104 - »» النُّصُبِ «« در قران به چه معنی است ؟

پاسخ به : سوالات قران برای ترویج و نشر کتاب اسمانی 104
اندیشمندان خرد گرا با تفکر و تدبر در ایات کتاب حکیم بفرمایید کلمه ی
»» النُّصُبِ «« در قران به چه معنی است ؟
....... وَمَا ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ ........مایده ۳
حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَالْدَّمُ وَلَحْمُ الْخِنْزِيرِ وَمَا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللّهِ بِهِ وَالْمُنْخَنِقَةُ وَالْمَوْقُوذَةُ وَالْمُتَرَدِّيَةُ وَالنَّطِيحَةُ وَمَا أَكَلَ السَّبُعُ إِلاَّ مَا ذَكَّيْتُمْ وَمَا ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَأَن تَسْتَقْسِمُواْ بِالأَزْلاَمِ ذَلِكُمْ فِسْقٌ الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن دِينِكُمْ فَلاَ تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِيناً فَمَنِ اضْطُرَّ فِي مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجَانِفٍ لِّإِثْمٍ فَإِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ [المائدة : 3]
جواب :
.... وَمَا ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ ... [المائدة : 3]
... و آنچه بر نصب شده ها ذبح میشود . حرام است.....3 مائده
نصب و انصاب به معنی نصب شده ها هستند
باور مشرکین در مورد بتها چگونه بود آیا آنها بتها را خدای حقیقی خود میدانستند؟
بر اساس آيات قران تمامی بتها انسان هستند و مشرکین یاد بودها و مقبره های آنها را میپرستیدند
تمامی بتها انسان هستند و بر خلاف برخی تصورات غلطی که از بت پرستی ارائه گردیده بتها سنگ و چوب بودند و بت پرستها مجسمه های بی جانی را میپرستیدند باید بدانیم که این مجسمه ها و نمادهایی که مشرکین ساخته بودند سمبلی از انسانهایی بوده که بت پرستها آنها را باور داشتند و یا مقبره هایی که انها را زینت میدانند تا جلوه گر شود متعلق به همان انسانها بوده که بر روی آن دست ساخته هایی که با فلزات گران قیمت آنها را ساخته بودند (ضریح) بر روی مقبره ها نصب میکردند و برای زیارت به آن مکانها میرفتند و نذر و قربانی میکردند و از آنها که مرده بودند حاجت میخواستند و میخواستند که آنها را پیش خدا شفاعت کنند و آنها را واسطه ای بین خود و خدا میدانستند که قرآن این تفکر را ناشی از بی خردی آنها و غافل بودن از خدا و فراموش کردن خدای واحد میداند
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالأَنصَابُ وَالأَزْلاَمُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ [المائدة : 90] ای كسانی كه ايمان آورديد قطعاً هر مستی آور و قمار و چیزهایی که (برمزار بتها) نصب میکنید و تيرهای قرعه كشی كار زشتی است از عمل شيطان است پس از آن دوری كنيد شايد شما رستگار شويد ﴿۹۰﴾
أُهِلَّ لِغَيْرِ اللّهِ بِهِ وَالْمُنْخَنِقَةُ وَالْمَوْقُوذَةُ وَالْمُتَرَدِّيَةُ وَالنَّطِيحَةُ وَمَا أَكَلَ السَّبُعُ إِلاَّ مَا ذَكَّيْتُمْ وَمَا ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَأَن تَسْتَقْسِمُواْ بِالأَزْلاَمِ ذَلِكُمْ فِسْقٌ الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن دِينِكُمْ فَلاَ تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِيناً فَمَنِ اضْطُرَّ فِي مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجَانِفٍ لِّإِثْمٍ فَإِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ [المائدة : 3] بر شما حرام شد مردار وخون و گوشت خوك وآنچه را كه نام غير خدا بر آن برده شود وحیوان خفه شده و حيوان كه زير كتك مرده و حيوانی كه از بلندی پرتاب شده ومرده وحيوانی كه شاخ زده شده ومرده و آنچه را كه درندگان خورده اند مگر آنچه را كه خودتان سر ببريد وآنچه که بر(مزار بت ها) نصب شده قربانی شود (چهار چوبه هایی از طلا و نقره که برای بتها میساختند و برمزار بتها نصب میکردند وبرای آنها قربانی میکردند و از آنها حاجت میخواستند) و آن چیزی که با تيرهای قرعه كشی تقسيمش كنيد (خوردن همگی اینها برایتان حرام شده است و سر پیچی از) آن برای شما گناه است امروز كسانيی كه كافر شده اند از دين شما مايوس شده اند پس از آنها نترسيد واز من بترسيد امروز برای شما دين شما را كامل كردم و نعمتم را بر شما تمام كردم اسلام را برای شما بعنوان دين پسندیدم و هركس در مخمصه ای (تنگنایی) برای خوردن حرامها ناگزیر شود بدون آنكه (در خوردن) به گناه از حد تجاوز كند پس قطعا خدا آمرزنده مهربان است ﴿۳﴾
مشرکین یاد بودها و مقبره های آنها را که خودشان نصب کرده بودند را میپرستیدند و برای این منصوباتشان قربانی میکردند تا حاجاتشان مقبول خدای واحد گردد زیرا آنها اعتقاد داشتن که همین منصوبات حاجات آنها را بر آورده سازد و خدا گوشت این قربانی را که بر این نصب قربانی شده بودند را حرام میکند
.... وَمَا ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ ... [المائدة : 3]
... و آنچه بر نصب شده ها ذبح میشود . حرام است.....3 مائده
و مومنین مانند گوشت خوک و خون و مردارکه حرام کرده و برای همین بتها نذر میکردند و بانگ میزدند که این طعام برای لات است و منات و یا عزی است و خدا این خوراکی ها را که خوردنشان حلال بوده را وقتی نام غیر خدا بر آنها برده شود را حرام میکند
.... وَمَا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللّهِ بِهِ ...... [المائدة : 3]
....و انچه که نام غیر خدا بر آن برده شده بر شما حرام است.... 3
امروزه مانیز همین کارها را انجام میدهیم و نمیدانیم که این کار چقدر در پیشگاه خدا ناپسند است و خوراکی حلال را با بردن نام غیر خدا بر ان به حرام تبدیل میکنیم مانند قیمه ی امام حسین و یا سفره ی حضرت ابوالفضل سفره ی حضرت رقیه و غیره...........و برای حاجت خواستن از کسانی که به آنها باور داریم به جای خدا از آنها حاجت میخواهیم و متوجه نیستیم که مانند پیشینیان دچار شرک شده ایم و خدا را فراموش کرده ایم که میگوید هر کجا باشید خدا با شماست<<<و هو معکم این ما کنتم<<< و نمیشنویم صدای کسی را که میگوید
وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُواْ لِي وَلْيُؤْمِنُواْ بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ [البقرة : 186]
وقتی بنده های من در باره ی من می پرسند من به آنها نزدیکم به کسی که من را دعا میکند هنگام دعا کردن جواب میدهم و باید از من طلب جواب کنند و وبه من ایمان آورند تا ارشاد شوند 186 .................
سوال برخی می گویند ما برای اموات خیرات می کنیم آیا خوردن این خیرات نیز حرام است ؟
جواب : خیر حرام نیست زیرا کسی برای اموات نذر نمی کند و خیرات می کند برای آمرزش خواستن برای اموات و کسی از دادن اینگونه خیرات از میت (مرده) حاجت نمی خواهد و طلب شفاعت ندارد زیرا میداند که مرده نمی تواند کاری برایش انجام دهد اما در نذر برای بتان مطلب اینست که برای رفع گرفتاری و حاجت خواستن فرد نذر می دهد در حالیکه ما حق نداریم کسی غیر از خدا را برای رفع حاجتهایمان بخوانیم >>> ایاک نعبدوا و ایاک نستعین >>>
برای خواندن مطلب بیشتر در همین مورد به آدرس زیر بروید

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر