پاسخ به : سوالات قرآن برای ترویج و نشر فرهنگ کتاب آسمانی 113
خردمندان عزیز دوستدار کلام خدا باتوجه به تفاسیر و تعابیر غلط سنتی در باره ی آیه ۱۷۸ سوره ی بقره لطفآ با مستندات قرآنی بفرمایید که این آیه به چه روش درستی در قصاص اشاره دارد ؟
يٰا أَيُّهَا اَلَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ اَلْقِصٰاصُ فِي اَلْقَتْلىٰ اَلْحُرُّ بِالْحُرِّ وَ اَلْعَبْدُ بِالْعَبْدِ وَ اَلْأُنْثىٰ بِالْأُنْثىٰ فَمَنْ عُفِيَ لَهُ مِنْ أَخِيهِ شَيْءٌ فَاتِّبٰاعٌ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَدٰاءٌ إِلَيْهِ بِإِحْسٰانٍ ذٰلِكَ تَخْفِيفٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَ رَحْمَةٌ فَمَنِ اِعْتَدىٰ بَعْدَ ذٰلِكَ فَلَهُ عَذٰابٌ أَلِيمٌ ﴿۱۷۸﴾بقره
ای کسانی که ایمان آورده اید بر شما قصاص نوشته شد در مورد کشته شده ها ی عمدی آزاد (اگر قاتل بود) آزاد را(قصاص کنید) و فرمانبر (اگر قاتل بود) فرمانبر را (قصاص کنید) و زن (اگر قاتل بود) زن را (قصاص کنید) (قاتل هر کس باشد فقط قاتل مجازات میشود خواه بنده باشد یا سرورباشد یا زن باشد فرق نمیکند) و آنکس (قاتلی) که چیزی از برادرش برایش عفو شده (از قصاصش صرف نظر شده) پس پیروی کردن ازعرف شناخته شده است و به نیکویی پرداختن (خون بها) برای او (ولی دم) است آن تخفیفی از پروردگار شماست و رحمتی . پس هر کس بعد از آن (در کشتار بی گناهان از حد) تجاوز کند پس برای اوعذابی دردناک است 3* ﴿۱۷۸﴾
خردمندان عزیز دوستدار کلام خدا باتوجه به تفاسیر و تعابیر غلط سنتی در باره ی آیه ۱۷۸ سوره ی بقره لطفآ با مستندات قرآنی بفرمایید که این آیه به چه روش درستی در قصاص اشاره دارد ؟
يٰا أَيُّهَا اَلَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ اَلْقِصٰاصُ فِي اَلْقَتْلىٰ اَلْحُرُّ بِالْحُرِّ وَ اَلْعَبْدُ بِالْعَبْدِ وَ اَلْأُنْثىٰ بِالْأُنْثىٰ فَمَنْ عُفِيَ لَهُ مِنْ أَخِيهِ شَيْءٌ فَاتِّبٰاعٌ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَدٰاءٌ إِلَيْهِ بِإِحْسٰانٍ ذٰلِكَ تَخْفِيفٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَ رَحْمَةٌ فَمَنِ اِعْتَدىٰ بَعْدَ ذٰلِكَ فَلَهُ عَذٰابٌ أَلِيمٌ ﴿۱۷۸﴾بقره
ای کسانی که ایمان آورده اید بر شما قصاص نوشته شد در مورد کشته شده ها ی عمدی آزاد (اگر قاتل بود) آزاد را(قصاص کنید) و فرمانبر (اگر قاتل بود) فرمانبر را (قصاص کنید) و زن (اگر قاتل بود) زن را (قصاص کنید) (قاتل هر کس باشد فقط قاتل مجازات میشود خواه بنده باشد یا سرورباشد یا زن باشد فرق نمیکند) و آنکس (قاتلی) که چیزی از برادرش برایش عفو شده (از قصاصش صرف نظر شده) پس پیروی کردن ازعرف شناخته شده است و به نیکویی پرداختن (خون بها) برای او (ولی دم) است آن تخفیفی از پروردگار شماست و رحمتی . پس هر کس بعد از آن (در کشتار بی گناهان از حد) تجاوز کند پس برای اوعذابی دردناک است 3* ﴿۱۷۸﴾
جواب : در ارتباط
با قصاص و اینکه چگونه خدا با قرار دادن حکم قصاص از خون و خونریزی و آدم
کشی جلوگیری کرده قبلآ مطلبی نوشته ام که علاقمندان می توانند در لینک زیر
آن را دنبال نمایند http://soalatequrani.blogspot.co.uk/2013/11/49_2945.html
اما برای برخی در ارتباط با آیه ۱۷۸بقره ابهاماتی ایجاد گردیده که سعی دارم مطلب را روشن و خلاصه شرح دهم
پیام آوران توحید همگی منادی رهایی و برابری انسانها هستند و انسانها فارغ از مقام و موقعیت و نژاد و جنسیتی که دارند در برابر احکام خدا یکسان هستند و آیه ی ۱۷۸بقره نیز بر همین مبناست و توضیح میدهد که اگر بدنبال قصاص هستید فقط قاتل را در هر موقعیت و مقامی و یا از هر قوم و قبیله ای و نژادی و جنسیتی است مجازات کنید یعنی فقط قاتل قصاص میشود و نمیتواند بجای خود فرد یا افراد دیگری را برای رها شدن از مجازات عوض دهد فرض کنید یک آدم با نفوذ نمیتواند بجای خود ۱۰ نفر یا کمتر و یا بیشتر را برای رهایی از قصاص شدن خودش بدهد که آنها قصاص شوند و خودش رها شود این دستور خداوند چنین مطلبی را رد میکند و تاکید میکند اگر قاتل فردی آزاد و با مکنت بود اگر اولیای دم بخواهند فقط خودش قصاص میشود و اگ قاتل فرمان بر یا زیردست بود فقط او قصاص میشود و اگر قاتل زن بود فقط همان زن قاتل قصاص میشودو نباید در قصاص فرد دیگری را بجای قاتل اصلی مجازات کرد این حکم بسیار روشن است
اما برای برخی در ارتباط با آیه ۱۷۸بقره ابهاماتی ایجاد گردیده که سعی دارم مطلب را روشن و خلاصه شرح دهم
پیام آوران توحید همگی منادی رهایی و برابری انسانها هستند و انسانها فارغ از مقام و موقعیت و نژاد و جنسیتی که دارند در برابر احکام خدا یکسان هستند و آیه ی ۱۷۸بقره نیز بر همین مبناست و توضیح میدهد که اگر بدنبال قصاص هستید فقط قاتل را در هر موقعیت و مقامی و یا از هر قوم و قبیله ای و نژادی و جنسیتی است مجازات کنید یعنی فقط قاتل قصاص میشود و نمیتواند بجای خود فرد یا افراد دیگری را برای رها شدن از مجازات عوض دهد فرض کنید یک آدم با نفوذ نمیتواند بجای خود ۱۰ نفر یا کمتر و یا بیشتر را برای رهایی از قصاص شدن خودش بدهد که آنها قصاص شوند و خودش رها شود این دستور خداوند چنین مطلبی را رد میکند و تاکید میکند اگر قاتل فردی آزاد و با مکنت بود اگر اولیای دم بخواهند فقط خودش قصاص میشود و اگ قاتل فرمان بر یا زیردست بود فقط او قصاص میشود و اگر قاتل زن بود فقط همان زن قاتل قصاص میشودو نباید در قصاص فرد دیگری را بجای قاتل اصلی مجازات کرد این حکم بسیار روشن است
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر