۱۳۹۲ آبان ۳۰, پنجشنبه

10 - آیا ذبح اسماعیل فرمان خدا بود یا تصورات ابراهیم در رویا بود ؟

 https://www.facebook.com/groups/BaranJamaat/permalink/574069959308393/
جواب : سوالات قرآن برای ترویج و نشر فرهنگ کتاب آسمانی 10
آیا ذبح اسماعیل فرمان خدا بود یا تصورات ابراهیم در رویا بود ؟
دوستان خرد مند با تدبر در قرآن و با توجه به آیه ی 102 سوره ی صافات بفرمایید
آیا ذبح اسماعیل فرمان خدا بود ؟ یا ابراهیم ذبح کردن فرزند را در خواب دیده بود و تصور می کرد که خدا به او دستور میدهد که فرزندش را برای خدا ذبح کند ؟
فَلَمَّا بَلَغَ مَعَهُ السَّعْيَ قَالَ يَا بُنَيَّ إِنِّي أَرَى فِي الْمَنَامِ أَنِّي أَذْبَحُكَ فَانظُرْ مَاذَا تَرَى قَالَ يَا أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ سَتَجِدُنِي إِن شَاء اللَّهُ مِنَ الصَّابِرِينَ [الصافات : 102] و وقتی که به بلوغ رسید با او راه می رفت گفت : ای فرزندم من در خواب دیدم که من تو را ذبح می کنم (سرت را میبرم) پس نظر بده چه چیزی را می بینی (من را از نظرت آگاه کن) گفت : ای پدر من آنچه را که به انجام آن امر می شوی انجام بده بزودی اگر خدا بخواهد من را از صابران خواهی یافت 102
جواب : مشرکین در مقابل بتها فرزندانشان را قربانی میکردند تا بتان از آنها خشنود گردند آیات قرآن بروشنی این مطلب را تایید می کنند و قربانی کردن انسان را عملی قبیح میشمارد>>>>> وَكَذَلِكَ زَيَّنَ لِكَثِيرٍ مِّنَ الْمُشْرِكِينَ قَتْلَ أَوْلاَدِهِمْ شُرَكَآؤُهُمْ لِيُرْدُوهُمْ وَلِيَلْبِسُواْ عَلَيْهِمْ دِينَهُمْ وَلَوْ شَاء اللّهُ مَا فَعَلُوهُ فَذَرْهُمْ وَمَا يَفْتَرُونَ [الأنعام : 137] و به همین دلیل زیبا جلوه دادند شریکان آنها برای بسیاری از مشرکین کشتن فرزندانشان را تا آنها را هلاک سازند و تا دینشان را برای آنها به اشتباه اندازند. و اگر خدا می خواست انجامش نمی دادند پس آنها و آنچه را دروغ میبندند(خرافاتشان) رها کن 137
قَدْ خَسِرَ الَّذِينَ قَتَلُواْ أَوْلاَدَهُمْ سَفَهاً بِغَيْرِ عِلْمٍ وَحَرَّمُواْ مَا رَزَقَهُمُ اللّهُ افْتِرَاء عَلَى اللّهِ قَدْ ضَلُّواْ وَمَا كَانُواْ مُهْتَدِينَ [الأنعام : 140] البته زیان کردند کسانی که به دیوانگی و نادانی فرزندان خود را کشتند و آنچه را خدا به آنها روزی داده بود با دروغ بستن بر خدا حرام کردند قطعآ گمراه شدند و از هدایت شده ها نبودند 140
اینکه بر خلاف تصورات غلط بجا مانده از اسرایلییات که می گویند ابراهیم به دستور خدا می خواست فرزندش را قربانی کند یک توهم است که برخی جاهلانه و بدون مدرک و سندی از کتاب خداوند آن را اینگونه نقل می کنند . اما داستان قرآن چیز دیگری است قرآن می گوید ابراهیم در خواب دید که فرزندش را قربانی می کند >> فَلَمَّا بَلَغَ مَعَهُ السَّعْيَ قَالَ يَا بُنَيَّ إِنِّي أَرَى فِي الْمَنَامِ أَنِّي أَذْبَحُكَ فَانظُرْ مَاذَا تَرَى قَالَ يَا أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ سَتَجِدُنِي إِن شَاء اللَّهُ مِنَ الصَّابِرِينَ [الصافات : 102] و وقتی که (اسماعیل) به سن بلوغ رسید با او راه می رفت گفت : ای فرزندم من در خواب دیدم که من تو را ذبح می کنم (سرت را میبرم) پس نظر بده چه چیزی را می بینی (من را از نظرت آگاه کن) گفت : ای پدر من آنچه را که به انجام آن امر می شوی انجام بده بزودی اگر خدا بخواهد من را از صابران خواهی یافت 102 بعد از این آیه خدا ابراهیم را صدا میزند تا او مبتلا نشود وبرسم مشرکین جاهل فرزند کشی نکند زیرا خدا هرگز نمی خواهد انسانی در مقابل او ذبح شود
103 و او را صدا کردیم که ای ابراهیم 104 البته که رویا را تصدیق کردی البته که ما آنگونه به نیکوکاران پاداش میدهیم 105 البته این همان بلاء و ابتلاء روشنگر است (بلای کشتن فرزند که خداوند ابراهیم را از گرفتار شدن در آن نجات داد) 106 و به قربانی بزرگی او (ابراهیم) را عوض دادیم 107 و آن رسم را که رسم جاهلیت مشرکین بود در دیگران (بعنوان الگویی) باقی گذاشتیم (ذبح چهار پایان را جایگزین کشتن فرزندان نمودیم زیرا مشرکین فرزندانشان را در مقابل بتان قربانی میکردند و خدا از این کار جلوگیری میکند) 108 سلام بر ابراهیم 109 آنگونه به نیکو کاران پاداش میدهیم 110 صافات
و پس از آن که خدا ابراهیم را از گرفتار شدن در بلایی بزرگ نجات می دهد قربانی را بعنوان فدیه می دهد تا دیگر خون هیچ انسانی بعنوان قربانی بر زمین ریخته نشود >>> إِنَّ هَذَا لَهُوَ الْبَلَاء الْمُبِينُ [الصافات : 106] وَفَدَيْنَاهُ بِذِبْحٍ عَظِيمٍ [الصافات : 107] البته این همان بلاء و ابتلاء روشنگر است (بلای کشتن فرزند که خداوند ابراهیم را از گرفتار شدن در آن نجات داد) 106 و به قربانی بزرگی او (ابراهیم) را عوض دادیم 107
اما مطلبی که باید به آن توجه کرد و اهمیت دارد قرآن می گوید که خدا به سه طریق با بشر حرف می زند از طریق وحی از طریق حجاب و بوسیله ی رسول
وَمَا كَانَ لِبَشَرٍ أَن يُكَلِّمَهُ اللَّهُ إِلَّا وَحْياً أَوْ مِن وَرَاء حِجَابٍ أَوْ يُرْسِلَ رَسُولاً فَيُوحِيَ بِإِذْنِهِ مَا يَشَاءُ إِنَّهُ عَلِيٌّ حَكِيمٌ [الشورى : 51]
در هیچ کجای قران نمی گوید که خدا در خواب با بشر سخن می گوید و قرآن می گوید که ابراهیم در خواب دید که فرزندش را می کشد و این یعنی دستور ذبح از جانب خدا نبوده زیرا در اینصورت باید خدا به یکی از سه روشی که قرآن میفرماید خدا با آن سه روش با بنده هایش حرف میزند باشد ( از وراء حجاب از طریق رسول از طریق وحی ) در هیچ جای قرآن خدا نمی گوید که در خواب با بنده اش سخن گفته است
اما رویا و خواب و چیزهایی که در خواب دیده میشوند طبق این آیه دستور خدا نیست بلکه بر خلاف این تصور می گوید پیامبر بر مبنای پندار و اوهام و با ظن و گمان وحی را دریافت نکرد و رسول خدا را در افقی روشن دید
وَلَقَدْ رَآهُ بِالْأُفُقِ الْمُبِينِ [التكوير : 23] وَمَا هُوَ عَلَى الْغَيْبِ بِضَنِينٍ [التكوير : 24] وَمَا هُوَ بِقَوْلِ شَيْطَانٍ رَجِيمٍ [التكوير : 25] فَأَيْنَ تَذْهَبُونَ [التكوير : 26] و قطعآ (پیامبر) او را (کسی که وحی می کرد را) در افق روشنی دید 23 و او بر (وحی) غیب دریغ نکرد ( از دادن چیزی خود داری نکرد و همه چیز را گفت) 24 و آن (قرآن) سخن شیطان رانده شده نیست 25 پس به کجا می روید ؟ 26
و در سوره ی نجم نیز بهنگام وحی نشان از بیداری و هوشیاری رسول دارد
وَهُوَ بِالْأُفُقِ الْأَعْلَى [النجم : 7] ثُمَّ دَنَا فَتَدَلَّى [النجم : 8] فَكَانَ قَابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنَى [النجم : 9] فَأَوْحَى إِلَى عَبْدِهِ مَا أَوْحَى [النجم : 10] مَا كَذَبَ الْفُؤَادُ مَا رَأَى [النجم : 11] أَفَتُمَارُونَهُ عَلَى مَا يَرَى [النجم : 12] و در حالیکه او در دیدگاه (یا سایتی) برتر بود 7 سپس نزدیک شد و تواضع و کوچکی کرد 9 و به اندازه ی دو کمان بود یا نزدیکتر بود (کمان وسیله ای جنگی است که تیر توسط آن رها میشده و طول آن از یک متر تا یک متر و نیم بوده و چون سیستم متریک وجود نداشته اندازه ها ب همین شکل قیاس میشده ) 9 و وحی کرد بسوی بنده ی خود آنچه را وحی کرد 10 مرکز ادراک او آنچه را دید تکذیب نکرد 11 آیا با او بدلیل آنچه میبیند سرو صدا (جیغو داد) میکنید؟

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر