آوردن هزینه ی زندگی خانواده خود فروشی میکنند بیماران برای نداشتن هزینه های درمان جانشان را از دست میدهند وجوانان برای اینکه کاری پیدا نمی کنند به فروش مواد مخدر و اعتیاد آلوده میشوند و...........
اما او اموالش را بجای انفاق و از بین بردن فقر و فحشا کنز اندوزی کرده و بر خلاف سخن خداوند صدقه نمی کند و انفاق نمی کند وبرای رفع گرفتاریهای مردم تلاش نمی کند و قرض الحسنه نمیدهد برای رفتن به سفر مکه مستطیع است ؟
اگر پول کافی برای سفر به مکه داری و همسایه ات بیماری صعب العلاجی دارد و پول کافی برای درمان ندارد و اگر تو با پولت به مکه سفر کنی و او برای نداشتن پول کافی جانش را از دست بدهد آیا تو مستطیع بودی و با استطاعت به مکه رفته ای ؟ وقتی همسایه ات گرسنه است و برای سیر کردن فرزندان یتیمش به تن فروشی میپردازد و تو با دانستن این مطلب پولت را برای رفتن به سفر مکه هزینه میکنی آیا مستطیع هستی ؟ وقتی پولت را به ربا می دهی و با سود پولت به مکه میروی آیا مستطیع هستی ؟ وقتی مال کسی را بناحق میخوری وزندگیش را به ورطه ی هلاکت و نابودی می کشانی و به مکه میروی آیا مستطیع هستی ؟ این ها فرامین خدا هستند که از آنها عدول می کنی و به مکه میروی پس مستطیع نیستی زیرا بر خلاف آنها عمل کرده ای و تمام دستورات خدا را زیر پا گذاشته ای تا به یک سفر بروی پس مستطیع نیستی شاید هم برای ریا به این سفر رفته ای که بنام حاج اقا صدایت کنند که باز هم مستطیع نیستی
لَن تَنَالُواْ الْبِرَّ حَتَّى تُنفِقُواْ مِمَّا تُحِبُّونَ وَمَا تُنفِقُواْ مِن شَيْءٍ فَإِنَّ اللّهَ بِهِ عَلِيمٌ [آل عمران : 92] هرگز به نيكی نميرسيد تا وقتي كه از آنچه دوست داريد خرج كنيد(انفاق کنید) و آنچه خرج ميكنيد (انفاق می کنید) از چيزی حتماً خدا آنرا ميداند .﴿۹۲﴾
يَسْأَلُونَكَ مَاذَا يُنفِقُونَ قُلْ مَا أَنفَقْتُم مِّنْ خَيْرٍ فَلِلْوَالِدَيْنِ وَالأَقْرَبِينَ وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينِ وَابْنِ السَّبِيلِ وَمَا تَفْعَلُواْ مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللّهَ بِهِ عَلِيمٌ [البقرة : 215] از تو می پرسند چه چیزی را انفاق کنند بگو آنچه از خوبی انفاق می کنید پس برای پدر و مادر و خویشاوندان و یتیمان و بینوایان و در راه مانده ها است و آنچه از خوبی انجام دهید پس خدا به آن داناست ﴿۲۱۵﴾
وَاعْبُدُواْ اللّهَ وَلاَ تُشْرِكُواْ بِهِ شَيْئاً وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَاناً وَبِذِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينِ وَالْجَارِ ذِي الْقُرْبَى وَالْجَارِ الْجُنُبِ وَالصَّاحِبِ بِالجَنبِ وَابْنِ السَّبِيلِ وَمَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ إِنَّ اللّهَ لاَ يُحِبُّ مَن كَانَ مُخْتَالاً فَخُوراً [النساء : 36] وخدا را پرستش کنید وچیزی را با او شریک نکنید و با پدر و مادر نیکوکاری کنید و با خویشاوندان و یتیمان و فقیران و همسایه خویشاوند و همسایه غریبه ودوست هم نشین (همسفر, همکار) وآواره گان وزنان مومن مهاجری که هم پیمان شما هستند (نیکی کنید) و بدانید که خدا کسی را که فریبکار و فخر فروش است دوست ندارد ﴿۳۶﴾
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَأْكُلُواْ أَمْوَالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ ...........[النساء : 29] ای کسانی که ایمان آوردید اموالتان را در بین خودتان به باطل نخورید مگر آنکه تجارتی باشد که در آن رضایت دارید و یکدیگر را به قتل نرسانید البته خدا بر شما رحم کننده است ﴿۲۹﴾
إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاء وَالْمَسَاكِينِ وَالْعَامِلِينَ عَلَيْهَا وَالْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَفِي الرِّقَابِ وَالْغَارِمِينَ وَفِي سَبِيلِ اللّهِ وَابْنِ السَّبِيلِ فَرِيضَةً مِّنَ اللّهِ وَاللّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ [التوبة : 60] قطعاً بدانید که صدقات برای فقیران و بینوایان و کسانی است که انجامش میدهند و در راه آزاد کردن برده ها و قرض داران و در راه خدا و آواره هاست که از سوی خدا واجب شده و خدا دانای حکیم است ﴿۶۰﴾
باورمندان خردمند با توجه به آیات قران کریم که تاکید دارد هر کس مستطیع است و توانایی دارد راهی بسوی حج خانه بر گیرد آیا استطاعت مالی است یا توانایی های دیگری نیز برای انجام حج لازمست ؟
آیاکسانی که به حج میروند همانگونه که قران می گوید مستطیع هستند ؟
فِيهِ آيَاتٌ بَيِّـنَاتٌ مَّقَامُ إِبْرَاهِيمَ وَمَن دَخَلَهُ كَانَ آمِناً وَلِلّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلاً وَمَن كَفَرَ فَإِنَّ الله غَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ [آل عمران : 97]در آن آيات روشن است مقام ابراهيم و آنكس كه داخل آن شود باید در امنيت باشد و حج خانه بر مردم برای خداست هر كس كه بتواند بسوی آن برود و هر كس انكار كند (کافر شود) پس البته خدا از مردم جهان بی نياز است ﴿۹۷﴾
جواب : حج در لغت به معنی قصد و اهنگ و زیارت و دیدار و دلیل و برهان و دست کشیدن از انجام کار و نام یکی از ماه های قمریست که مراسم حج در آن انجام میشود ......... حاجی اسم جمع است و به معنی کسانی است که به زیارت خانه ی خدا میروند
قران به برخي از اين مناسک اشاره می کند مانند طواف خانه و صفا و مروه و قربانی کردن و عرفات و مشعر الحرام این مراسم از زمان ابراهیم مرسوم بوده
در زمانی که هیچ رسانه ای نبوده مراسم حج یک امکان اطلاع رسانی و با خبر شدن از اوضاع و احوال دیگر مومنان در جاهای دیگر که بسیار دور از مکه بودند بود
با نوشتن این مطلب قصد ندارم رفتن به حج را زیر سوال ببرم فقط میخواهم استطاعت برای حج را که برای برخی بد جا افتاده را روشن کنم
استطاعت چیست ؟
مهمترین مطلبی که قران به آن اشاره دارد استطاعت است که معنی توانایی میدهد که بسیاری از مسلمانها آن را توانایی مالی میدانند و هر کس که پولی برای تامین هزینه ی سفر و رفتن برای مکه پیدا می کند خود را مستطیع می داند در حالیکه خدا از استطاعت مالی فقط سخن نگفته و تنها کلمه ی استطاعت را بکار میبرد این استطاعت هم معنوی وهم اقتصادی و هم جسمی و هم فکری است
خدا دستور به انفاق و زکات و صدقه و قرض الحسنه میدهد این دستورها فقط برای کسانی است که استطاعت مالی دارند بارها در قران تکرار میشود و بر آنها تاکید میشود که به فقراء و یتیمان و مسکینان و آواره ها و برای رفع گرفتاری هایشان زکات دهند و انفاق کند و صدقه دهند و قرض الحسنه دهند تا مشکلات و گرفتاریهایشان رفع شود اما برای رفتن به مکه میگوید باید استطاعت داشته باشند
به نظر شما کسی که جامعه ای فقیر زندگی میکند جامعه ای که کودکان خردسال برای گذران زندگی در خیابانها برای گذران زندگی به دستفروشی و گدایی میپردازند و دختران جوان برای بدست آوردن هزینه ی زندگی خانواده خود فروشی میکنند بیماران برای نداشتن هزینه های درمان جانشان را از دست میدهند وجوانان برای اینکه کاری پیدا نمی کنند به فروش مواد مخدر و اعتیاد آلوده میشوند و...........
اما او اموالش را بجای انفاق و از بین بردن فقر و فحشا کنز اندوزی کرده و بر خلاف سخن خداوند صدقه نمی کند و انفاق نمی کند وبرای رفع گرفتاریهای مردم تلاش نمی کند و قرض الحسنه نمیدهد برای رفتن به سفر مکه مستطیع است ؟
اگر پول کافی برای سفر به مکه داری و همسایه ات بیماری صعب العلاجی دارد و پول کافی برای درمان ندارد و اگر تو با پولت به مکه سفر کنی و او برای نداشتن پول کافی جانش را از دست بدهد آیا تو مستطیع بودی و با استطاعت به مکه رفته ای ؟ وقتی همسایه ات گرسنه است و برای سیر کردن فرزندان یتیمش به تن فروشی میپردازد و تو با دانستن این مطلب پولت را برای رفتن به سفر مکه هزینه میکنی آیا مستطیع هستی ؟ وقتی پولت را به ربا می دهی و با سود پولت به مکه میروی آیا مستطیع هستی ؟ وقتی مال کسی را بناحق میخوری وزندگیش را به ورطه ی هلاکت و نابودی می کشانی و به مکه میروی آیا مستطیع هستی ؟ این ها فرامین خدا هستند که از آنها عدول می کنی و به مکه میروی پس مستطیع نیستی زیرا بر خلاف آنها عمل کرده ای و تمام دستورات خدا را زیر پا گذاشته ای تا به یک سفر بروی پس مستطیع نیستی شاید هم برای ریا به این سفر رفته ای که بنام حاج اقا صدایت کنند که باز هم مستطیع نیستی
لَن تَنَالُواْ الْبِرَّ حَتَّى تُنفِقُواْ مِمَّا تُحِبُّونَ وَمَا تُنفِقُواْ مِن شَيْءٍ فَإِنَّ اللّهَ بِهِ عَلِيمٌ [آل عمران : 92] هرگز به نيكی نميرسيد تا وقتي كه از آنچه دوست داريد خرج كنيد(انفاق کنید) و آنچه خرج ميكنيد (انفاق می کنید) از چيزی حتماً خدا آنرا ميداند .﴿۹۲﴾
يَسْأَلُونَكَ مَاذَا يُنفِقُونَ قُلْ مَا أَنفَقْتُم مِّنْ خَيْرٍ فَلِلْوَالِدَيْنِ وَالأَقْرَبِينَ وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينِ وَابْنِ السَّبِيلِ وَمَا تَفْعَلُواْ مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللّهَ بِهِ عَلِيمٌ [البقرة : 215] از تو می پرسند چه چیزی را انفاق کنند بگو آنچه از خوبی انفاق می کنید پس برای پدر و مادر و خویشاوندان و یتیمان و بینوایان و در راه مانده ها است و آنچه از خوبی انجام دهید پس خدا به آن داناست ﴿۲۱۵﴾
وَاعْبُدُواْ اللّهَ وَلاَ تُشْرِكُواْ بِهِ شَيْئاً وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَاناً وَبِذِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينِ وَالْجَارِ ذِي الْقُرْبَى وَالْجَارِ الْجُنُبِ وَالصَّاحِبِ بِالجَنبِ وَابْنِ السَّبِيلِ وَمَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ إِنَّ اللّهَ لاَ يُحِبُّ مَن كَانَ مُخْتَالاً فَخُوراً [النساء : 36] وخدا را پرستش کنید وچیزی را با او شریک نکنید و با پدر و مادر نیکوکاری کنید و با خویشاوندان و یتیمان و فقیران و همسایه خویشاوند و همسایه غریبه ودوست هم نشین (همسفر, همکار) وآواره گان وزنان مومن مهاجری که هم پیمان شما هستند (نیکی کنید) و بدانید که خدا کسی را که فریبکار و فخر فروش است دوست ندارد ﴿۳۶﴾
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَأْكُلُواْ أَمْوَالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ ...........[النساء : 29] ای کسانی که ایمان آوردید اموالتان را در بین خودتان به باطل نخورید مگر آنکه تجارتی باشد که در آن رضایت دارید و یکدیگر را به قتل نرسانید البته خدا بر شما رحم کننده است ﴿۲۹﴾
إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاء وَالْمَسَاكِينِ وَالْعَامِلِينَ عَلَيْهَا وَالْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَفِي الرِّقَابِ وَالْغَارِمِينَ وَفِي سَبِيلِ اللّهِ وَابْنِ السَّبِيلِ فَرِيضَةً مِّنَ اللّهِ وَاللّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ [التوبة : 60] قطعاً بدانید که صدقات برای فقیران و بینوایان و کسانی است که انجامش میدهند و در راه آزاد کردن برده ها و قرض داران و در راه خدا و آواره هاست که از سوی خدا واجب شده و خدا دانای حکیم است ﴿۶۰﴾
و بیش از ده ها آیات دیگر
در این زمینه که به شما امر میکند اموال خود را به نیازمندان ببخشید اگر در
یک آیه شما دعوت به مکه شده ای آنهم با شرط استطاعت آیات متعدد دیگری در
قران هست که به شما می گوید که چه هنگام شما مستطیع میشوی اگر منظور از
استطاعت پولدار بودن است یک دیوانه ی پولدار هم مستطیع است یک آدم کش
پولدار هم مستطیع است یک ربا خوار پولدار هم مستطیع است اینها نشانه های
روشنی است که چند در صد از حجاج که به مکه میروند شرایط استطاعت را دارا
هستند
لَّيْسَ الْبِرَّ أَن تُوَلُّواْ وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَلَـكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ وَالْمَلآئِكَةِ وَالْكِتَابِ وَالنَّبِيِّينَ وَآتَى الْمَالَ عَلَى حُبِّهِ ذَوِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينَ وَابْنَ السَّبِيلِ وَالسَّآئِلِينَ وَفِي الرِّقَابِ وَأَقَامَ الصَّلاةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَالْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذَا عَاهَدُواْ وَالصَّابِرِينَ فِي الْبَأْسَاء والضَّرَّاء وَحِينَ الْبَأْسِ أُولَـئِكَ الَّذِينَ صَدَقُوا وَأُولَـئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ [البقرة : 177] نیکی آن نیست که رویهای خود را به جهت مشرق و مغرب بگردانید ولیکن نیکوکار کسی است که به خدا و به روز آخر و ملائکه و کتاب و پیامبران باور دارد و مال را با اینکه دوستش دارد به خویشاوندان و یتیمان و در مانده گان و و آواره ها و درخواست کننده ها و در (راه آزادی) برده ها می دهد و داشتن نماز بر پا می دارد و زکات می دهد و وقتی که پیمان می بندند به عهدشان وفا می کنند و در سختی و نا چاری صبور هستند و هنگام سختی آنها کسانی هستند که صداقت داشتند و آنها پرهیزکاران هستند ﴿۱۷۷﴾
لَّيْسَ الْبِرَّ أَن تُوَلُّواْ وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَلَـكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ وَالْمَلآئِكَةِ وَالْكِتَابِ وَالنَّبِيِّينَ وَآتَى الْمَالَ عَلَى حُبِّهِ ذَوِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينَ وَابْنَ السَّبِيلِ وَالسَّآئِلِينَ وَفِي الرِّقَابِ وَأَقَامَ الصَّلاةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَالْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذَا عَاهَدُواْ وَالصَّابِرِينَ فِي الْبَأْسَاء والضَّرَّاء وَحِينَ الْبَأْسِ أُولَـئِكَ الَّذِينَ صَدَقُوا وَأُولَـئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ [البقرة : 177] نیکی آن نیست که رویهای خود را به جهت مشرق و مغرب بگردانید ولیکن نیکوکار کسی است که به خدا و به روز آخر و ملائکه و کتاب و پیامبران باور دارد و مال را با اینکه دوستش دارد به خویشاوندان و یتیمان و در مانده گان و و آواره ها و درخواست کننده ها و در (راه آزادی) برده ها می دهد و داشتن نماز بر پا می دارد و زکات می دهد و وقتی که پیمان می بندند به عهدشان وفا می کنند و در سختی و نا چاری صبور هستند و هنگام سختی آنها کسانی هستند که صداقت داشتند و آنها پرهیزکاران هستند ﴿۱۷۷﴾
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر