۱۳۹۲ آبان ۳۰, پنجشنبه

75 - آیا احکام خدا قابل تغییر و تحویل هستند ؟




75سوالات قرآن برای ترویج و نشر فرهنگ کتاب آسمانی خردمندان مسلمان بنده بر این باورم که احکام خدا قابل تبدیل و تحویل نیست همانگونه که دین یکیست شریعت نیز یکیست و سنت و قوانین خدا نیز یکیست این سوال یکی از عزیزان است که در پستی که در ارتباط با سنگسار گاو قاتل در تورات نوشته ام و آن را تحریف بنی اسراییل دانسته ام از من پرسیده شده لطفآ با تدبر در آیات خدا بفرمایید آیا در آیه ی زیر حکم خدا تغییر کرده ؟ عین سوال را برایتان مینویسم آقای اسلامی چطور به خودتون اجازه میدین که خودتون و جای خدا بذارین و بگین خدا در مورد این حیوونا حکم نمیده شما چطور و با چه جراتی میگین حکم تورات و انجیل همونایی که تو قرآن گفته شده و بعد آیه های تغییر حکم های خدا رو میپوشونین الان پس این آیه ها رو واستون میذارم وَعَلَى الَّذِينَ هَادُواْ حَرَّمْنَا كُلَّ ذِي ظُفُرٍ وَمِنَ الْبَقَرِ وَالْغَنَمِ حَرَّمْنَا عَلَيْهِمْ شُحُومَهُمَا إِلاَّ مَا حَمَلَتْ ظُهُورُهُمَا أَوِ الْحَوَايَا أَوْ مَا اخْتَلَطَ بِعَظْمٍ ذَلِكَ جَزَيْنَاهُم بِبَغْيِهِمْ وِإِنَّا لَصَادِقُونَ [الأنعام : 146] و بر کسانی که یهودی شدند تمام ناخن داران را حرام کردیم و از گاو وگوسفند پیه های آنان را بر آنها حرام کردیم مگر پیه ها ییکه بر پشت آنها یا روده ها قرار دارد یا آنچه با استخوان مخلوط گردیده به دلیل تجاوز گریشان این کیفر را به آنها دادیم و قطعاً ما راستگو هستیم ﴿۱۴۶ ببینم آیا این آیه به وضوح بیان نمیکنه که خدا یک سری چیزها که حروم بوده رو حلال کرده؟ جواب : روش و قوانین خدا در آفرینش تغییر ناپذیر است احكام خدا از قبل در آفرینش معین گردیده و قابل تبدیل و تحول نیست لَهُمُ الْبُشْرَى فِي الْحَياةِ الدُّنْيَا وَفِي الآخِرَةِ لاَ تَبْدِيلَ لِكَلِمَاتِ اللّهِ ذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ [يونس : 64] برای آنها در زندگی دنیا ودرآخرت بشارت است برای کلمات خدا تبدیلی نیست آنست آن کامیابی بزرگ 64 سُنَّةَ اللَّهِ فِي الَّذِينَ خَلَوْا مِن قَبْلُ وَلَن تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْدِيلاً [الأحزاب : 62] شیوه ی خدا ست در کسانی که از قبل گذشته اند و هرگز برای قانون خدا تبدیلی نیست 62
........ فَهَلْ يَنظُرُونَ إِلَّا سُنَّتَ الْأَوَّلِينَ فَلَن تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَبْدِيلاً وَلَن تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَحْوِيلاً [فاطر : 43]
آیا غیر از روشی (که در باره ی) پیشینیان (اجرا شد) را انتظار میکشند ؟ و هرگز برای روش خدا تبدیلی نخواهی یافت و هرگز برای روش خدا تحولی نخواهی یافت 43 سُنَّةَ اللَّهِ الَّتِي قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلُ وَلَن تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْدِيلاً [الفتح : 23] قانون خداوند است که از قبل گذرانده شده است و هرگز برای قانون خدا تبدیلی نیست اما می پردازیم به آیه ی مورد نظرو اینکه آیا در این آیه حکم خدا تغییر یافته ؟ با صراحت و با توجه به آیات قرآن می گویم نه به این آیات دقت کنید که بروشنی می گویند که این خوراکی ها حرام نبوده اند و بدلیل ستمی که قوم یهود مرتکب شده اند بر آنها حرام شده این نوعی مجازات و یا ابتلاء خدا بوده و هیچ تغییری در احکام خدا نیست زیرا خدا در آیه بروشنی می گوید که این طیبات بر آنها حلال بوده و بدلیل ستمکاری یهود و بازداشتن از راه خدا بر آنها حرام شد یعنی فقط بر قوم یهود و بعنوان مجازات حرام شده در حالیکه برایشان حلال بوده
فَبِظُلْمٍ مِّنَ الَّذِينَ هَادُواْ حَرَّمْنَا عَلَيْهِمْ طَيِّبَاتٍ أُحِلَّتْ لَهُمْ وَبِصَدِّهِمْ عَن سَبِيلِ اللّهِ كَثِيراً [النساء : 160]
حال آبه ی فوق را با آیه ی زیرکه مورد سوال و دلیل سوال کننده بوده مقایسه کنید تا مشخص شود که این حرام بودن بر اساس ستم آنها بوده و حکم حلال بودن طیبات هم چنان پا برجاست و تغییری در حکم ایجاد نشده
........... ذَلِكَ جَزَيْنَاهُم بِبَغْيِهِمْ وِإِنَّا لَصَادِقُونَ [الأنعام : 146]............ به دلیل تجاوز گریشان این کیفر را به آنها دادیم و قطعاً ما راستگو هستیم ﴿۱۴۶
قرآن در آیات دیگر نیز همین را توضیح میدهد و این مطلب در انجیل نیز آمده که قرآن آن را تصدیق می کند وَعَلَى الَّذِينَ هَادُواْ حَرَّمْنَا مَا قَصَصْنَا عَلَيْكَ مِن قَبْلُ وَمَا ظَلَمْنَاهُمْ وَلَـكِن كَانُواْ أَنفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ [النحل : 118] و بر کسانی که یهودی شدند حرام کردیم آنچه را که خبرش را از قبل بر تو نقل کردیم و ما بر آنها ستم نکردیم و لیکن انها بر خودشان ستم میکردند ﴿۱۱۸ حال برای خواننده ی فهیم و مدبر سوالی طرح می کنم تا مسئله بیشتر قابل لمس باشد خدا تمام پستانهای شیر ده را بر موسی حرام کرد آیا این به نظر شما تغییر حکم خداست ؟ وَحَرَّمْنَا عَلَيْهِ الْمَرَاضِعَ مِن قَبْلُ فَقَالَتْ هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَى أَهْلِ بَيْتٍ يَكْفُلُونَهُ لَكُمْ وَهُمْ لَهُ نَاصِحُونَ [القصص : 12] هر انسان عاقلی میداند که این حکم نیست بلکه نوعی تدبیر و راه حل است برای رسیدن به هدف مانند همان مجازات قوم یهود حال سوال دیگری طرح می کنم و امید که خسته نشوید و با دقت در آیات به پاسخ صحیح برسید خداوند می گوید : مردار و خون و گوشت خوک و......... بر شما حرام شد و می گوید اگر ناچار شدید میتوانید از آنها بخورید به نظر شما آیا در این آیات حکم حرام بودن مردار وخون و گوشت خوک تغییر کرده ؟ اگر تغییر نکرده و هم چنان حرام است چرا خدا می گوید از آنها بخورید ؟ أُهِلَّ لِغَيْرِ اللّهِ بِهِ وَالْمُنْخَنِقَةُ وَالْمَوْقُوذَةُ وَالْمُتَرَدِّيَةُ وَالنَّطِيحَةُ وَمَا أَكَلَ السَّبُعُ إِلاَّ مَا ذَكَّيْتُمْ وَمَا ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَأَن تَسْتَقْسِمُواْ بِالأَزْلاَمِ ذَلِكُمْ فِسْقٌ الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن دِينِكُمْ فَلاَ تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِيناً فَمَنِ اضْطُرَّ فِي مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجَانِفٍ لِّإِثْمٍ فَإِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ [المائدة : 3] بر شما حرام شد مردار وخون و گوشت خوك وآنچه را كه نام غير خدا بر آن برده شود وحیوان خفه شده و حيوان كه زير كتك مرده و حيوانی كه از بلندی پرتاب شده ومرده وحيوانی كه شاخ زده شده ومرده و آنچه را كه درندگان خورده اند مگر آنچه را كه خودتان سر ببريد وآنچه که بر(مزار بت ها) نصب شده قربانی شود (چهار چوبه هایی از طلا و نقره که برای بتها میساختند و برمزار بتها نصب میکردند وبرای آنها قربانی میکردند و از آنها حاجت میخواستند) و آن چیزی که با تيرهای قرعه كشی تقسيمش كنيد (خوردن همگی اینها برایتان حرام شده است و سر پیچی از) آن برای شما گناه است امروز كسانيی كه كافر شده اند از دين شما مايوس شده اند پس از آنها نترسيد واز من بترسيد امروز برای شما دين شما را كامل كردم و نعمتم را بر شما تمام كردم اسلام را برای شما بعنوان دين پسندیدم و هركس در مخمصه ای (تنگنایی) برای خوردن حرامها ناگزیر شود بدون آنكه (در خوردن) به گناه از حد تجاوز كند پس قطعا خدا آمرزنده مهربان است ﴿۳ إِنَّمَا حَرَّمَ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةَ وَالدَّمَ وَلَحْمَ الْخِنزِيرِ وَمَا أُهِلَّ بِهِ لِغَيْرِ اللّهِ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ بَاغٍ وَلاَ عَادٍ فَلا إِثْمَ عَلَيْهِ إِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ [البقرة : 173] غیر از این نیست که خدا بر شما مردار و خون وگوشت خوک و آنچه نام غیر خدا بر آن برده شود را حرام کرد وهر کس ناچار شود (که از آنها بخورد) اگر از حد تجاوز نکند و به آن عادت نکند پس گناهی بر او نیست قطعآ خدا آمرزنده مهربان است ﴿۱۷۳ قُل لاَّ أَجِدُ فِي مَا أُوْحِيَ إِلَيَّ مُحَرَّماً عَلَى طَاعِمٍ يَطْعَمُهُ إِلاَّ أَن يَكُونَ مَيْتَةً أَوْ دَماً مَّسْفُوحاً أَوْ لَحْمَ خِنزِيرٍ فَإِنَّهُ رِجْسٌ أَوْ فِسْقاً أُهِلَّ لِغَيْرِ اللّهِ بِهِ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ بَاغٍ وَلاَ عَادٍ فَإِنَّ رَبَّكَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ [الأنعام : 145] بگو در آنچه بسوی من وحی شده پیدا نمی کنم چیزی که بر خورنده ای که آن را می خورد حرام شده باشد مگر آنکه مردار باشد یا گوشت خوک که البته آن پلید است یا خونی که ( پس از سر بریدن از حیوان) ریخته شده باشد یا خوردنی حلالی که نام غیر خدا بر آن برده شده باشد و اگر کسی مجبوربه خوردن شود نباید از حد تجاوز کند و نباید به آن عادت کند در آنصورت پروردگارت آمرزنده ای مهربان است ﴿۱۴۵ در این آیات هرگز حکم خدا تغییر نکرده و باز تدبیر خدا و یک قانون از پیش تعیین شده مانند ابتلاء و کیفر است حال برای دوست عزیزی که سوال را طرح کرده و برای عزیزانی که میخواهند نتیجه گیری کامل تری داشته باشند آیات 115 تا 119 از سوره ی نحل را برای تدبر و تفکر بیشتراینجا قرار می دهم که به باور من بسیار کمک می کند تا بدانیم که احکام خدا قابل تبدیل و تحویل نیست إِنَّمَا حَرَّمَ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةَ وَالْدَّمَ وَلَحْمَ الْخَنزِيرِ وَمَا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللّهِ بِهِ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ بَاغٍ وَلاَ عَادٍ فَإِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ [النحل : 115] غیر از این نیست که برشما حرام شد مردار و خون و گوشت خوک و هر چیزی (طعام حلالی) که نام غیر خدا بر آن برده شده باشد. و هرکس ناچار (به خوردن) شود نباید زیاده از حد تجاوز کند (بخورد) پس خدا آمرزنده ای رحم کننده است﴿۱۱۵ وَلَا تَقُولُوا لِمَا تَصِفُ أَلْسِنَتُكُمُ الْكَذِبَ هَـٰذَا حَلَالٌ وَهَـٰذَا حَرَامٌ لِّتَفْتَرُوا عَلَى اللَّـهِ الْكَذِبَ ۚ إِنَّ الَّذِينَ يَفْتَرُونَ عَلَى اللَّـهِ الْكَذِبَ لَا يُفْلِحُونَ﴿١١٦﴾ و هر چیزی را که زبانهایتان به دروغ وصف می کند نگویید که این حلال است و این حرام است تا برخی دروغها را به خدا نسبت بدهید قطعاً کسانی که (مطالب) دروغ را به خدا نسبت می دهند رستگار نمی شوند ﴿۱۱۶ مَتَاعٌ قَلِيلٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ ﴿١١٧﴾ بهره بردنی اندک در این جهان و برای آنها عذابی دردناک است﴿۱۱۷ وَعَلَى الَّذِينَ هَادُوا حَرَّمْنَا مَا قَصَصْنَا عَلَيْكَ مِن قَبْلُ ۖ وَمَا ظَلَمْنَاهُمْ وَلَـٰكِن كَانُوا أَنفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ ﴿١١٨﴾ و بر کسانی که یهودی شدند حرام کردیم آنچه را که خبرش را از قبل بر تو نقل کردیم و ما بر آنها ستم نکردیم و لیکن انها بر خودشان ستم میکردند ﴿۱۱۸ ثُمَّ إِنَّ رَبَّكَ لِلَّذِينَ عَمِلُوا السُّوءَ بِجَهَالَةٍ ثُمَّ تَابُوا مِن بَعْدِ ذَٰلِكَ وَأَصْلَحُوا إِنَّ رَبَّكَ مِن بَعْدِهَا لَغَفُورٌ رَّحِيمٌ ﴿١١٩﴾ سپس البته پروردگارت بر کسانی که به نادانی گناه انجام دادند و پس از آن توبه کردند و (کارهایشان را) اصلاح کردند قطعاً پروردگارت بعد از آن آمرزنده ای رحم کننده است ﴿۱۱۹ در پایان از کسانی که هنوز بر اوهام قبل اصرار می کنند میخواهم که بگویند چنانچه احکام خدا تغییر پذیرند چرا فقط به همین یک مورد اکتفا می کنید آیا تا کنون تغییری در حرمت زنا و قتل و دزدی و ربا و سقط جنین و کیل و ....... در طول تاریخ انبیاء و کتب من قبل سراغ دارند اینجا بنویسند تا دیگران نیز بهره مند شوند شَرَعَ لَكُم مِّنَ الدِّينِ مَا وَصَّى بِهِ نُوحاً وَالَّذِي أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ وَمَا وَصَّيْنَا بِهِ إِبْرَاهِيمَ وَمُوسَى وَعِيسَى أَنْ أَقِيمُوا الدِّينَ وَلَا تَتَفَرَّقُوا فِيهِ كَبُرَ عَلَى الْمُشْرِكِينَ مَا تَدْعُوهُمْ إِلَيْهِ اللَّهُ يَجْتَبِي إِلَيْهِ مَن يَشَاءُ وَيَهْدِي إِلَيْهِ مَن يُنِيبُ [الشورى : 13] از دین برای شما شریعت نهاد آنچه را که نوح را به آن توصیه کرده بود و آنچه را که بسویت وحی کرد و آنچه را که ابراهیم و موسی و عیسی را به آن توصیه کرد به آنکه دین را برپا دارید و در آن تفرقه نکنید بر مشرکین آنچه را که آنها را بسوی آن می خوانید بزرگ و ناگوار است خدا هر کس را بخواهد بسوی او انتخاب میکند و بسوی او (خدا) هدایت می کند هر کس که او (از گناه ) بسوی او (خدا) باز گردد ﴿۱۳

برخی از افراد نا آگاه نیز تصور می کنند که احکام خدا نسخ می شوند و بشدت برای اثبات خرافات و اوهام خود تبلیغ می کنند غافل از آنکه این احکام نیستند که نسخ میشوند و آیات هستند که نسخ می شوند مانند کشتی نوح و عصای موسی و شتر صالح که آیات خدا بودند ولی حکم نبودند
مَا نَنسَخْ مِنْ آيَةٍ أَوْ نُنسِهَا نَأْتِ بِخَيْرٍ مِّنْهَا أَوْ مِثْلِهَا أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللّهَ عَلَىَ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ [البقرة : 106] آنچه را که از آیه ای (نشانه ای) نابود کنیم ویا به فراموشی بریمش بهتر از آن یا مانند آن را می آوریم *  آیا نمیدانی که خدا بر هر چیزی تواناست ؟  ﴿۱۰۶
برای برسی بیشتر به وبلاک زیر بروید
http://www.quranmoslems.blogspot.com/2010/01/1_29.html
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر