۱۳۹۲ آبان ۳۰, پنجشنبه

38 - بتهایی که همگی انسان بودند و نام آنها در قرآن آمده چیست ؟

جواب : سوالات قرآن برای ترویج و نشر فرهنگ کتاب آسمانی 38
عزیزان صاحب خرد و اندیشه با توجه به اینکه تمام بتهایی که قرآن از آنها نام میبرد همگی انسان بودنده اند لطفآ با تدبر در آیات بفرمایید
1- نام بتهایی که در قرآن آمده چیست ؟
2- آیا مشرکین به خدای واحد ایمان داشتند؟
3- باور مشرکین در مورد بتها چگونه بود آیا آنها بتها را خدای حقیقی خود میدانستند؟
جواب : بعضی از صفات فقط مخصوص خداست و بس وهیچ کس دیگر نمیتواند دارای این صفات باشد و بعضی افعال نیز فقط مخصوص خداست مانند آمرزش بنده ها در قیامت . دانستن ساعت قیامت . برآوردن حاجتهای بنده ها . دانستن علم غیب . شفاعت کردن بنده ها در قیامت . حسابرسی بنده ها در قیامت . روزی دادن به بنده ها .والی آخر......... باید بدانیم که مشرک کسی است که این صفات را در انحصار خدا نمیداند و کسان دیگری را با خدا در برخورداری از این صفات شریک میداند و کارهایی را که انجامش فقط از عهده ی خدا بر می آید از کسان دیگری غیر از خدا طلب میکند و از انها حاجتهای خود را میطلبند که برآورده شود

إِنَّ الَّذِينَ تَدْعُونَ مِن دُونِ اللّهِ عِبَادٌ أَمْثَالُكُمْ فَادْعُوهُمْ فَلْيَسْتَجِيبُواْ لَكُمْ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ [الأعراف : 194]
قطعآ كسانى را كه غیر از خدا مى‌خوانيد بنده هایی مانند شماهستند. پس آنها را بخوانيد، و اگر راست مى‌گوييد بايد به شما پاسخ بدهند
1- نام بتهایی که در قرآن آمده چیست ؟

اسامی بعضی از بتهایی که در قرآن کریم آمده و همگی انسان بودند با ذکر آیات در زیر می آید
لات . منات . عزی . بعل . ود . سواع . یغوث . یعوق . نسر
لات . منات . عزی در زمان پیامبری محمد وجود داشتند و مشرکین به آنها باور داشتند
أَفَرَأَيْتُمُ اللَّاتَ وَالْعُزَّى [النجم : 19] وَمَنَاةَ الثَّالِثَةَ الْأُخْرَى [النجم : 20]
آیا لات عزی را دیده اید ؟ 19 و منات آن سومی دیگر را ؟ 20
بعل نام بتی است در زمان پیامبری الیاس و مشرکین به او ایمان داشتند
أَتَدْعُونَ بَعْلاً وَتَذَرُونَ أَحْسَنَ الْخَالِقِينَ [الصافات : 125]
ایا شما بعل را میخوانید و بهترین خلق کننده ها را رها میکنید ؟
ود . سواع . یغوث . یعوق . نسر نام بتهایی است که در زمان پیامبری نوح بوده اند و مشرکین به انها اعتقاد داشتند
وَقَالُوا لَا تَذَرُنَّ آلِهَتَكُمْ وَلَا تَذَرُنَّ وَدّاً وَلَا سُوَاعاً وَلَا يَغُوثَ وَيَعُوقَ وَنَسْراً [نوح : 23]

و گفتند خدایان خود را رها نکنید ود و سواع را رها نکنید و نه همینطور یغوث و یعوق و نصر را ( رهایشان نکنید)
2- آیا مشرکین به خدای واحد ایمان داشتند؟
تمام مشرکین به گفته ی قران خدا را باور دارند
تمام مشرکین به گفته ی قران خدا را باور دارند و او را بر تر و بالاتر از کسانی میدانند که با خدا شریک کرده اند و اگر از آنها پرسش شود که این آسمانها و زمین را چه کسی آفریده بی درنگ و بدون تردید به شما جواب میدهند خدا اما بنا حق نیروی خدا را به باور خودشان به دیگرانی هم نسبت میدهند و همین مطلب است که خدا میگوید شرک ستم بزرگی است و خدا می گوید همه ی گناهان را می آمرزد مگر شرک را
وَلَئِن سَأَلْتَهُم مَّنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَسَخَّرَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ لَيَقُولُنَّ اللَّهُ فَأَنَّى يُؤْفَكُونَ [العنكبوت : 61]
و اگر از ايشان بپرسى: چه كسى آسمان‌ها و زمين را آفريد و خورشيد و ماه را مسخّر نمود؟ حتما خواهند گفت: خدا. پس به كجا بازگردانده مى‌شوند
وَلَئِن سَأَلْتَهُم مَّنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ لَيَقُولُنَّ اللَّهُ قُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لَا يَعْلَمُونَ [لقمان : 25]
و اگر از آنها بپرسى: چه كسى آسمان‌ها و زمين را آفريده است؟ مسلما خواهند گفت: خدا. بگو: ستايش از آن خداست، ولى بيشترشان نمى‌دانند
وَلَئِن سَأَلْتَهُم مَّنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ لَيَقُولُنَّ خَلَقَهُنَّ الْعَزِيزُ الْعَلِيمُ [الزخرف : 9]
و اگر از آنها بپرسى: آسمان‌ها و زمين را چه كسى آفريد؟ قطعا مى‌گويند: آنها را آن قادر آگاه آفريد
وَلَئِن سَأَلْتَهُم مَّنْ خَلَقَهُمْ لَيَقُولُنَّ اللَّهُ فَأَنَّى يُؤْفَكُونَ [الزخرف : 87]
و اگر از آنها بپرسى چه كسى آنها را آفريد؟ مسلما خواهند گفت: خدا. پس چگونه [از بندگى او] بازگردانده مى‌شوند
وَلَئِن سَأَلْتَهُم مَّن نَّزَّلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَحْيَا بِهِ الْأَرْضَ مِن بَعْدِ مَوْتِهَا لَيَقُولُنَّ اللَّهُ قُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لَا يَعْقِلُونَ [العنكبوت : 63]
و اگر از آنها بپرسى: چه كسى از آسمان باران فرستاد و زمين را پس از مردگى‌اش بدان زنده كرد؟ حتما خواهند گفت: خدا. بگو: ستايش از آن خداست. با اين همه، بيشترشان به عقلشان رجوع نمیکنند
وَلَئِن سَأَلْتَهُم مَّنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ لَيَقُولُنَّ اللَّهُ قُلْ أَفَرَأَيْتُم مَّا تَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ إِنْ أَرَادَنِيَ اللَّهُ بِضُرٍّ هَلْ هُنَّ كَاشِفَاتُ ضُرِّهِ أَوْ أَرَادَنِي بِرَحْمَةٍ هَلْ هُنَّ مُمْسِكَاتُ رَحْمَتِهِ قُلْ حَسْبِيَ اللَّهُ عَلَيْهِ يَتَوَكَّلُ الْمُتَوَكِّلُونَ [الزمر : 38]
و اگر از آنها بپرسى چه كسى آسمان‌ها و زمين را خلق كرده؟ قطعا خواهند گفت: خدا. بگو: پس آيا به نظر شما اينها را كه سواى او مى‌خوانيد اگر خداوند بخواهد به من بلايى برساند آيا اينها مى‌توانند آن بلا را برطرف سازند؟ يا اگر بخواهد به من رحمتى برساند، آيا ااگر رحمتی برای من بخواهد آیا آنها میتوانند مانع شوندبگو خدا برایم کافیست و متوکلان بر او باید توکل کنند

3- باور مشرکین در مورد بتها چگونه بود آیا آنها بتها را خدای حقیقی خود میدانستند؟
بر اساس آيات قران تمامی بتها انسان هستند و مشرکین یاد بودها و مقبره های آنها را میپرستیدند
تمامی بتها انسان هستند و بر خلاف برخی تصورات غلطی که از بت پرستی ارائه کردیده بتها سنگ و چوب بودند و بت پرستها مجسمه های بی جانی را میپرستیدند باید بدانیم که این مجسمه ها و نمادهایی که مشرکین ساخته بودند سمبلی از انسانهایی بوده که بت پرستها آنها را باور داشتند و یا مقبره هایی که انها را زینت میدانند تا جلوه گر شود متعلق به همان انسانها بوده که بر روی آن دست ساخته هایی که با فلزات گران قیمت آنها را ساخته بودند بر روی مقبره ها نصب میکردند و برای زیارت به آن مکانها میرفتند و نذر و قربانی میکردند و از آنها که مرده بودند حاجت میخواستند و میخواستند که آنها را پیش خدا شفاعت کنند و آنها را واسطه ای بین خود و خدا میدانستند که قرآن این تفکر را ناشی از بی خردی آنها و غافل بودن از خدا و فراموش کردن خدای واحد میداند

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالأَنصَابُ وَالأَزْلاَمُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ [المائدة : 90] ای كسانی كه ايمان آورديد قطعاً هر مستی آور و قمار و چیزهایی که (برمزار بتها) نصب میکنید و تيرهای قرعه كشی كار زشتی است از عمل شيطان است پس از آن دوری كنيد شايد شما رستگار شويد ﴿۹۰﴾
أُهِلَّ لِغَيْرِ اللّهِ بِهِ وَالْمُنْخَنِقَةُ وَالْمَوْقُوذَةُ وَالْمُتَرَدِّيَةُ وَالنَّطِيحَةُ وَمَا أَكَلَ السَّبُعُ إِلاَّ مَا ذَكَّيْتُمْ وَمَا ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَأَن تَسْتَقْسِمُواْ بِالأَزْلاَمِ ذَلِكُمْ فِسْقٌ الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن دِينِكُمْ فَلاَ تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِيناً فَمَنِ اضْطُرَّ فِي مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجَانِفٍ لِّإِثْمٍ فَإِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ [المائدة : 3] بر شما حرام شد مردار وخون و گوشت خوك وآنچه را كه نام غير خدا بر آن برده شود وحیوان خفه شده و حيوان كه زير كتك مرده و حيوانی كه از بلندی پرتاب شده ومرده وحيوانی كه شاخ زده شده ومرده و آنچه را كه درندگان خورده اند مگر آنچه را كه خودتان سر ببريد وآنچه که بر(مزار بت ها) نصب شده قربانی شود (چهار چوبه هایی از طلا و نقره که برای بتها میساختند و برمزار بتها نصب میکردند وبرای آنها قربانی میکردند و از آنها حاجت میخواستند) و آن چیزی که با تيرهای قرعه كشی تقسيمش كنيد (خوردن همگی اینها برایتان حرام شده است و سر پیچی از) آن برای شما گناه است امروز كسانيی كه كافر شده اند از دين شما مايوس شده اند پس از آنها نترسيد واز من بترسيد امروز برای شما دين شما را كامل كردم و نعمتم را بر شما تمام كردم اسلام را برای شما بعنوان دين پسندیدم و هركس در مخمصه ای (تنگنایی) برای خوردن حرامها ناگزیر شود بدون آنكه (در خوردن) به گناه از حد تجاوز كند پس قطعا خدا آمرزنده مهربان است ﴿۳﴾
مشرکین یاد بودها و مقبره های آنها را که خودشان نصب کرده بودند را میپرستیدند و برای این منصوباتشان قربانی میکردند تا حاجاتشان مقبول خدای واحد گردد زیرا آنها اعتقاد داشتن که همین منصوبات حاجات آنها را بر آورده سازد و خدا گوشت این قربانی را که بر این نصب قربانی شده بودند را حرام میکند
.... وَمَا ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ ... [المائدة : 3]
... و آنچه بر نصب شده ها ذبح میشود . حرام است.....3 مائده
و مومنین مانند گوشت خوک و خون و مردارکه حرام کرده و برای همین بتها نذر میکردند و بانگ میزدند که این طعام برای لات است و منات و یا عزی است و خدا این خوراکی ها را که خوردنشان حلال بوده را وقتی نام غیر خدا بر آنها برده شود را حرام میکند
.... وَمَا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللّهِ بِهِ ...... [المائدة : 3]
....و انچه که نام غیر خدا بر آن برده شده بر شما حرام است.... 3
امروزه مانیز همین کارها را انجام میدهیم و نمیدانیم که این کار چقدر در پیشگاه خدا ناپسند است و خوراکی حلال را با بردن نام غیر خدا بر ان به حرام تبدیل میکنیم مانند قیمه ی امام حسین و یا سفره ی حضرت ابوالفضل سفره یحضرت رقیه و غیره...........و برای حاجت خواستن از کسانی که به آنها باور داریم به جای خدا از آنها حاجت میخواهیم و متوجه نیستیم که مانند پیشینیان دچار شرک شده ایم و خدا را فراموش کرده ایم که میگوید هر کجا باشید خدا با شماست<<<و هو معکم این ما کنتم<<< و نمیشنویم صدای کسی را که میگوید
وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُواْ لِي وَلْيُؤْمِنُواْ بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ [البقرة : 186]
وقتی بنده های من در باره ی من می پرسند من به آنها نزدیکم به کسی که من را دعا میکند هنگام دعا کردن جواب میدهم و باید از من طلب جواب کنند و وبه من ایمان آورند تا ارشاد شوند 186
و ما فراموش میکنیم که خدا میگوید
....وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ [قـ : 16]
....ما از رگ گردن به او نزدیکتر هستیم 16
اگر ما باور کنیم که خدا همه جا هست و زنده و پاینده است و صدای ما را می شنود و حاجات ما را تنها اوست که بر آورده میسازد آنوقت رنج سفر را بر خود هموار نمیکردیم تا به فلان زیارتگاهی که خود ساخته ایم برویم واز امامزاده ای که مرده است و نه سودی و نه زیانی برای ما دارد حتی برای خود نمیتواند کاری کند تا حاجتمان را از او بخواهیم ما به انجا نمی رویم که از خدا حاجت بخواهیم ما میرویم که از کسی که با خدا شریکش کرده ایم حاجت بخواهیم ما میرویم تا ثابت کنیم که باورنداریم به إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ [الفاتحة : 5]
فقط تو را میپرستم و از تو یاری میجویم 5
و در برابر خدایانمان ارزشی بر این شعار توحیدی که هر روز ده مرتبه در در نمازها یمان آن راتکرار میکنیم قائل نیستیم و به آن عمل نمیکنیم و خدایان خود را تنها نمیگذاریم و حاجاتمان را نه از خدای واحد که از خدایان خود ساخته میخواهیم و این موجب گناهیست که خدا نام آن را شرک گذاشته و میگویدآن ظلمی عظیم است
.... إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ [لقمان : 13]
.... قطعآ شرک به خدا ظلمی بزرگ است
و خدا میگوید شرک را نمی آمرزد
إِنَّ اللّهَ لاَ يَغْفِرُ أَن يُشْرَكَ بِهِ وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِكَ لِمَن يَشَاءُ وَمَن يُشْرِكْ بِاللّهِ فَقَدِ افْتَرَى إِثْماً عَظِيماً [النساء : 48]
قطعآ خدا شرک را نمی آمرزد و غیر از آن را برای هر کس بخواهد می آمرزد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر