۱۱۵ - غذاهای حرامی که ندانسته میخوریم و خدا خوردن انا را حرام کرده

غذاهای حرامی که ندانسته میخوریم و خدا خوردن آنها را حرام کرده
بخصوص نذرهایی که در ماه محرم و مناسبتها از آنها میخوریم

حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَالْدَّمُ وَلَحْمُ الْخِنْزِيرِ وَمَا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللّهِ بِهِ وَالْمُنْخَنِقَةُ وَالْمَوْقُوذَةُ وَالْمُتَرَدِّيَةُ وَالنَّطِيحَةُ وَمَا أَكَلَ السَّبُعُ إِلاَّ مَا ذَكَّيْتُمْ وَمَا ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَأَن تَسْتَقْسِمُواْ بِالأَزْلاَمِ ذَلِكُمْ فِسْقٌ الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن دِينِكُمْ فَلاَ تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِيناً فَمَنِ اضْطُرَّ فِي مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجَانِفٍ لِّإِثْمٍ فَإِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ [المائدة : 3]
بر شما حرام شد مردار وخون و گوشت خوك و آنچه را كه نام غير خدا بر آن برده شود وحیوان خفه شده و حيوان كه زير كتك مرده و حيواني كه از بلندي پرتاب شده ومرده وحيواني كه شاخ زده شده ومرده و آنچه را كه درندگان خورده اند مگر آنچه را كه خودتان سر ببريد وآنچه بر بت ها قرباني شود و آن چیزی که با تيرهاي قرعه كشي تقسيمش كنيد (خوردن همگی اینها برایتان حرام شده است و سر پیچی از) آن براي شما نا فرماني است امروز كساني كه كافر شدند از دين شما مايوس شده اند پس از آنها نترسيد واز من بترسيدامروز براي شما دين شما را كامل كردم و نعمتم را بر شما تمام كردم اسلام را براي شما بعنوان دين پسندیدم و هركس در مخمصه اي (تنگنایی) براي خوردن حرامها ناگزیر شود بدون آنكه به گناه از حد تجاوز كند پس قطعا خدا آمرزنده مهربان است 3

........وَمَا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللّهِ بِهِ.......و آنچه را كه نام غير خدا بر آن برده شود
یعنی خوردن هر خوراکی که نام غیر خدا بر آن برده شود حرام است

یکی از مواردخوراکی که قرآن دستور به حرام بودن آن میدهد خوردن غذاهایی است که نام غیر خدا بر آن برده میشود مشرکان نذرهای خود را در راه بتها و بنام بتهای خود که همگی انسانهایی بودند که مرده بودند به مردم میدادند و خدا میگوید که خوردن این طعام حرام است و مومنان نباید از این طعام که نام غیر خدا بر آن برده شده بخورند نذرهایی که ما میدهیم باید فقط بنام خدا باشد و بردن نام اشخاصی که بسیار هم عزیز هستند بر خوراکی ها خوردن آنها را حرام میکند قیمه امام حسین _سفره ی حضرت ابوالفضل _سفره ی حضرت رقیه و غیره که نام غیر خدا بر طعام برده میشود شامل همین آیه میشود

بعد از 4 سال از نوشتن مقاله آن را در تلگرام گذاشتم که برخی سوالات دیگر طرح شد که غذای عروسی و ختم هم بنام اسخاص است چرا آنها حرام نیستند که مطالبی را توضیح داده ام که به مطلب اضافه می کنم

 karim eslami, [۰۵.۱۰.۱۶ ۲۳:۰۱]
سلام برادران و خواهران عزیزم بسیار خرسندم از اینکه در قرآن تفکر و تدبر میکنید که تدبر در آیات قرآن فرمان خدا در قرآن « محمد ۲۴ » است که در قرآن تدبر نماییم  اما اینکه اعراب بهتر از دیگران قرآن را می فهمند به گفته ی قرآن در « توبه  ۹۷ » اعراب بیشتر سزاوار هستند که متوجه آیاتی که نازل می شود نباشند اما برخورد قومی در قرآن نیست و هر کس حق تدبر و تفکر در قرآن را دارد اما برای فهم قرآن ابتدا باید خالص شویم و مخلصین له الدین باشیم عزیزانم با گرایش مذهبی ما از حقیقت دور می شویم و بر خلاف قرآن سخنانی را سند میکنیم که قرآن ما را از آن نهی میکند برای فهم دقیق فرمان و حکم خدا فقط باید از آنچه بسویمان نازل شده تبعیت نماییم و نه از هیچ اولیای دیگری « اعراف  3 »
و فراموش نکنیم که بزرگترین اشتباه در قرآن دنباله روی از پیشینیان است که نه از عقلشان بهره مند شدند و نه هدایت یافتند « بقره ۱۷۰ »

اما در باره ی اهل در آیه از ریشه ی هلل به معنی بانگ زدن اعلان کردن با صدای بلند است و معنی ذبح کردن نیست که برخی از عزیزان ترجمه های غلطی را برای اثبات نظر خود گذاشتند مشرکان و بت پرستان برای بتهای خود نظر میکردند میگفتند این زرد آلوها نذر منات است یا این خوراکیها نذر لات است و .......... بجای نام خدا نام بتها را برای نذوراتشان انتخاب میکردند و خدا دستور میدهد که از طعامی که نام غیر خدا بر آنها برده شده نخورید و آن را حرام میکند در زمره ی گوشت خوک
اما کلمه ی نصب در قرآن جمع است به معنی نصب شده ها مشرکا ضمن آنکه خدای واحد بنام الله را قبول داشتند اما بت هایشان را که همگی انسان بودند و مرده و از دنیا رفته بودند باور داشتند و آنها را اولیای خدا می دانستند و از آنها حاجت می خواستند بر سر مزار این بتها مقبره ها و قبه ها و ضریح هایی نصب میکردند و برای آنها قربانی میکردند مفهوم ذبح علی النصب همین است و خدا میگوید از این حیوانات که بر نصب ذبح شده اند نخورید
عزیزانی که نوشته اند شام عروسی و خیرات اموات هم بنام غیر خداست باید بگویم که خودمان را فریب ندهیم ما نذر عروسی و اموات نداریم اما نذر امام حسین داریم و حاجت می خواهیم شفاعت می خواهیم از حسین رفع گرفتاری های مان را می خواهیم از حسین از او میخواهیم که ما را در پیش خدا سفارش کند عزیزان من اینها دقیقآ دلایل مشرکین است برای پرستش خدایانی غیر از الله
دو مقاله برای عزیزان خردمند میگذارم که مبتنی بر آیات شرک و مشرک را توضیح میدهد

http://quranmoslems.blogspot.co.uk/2010/01/blog-post_4260.html

http://soalatequrani.blogspot.co.uk/2013/11/38.html

karim eslami, [۰۵.۱۰.۱۶ ۲۳:۰۱]
سلام برادران و خواهران عزیزم بسیار خرسندم از اینکه در قرآن تفکر و تدبر میکنید که تدبر در آیات قرآن فرمان خدا در قرآن « محمد ۲۴ » است که در قرآن تدبر نماییم  اما اینکه اعراب بهتر از دیگران قرآن را می فهمند به گفته ی قرآن در « توبه  ۹۷ » اعراب بیشتر سزاوار هستند که متوجه آیاتی که نازل می شود نباشند اما برخورد قومی در قرآن نیست و هر کس حق تدبر و تفکر در قرآن را دارد اما برای فهم قرآن ابتدا باید خالص شویم و مخلصین له الدین باشیم عزیزانم با گرایش مذهبی ما از حقیقت دور می شویم و بر خلاف قرآن سخنانی را سند میکنیم که قرآن ما را از آن نهی میکند برای فهم دقیق فرمان و حکم خدا فقط باید از آنچه بسویمان نازل شده تبعیت نماییم و نه از هیچ اولیای دیگری « اعراف  3 »
و فراموش نکنیم که بزرگترین اشتباه در قرآن دنباله روی از پیشینیان است که نه از عقلشان بهره مند شدند و نه هدایت یافتند « بقره ۱۷۰ »

اما در باره ی اهل در آیه از ریشه ی هلل به معنی بانگ زدن اعلان کردن با صدای بلند است و معنی ذبح کردن نیست که برخی از عزیزان ترجمه های غلطی را برای اثبات نظر خود گذاشتند مشرکان و بت پرستان برای بتهای خود نظر میکردند میگفتند این زرد آلوها نذر منات است یا این خوراکیها نذر لات است و .......... بجای نام خدا نام بتها را برای نذوراتشان انتخاب میکردند و خدا دستور میدهد که از طعامی که نام غیر خدا بر آنها برده شده نخورید و آن را حرام میکند در زمره ی گوشت خوک
اما کلمه ی نصب در قرآن جمع است به معنی نصب شده ها مشرکا ضمن آنکه خدای واحد بنام الله را قبول داشتند اما بت هایشان را که همگی انسان بودند و مرده و از دنیا رفته بودند باور داشتند و آنها را اولیای خدا می دانستند و از آنها حاجت می خواستند بر سر مزار این بتها مقبره ها و قبه ها و ضریح هایی نصب میکردند و برای آنها قربانی میکردند مفهوم ذبح علی النصب همین است و خدا میگوید از این حیوانات که بر نصب ذبح شده اند نخورید
عزیزانی که نوشته اند شام عروسی و خیرات اموات هم بنام غیر خداست باید بگویم که خودمان را فریب ندهیم ما نذر عروسی و اموات نداریم اما نذر امام حسین داریم و حاجت می خواهیم شفاعت می خواهیم از حسین رفع گرفتاری های مان را می خواهیم از حسین از او میخواهیم که ما را در پیش خدا سفارش کند عزیزان من اینها دقیقآ دلایل مشرکین است برای پرستش خدایانی غیر از الله
دو مقاله برای عزیزان خردمند میگذارم که مبتنی بر آیات شرک و مشرک را توضیح میدهد

karim eslami, [۰۵.۱۰.۱۶ ۲۳:۰۸]
http://quranmoslems.blogspot.co.uk/2010/01/blog-post_4260.html

karim eslami, [۰۶.۱۰.۱۶ ۰۵:۰۱]
سلام کیومرث جان شرک یک باور خرافی است که قرآن آن را بروشنی بیان نموده و خود قرآن میگوید بیشترشان بخدا ایمان نمی آورند در حالیکه مشرک هستند من آیات را نوشتم برادر مخاطب آیات را قضاوت نکردم مذاهب قوانین و احکام دیگری دارند که فرمان خدا نیست و من از فرمان خدا تبعیت میکنم در ابتدا این آیات من را هم اذیت میکردند و من با خود میگفتم این آیات برای مشرکین است و به من ارتباطی پیدا نمی کند اما مخاطب آیات قرآن همه هستند
کیومرث عزیز همانگونه که شما و دوستانتان میفرمایید حرام و حلال خدا در قرآن روشن و مشخص شده و ما حق نداریم آن را کتمان کنیم من جنگ مذهبی با کسی ندارم اما در موقع بیان آیات تعارفی هم با کسی ندارم دلایلم را با استناد به آیات می گویم و بسیار خوشحال می شوم برادران و خواهران باورمندم نیز نظراتشان را با استناد به آیات بیان نمایند حاجت خواستن از انسانهایی که مرده و رفته اند و انسانها را به مسیر تباهی بردن و در کنار خدای زنده و حاضر و ناظر صدا کردن غیر الله و دستاویز قرار دادن انسانهای مخلص  نامش چیست ؟ عزیزان من به گوشه ای از مراسم حسینی دقت کنید که چگونه هدف گم می شود مداح میخواند
حسین جان یک نظری به این مجلس بنداز امشب اومدیم در خونت حاجت داریم توره خدا بلند صداش بزن امشب میخوام حاجتت رو بگیری ازش بعد همه را تحریک میکند و هم صدا میخوانند حسیییین جاااااان حسین جان بلند صداش بزن حسین جان حسین جان
و قرآن می گوید سوره ی اعراف
إِنَّ الَّذِينَ تَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّـهِ عِبَادٌ أَمْثَالُكُمْ ۖ فَادْعُوهُمْ فَلْيَسْتَجِيبُوا لَكُمْ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ ﴿١٩٤﴾
 به یقین کسانی را که غیر از خدا میخوانید بنده هایی مانند شما هستند پس آنها را بخوانید و باید به شما جواب دهند اگر شما راست میگویید ﴿١۹۴﴾
 أَلَهُمْ أَرْجُلٌ يَمْشُونَ بِهَا ۖ أَمْ لَهُمْ أَيْدٍ يَبْطِشُونَ بِهَا ۖ أَمْ لَهُمْ أَعْيُنٌ يُبْصِرُونَ بِهَا ۖ أَمْ لَهُمْ آذَانٌ يَسْمَعُونَ بِهَا ۗ قُلِ ادْعُوا شُرَكَاءَكُمْ ثُمَّ كِيدُونِ فَلَا تُنظِرُونِ﴿١٩٥﴾
 آیا برای آنها پاهایی است که با آن راه می روند یا برای آنها دستهایی است که با آن خرد کنن (بکوبند) یا برای آنها چشمهایی است که با آن بشنوند بگو شریکان خود را بخوانید سپس با من نیرنگ کنید و مهلتم ندهید ﴿١۹۵﴾
إِنَّ وَلِيِّيَ اللَّـهُ الَّذِي نَزَّلَ الْكِتَابَ ۖ وَهُوَ يَتَوَلَّى الصَّالِحِينَ ﴿١٩٦﴾
 قطعاً ولی من خداست کسی که کتاب را نازل کرد و او صالحان را ولایت میکند ﴿١۹۶﴾
وَالَّذِينَ تَدْعُونَ مِن دُونِهِ لَا يَسْتَطِيعُونَ نَصْرَكُمْ وَلَا أَنفُسَهُمْ يَنصُرُونَ ﴿١٩٧﴾
و کسانی که به جای او (خدا) آنها را می خوانید نه میتوانند شما را یاری کنند و نه خودشان را یاری میکنند ﴿١۹۷﴾
 وَإِن تَدْعُوهُمْ إِلَى الْهُدَىٰ لَا يَسْمَعُوا ۖ وَتَرَاهُمْ يَنظُرُونَ إِلَيْكَ وَهُمْ لَا يُبْصِرُونَ ﴿١٩٨﴾
و اگر آنها را بسوی هدایت بخوانید نمی شنوند و آنها را می بینی که بسوی تو نگاه میکنند اما نمی بینند ﴿١۹۸﴾

karim eslami, [۰۶.۱۰.۱۶ ۰۵:۲۲]
وَ مٰا يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللّٰهِ إِلاّٰ وَ هُمْ مُشْرِكُونَ  ﴿۱۰۶﴾ یوسف
 و بیشترشان به خدا ایمان نمى آورند جز اینکه [با او چیزى را] شریک مى گیرند. (۱۰۶) یوسف

karim eslami, [۰۶.۱۰.۱۶ ۰۵:۳۴]
فراموش نکنید که مشرکین خدا را قبول داشتند و دلیلشان این بوده که ما از بتها می خواهیم و آنها از خدا می خواهند آنها ما را به خدا نزدیکتر میکنند قرآن میگوید اگر از مشرکان بپرسی چه کسی آسمانها و زمین را آفرید ؟ آنها قطعآ می گویند خدا
وَلَئِن سَأَلْتَهُم مَّنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ لَيَقُولُنَّ اللَّـهُ ۚ قُلِ الْحَمْدُ لِلَّـهِ ۚ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لَا يَعْلَمُونَ ﴿٢٥﴾ لقمان
و اگر از آنها بپرسی چه کسی آسمانها و زمین را خلق کرد قطعآ می گویند خدا  . بگو : حمد و ستایش مخصوص خداست بلکه بیشترشان نمی دانند ﴿۲۵﴾ لقمان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر