۱۳۹۲ آبان ۳۰, پنجشنبه

37 - آیا عیسی مسیح زنده و یا مرده است کشته شد و یا به صلیب کشیده شد ؟

جواب : سوالات قرآن برای ترویج و نشر فرهنگ کتاب آسمانی 37
دیدگاه های سنتی اهل کتاب بر این باور دارند که عیسی مسیح مصلوب و کشته شد با تدبر و اندیشه در آیات قرآن کریم بفرمایید
1 – آیا عیسی مسیح کشته شد و یا به صلیب کشیده شد ؟
2 – آیا مسیح مرده و یا زنده است ؟
جواب : با تشکر از دوستانی که دیدگاه ها و نظریات خود را بیان کردند و بعظآ بدرستی به آیات قران اشاره نمودند
1- آیا عیسی مسیح کشته شد و یا به صلیب کشیده شد ؟ بر خلاف داستان انجیل که در آن عیسی مصلوب شده و بر بالای صلیب کشته میشود قرآن بروشنی می گوید که عیسی مسیح نه کشته شد و نه به صلیب کشیده شد بلکه برای آنها شبهه ایجاد شد که مسیح را مصلوب کرده و کشتند و قران میگوید که به یقین او را نکشتند و در شک هستند و از اوهام و گمانهای خود پیروی می کنند
وَقَوْلِهِمْ إِنَّا قَتَلْنَا الْمَسِيحَ عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ رَسُولَ اللّهِ وَمَا قَتَلُوهُ وَمَا صَلَبُوهُ وَلَـكِن شُبِّهَ لَهُمْ وَإِنَّ الَّذِينَ اخْتَلَفُواْ فِيهِ لَفِي شَكٍّ مِّنْهُ مَا لَهُم بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِلاَّ اتِّبَاعَ الظَّنِّ وَمَا قَتَلُوهُ يَقِيناً [النساء : 157] و بدلیل سخنشان که گفتند ما مسیح عیسی پسر مریم رسول خدا را کشته ایم در حالی که او را نکشتند و او را به صلیب نکشیدند ولیکن برای آنها شبهه شد و البته کسانی که در آن اختلاف کردند در مورد آن شک دارند در حالی که هیچ دانش و آگاهی در مورد آن ندارند غیر از پیروی کردن از حدس و گمان در حالی که یقیناً او را نکشتند ﴿۱۵۷﴾
2- آیا مسیح مرده و یا زنده است ؟
باز جواب قرآن روشن است که مسیح در این دنیا فوت شد و جان به جان آفرین تسلیم کرد کشته نشد بلکه به مرگ طبیعی مرد و خداوند او را بالا برد و اینک زنده است و در جایی در نزد خداست اما از این دنیا فوت شده و اطلاعی از این دنیا ندارد
إِذْ قَالَ اللّهُ يَا عِيسَى إِنِّي مُتَوَفِّيكَ وَرَافِعُكَ إِلَيَّ وَمُطَهِّرُكَ مِنَ الَّذِينَ كَفَرُواْ وَجَاعِلُ الَّذِينَ اتَّبَعُوكَ فَوْقَ الَّذِينَ كَفَرُواْ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ ثُمَّ إِلَيَّ مَرْجِعُكُمْ فَأَحْكُمُ بَيْنَكُمْ فِيمَا كُنتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ [آل عمران : 55] وقتی كه خدا گفت ای عيسی من تورا متوفی ميكنم (میمیرانم) وسپس تورا به سوی خودم بالا ميبرم و تورا از كسانيكه باور ندارند (کافرند) پاك ميكنم. و كسانی كه پيروی تو را كردند بالا تراز(کافران) تا روز قيامت قرار ميدهم همان كسانيكه باور ندارند پس بازگشت شما به سوی من است و من بين شما در آنچه كه شما در آن اختلاف ميكرديد حكم ميكنم ﴿۵۵﴾

در قرآن دیالوگی بین خدا و عیسی پس از مرگ او اتفاق افتاده که بسیار روشن بیان میکند که عیسی مرده و خبر از دنیا ندارد اما در جای دیگری از دنیا زنده است با توجه به اینکه همه ی عالم دنیا و آخرت عند الله به معني نزد و پیشگاه خداست . توجه کنید که عیسی میگوید من پس از مرگ نمیدانم که در دنیا چه میگذرد
وَإِذْ قَالَ اللّهُ يَا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ أَأَنتَ قُلتَ لِلنَّاسِ اتَّخِذُونِي وَأُمِّيَ إِلَـهَيْنِ مِن دُونِ اللّهِ قَالَ سُبْحَانَكَ مَا يَكُونُ لِي أَنْ أَقُولَ مَا لَيْسَ لِي بِحَقٍّ إِن كُنتُ قُلْتُهُ فَقَدْ عَلِمْتَهُ تَعْلَمُ مَا فِي نَفْسِي وَلاَ أَعْلَمُ مَا فِي نَفْسِكَ إِنَّكَ أَنتَ عَلاَّمُ الْغُيُوبِ [المائدة : 116] مَا قُلْتُ لَهُمْ إِلاَّ مَا أَمَرْتَنِي بِهِ أَنِ اعْبُدُواْ اللّهَ رَبِّي وَرَبَّكُمْ وَكُنتُ عَلَيْهِمْ شَهِيداً مَّا دُمْتُ فِيهِمْ فَلَمَّا تَوَفَّيْتَنِي كُنتَ أَنتَ الرَّقِيبَ عَلَيْهِمْ وَأَنتَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ [المائدة : 117]
و آنگاه كه خداوند به عيسى بن مريم مىگويد: «آيا تو به مردم گفتى كه من و مادرم را بعنوان دو معبود غير از خدا انتخاب كنيد؟!»، او مىگويد: «منزهى تو! من حق ندارم آنچه را كه شايسته من نيست، بگويم! اگر چنين سخنى را گفته باشم، تو مىدانى! تو از آنچه در روح و جان من است، آگاهى; و من از آنچه در ذات (پاك) توست، آگاه نيستم! بيقين تو از تمام اسرار و پنهانيها باخبرى. (116) من، جز آنچه مرا به آن فرمان دادى، چيزى به آنها نگفتم; (به آنها گفتم:) خداوندى را بپرستيد كه پروردگار من و پروردگار شماست! و تا زمانى كه در ميان آنها بودم، مراقب و گواهشان بودم; ولى هنگامى كه مرا از ميانشان برگرفتى، تو خود مراقب آنها بودى; و تو بر هر چيز، گواهى! (117)
دقت در این دو آیه که گفتگویی بین خدا و عیسی انجام گرفته وقتی خدا از عیسی میپرسد که تو به مردم گفته ای که تو و مادرت را بعنوان دو خدا غیر از خدای واحد پرستش کنند جوابی که عیسی میدهد بسیار تامل بر انگیز است زیرا میگوید تا زمانی که در میان آنها بودم مَّا دُمْتُ فِيهِمْ تو شاهد هستی که فقط فرامین تو را به آنها گفتم و وقتی من را میراندی تو بر آنها مراقب بودی یعنی من دیگر نمیدانم در انجا چه میگذرد و تو هستی که شاهد همه چیز هستی یعنی عیسی اقرار و اعتراف میکند که از وقایع و اتفاقاتی که در جهان میگذرد بی خبر است این که بعد از مرگ ارتباط ما با دنیایی که در آن زندگی میکنیم کاملآ قطع میشود و گذر زمان را درک نمیکنیم جنبه عمومی دارد
زندگی کسانی که در راه خدا کشته شده اند نیز مانند همین زندگی است که در نزد خدا روزی میخورند اما از این دنیا رخت بر بسته اند برای بررسی بیشتر آیات به لینک زیر رجوع کنید
http://quranmoslems.blogspot.com/2010/01/blog-post.html

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر