102 - روز حج اکبر چه روزیست ؟

پاسخ به : سوالات قرآن برای ترویج و نشر فرهنگ کتاب آسمانی 102
اندیشمندان فرهیخته با تفکر و تدبر در آیات کتاب حکبم بفرمایید که روز حج اکبر که در قران به آن اشاره شده چه روزیست ؟
وَأَذَانٌ مِّنَ اللّهِ وَرَسُولِهِ إِلَى النَّاسِ يَوْمَ الْحَجِّ الأَكْبَرِ أَنَّ اللّهَ بَرِيءٌ مِّنَ الْمُشْرِكِينَ وَرَسُولُهُ فَإِن تُبْتُمْ فَهُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ وَإِن تَوَلَّيْتُمْ فَاعْلَمُواْ أَنَّكُمْ غَيْرُ مُعْجِزِي اللّهِ وَبَشِّرِ الَّذِينَ كَفَرُواْ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ [التوبة : 3] اعلانی از خدا و رسولش بسوی مردم است در روز حج اکبر که خدا و رسولش از مشرکین بیزار است و اگر توبه کنید برایتان بهتر است و اگر رو بگردانید بدانید که نمی توانید خدا را عاجز کنید و کسانی را که کافر شدند به عذابی دردناک بشارت بده﴿۳﴾
حج در لغت به معنی قصد و اهنگ و زیارت و دیدار و دلیل و برهان و دست کشیدن از انجام کار و نام یکی از ماه های قمریست که مراسم حج در آن انجام میشود ......... حاجی اسم جمع است و به معنی کسانی است که به زیارت خانه ی خدا میروند
جواب : حج از زمان ابراهیم که خانه رابه فرمان خدا بنا نهاد شروع شده و تا کنون ادامه پیدا کرده مراسم حج کنگره ی عظیمی از اجتماع مسلمانهاست که از دور دست ترین نقاط مومنین به آنجا سفر می کنندتا مناسكي را بجا اورند كه خداوند به آن امر فرموده و قران به برخي از اين مناسک اشاره می کند مانند طواف خانه و صفا و مروه و قربانی کردن و عرفات و مشعر الحرام این مراسم از زمان ابراهیم مرسوم بوده قران می گوید که حج در ماه های معلومی انجام میشود و این ماه هاهمان ماه های حرام در قران هستند که در انها جنگ و خونریزی و تباهکاری حرام شده * این اجتماع عظیم را خدا می گوید مردم به مراسم حج بیایند تاشاهد منافع خود باشند در زمانی که هیچ رسانه ای نبودهمراسم حج یک امکان اطلاعرسانی و با خبر شدن از اوضاع و احوال دیگر مومنان در جاهای دیگر که بسیار دور از مکه بودند بود خدا به پیامبر دستور می دهد که هنگامی که مردم در حج اکبر همگی اجتماع می کنند به مردم اعلان کنند که خدا و رسولش از این اعمال مبرا هستند زیرا مشرکان که در ایام حج به مکه می آمدند نیک بدانند که موضع مومنان در قبال مشرکان چیست زیرا مشرکان با اینکه با مومنان پیمان صلح داشتند اما هر کجا با مومنان روبرو میشدند وتعدادشان از مردم بیشتر بود آنها را میکشتند و از بین میبردند پس حج اکبر ایامی است که مردم در کنگره ی عظیم حج اجتماع می کردند اما روز رابکار میبرد که در روز این اعلان صورت بگیرد که مردم بیدار و هشیار هستند پیام را بشنوند و به دیگران خبر دهند
*برای برسی ماه های حرام در قران به لینک زیر بروید http://www.quranmoslems.blogspot.com/…/…/blog-post_4149.html
در زیر برخی آیات مربوط به مناسک حج را برای اهل تحقیق مینویسم
انَّ الصَّفَا وَالْمَرْوَةَ مِن شَعَآئِرِ اللّهِ فَمَنْ حَجَّ الْبَيْتَ أَوِ اعْتَمَرَ فَلاَ جُنَاحَ عَلَيْهِ أَن يَطَّوَّفَ بِهِمَا وَمَن تَطَوَّعَ خَيْراً فَإِنَّ اللّهَ شَاكِرٌ عَلِيمٌ [البقرة : 158] به یقین صفا و مروه از علامت های خداست پس هر کس که قصد خانه کعبه کند یا از آنجا دیدن نماید پس گناهی بر او نیست که آن دو را هم گردش کند (طواف کند) و هرکس که داوطلب نیکی باشد البته خدا سپاسگذار دانایی است ﴿۱۵۸﴾
يَسْأَلُونَكَ عَنِ الأهِلَّةِ قُلْ هِيَ مَوَاقِيتُ لِلنَّاسِ وَالْحَجِّ وَلَيْسَ الْبِرُّ بِأَنْ تَأْتُوْاْ الْبُيُوتَ مِن ظُهُورِهَا وَلَـكِنَّ الْبِرَّ مَنِ اتَّقَى وَأْتُواْ الْبُيُوتَ مِنْ أَبْوَابِهَا وَاتَّقُواْ اللّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ [البقرة : 189] از تو در باره ی هلال های ماه میپرسند بگو آن اوقاتی است برای انسانها و برای حج و خوب نیست که به خانه ها از پشت آنها درآیید و لیکن خوب کسیست که حدود خدا را رعایت می کند و به خانه ها از درب هایش درآیید و حدود خدا را رعایت کنید شاید رستگار شوید ﴿۱۸۹﴾
وَأَتِمُّواْ الْحَجَّ وَالْعُمْرَةَ لِلّهِ فَإِنْ أُحْصِرْتُمْ فَمَا اسْتَيْسَرَ مِنَ الْهَدْيِ وَلاَ تَحْلِقُواْ رُؤُوسَكُمْ حَتَّى يَبْلُغَ الْهَدْيُ مَحِلَّهُ فَمَن كَانَ مِنكُم مَّرِيضاً أَوْ بِهِ أَذًى مِّن رَّأْسِهِ فَفِدْيَةٌ مِّن صِيَامٍ أَوْ صَدَقَةٍ أَوْ نُسُكٍ فَإِذَا أَمِنتُمْ فَمَن تَمَتَّعَ بِالْعُمْرَةِ إِلَى الْحَجِّ فَمَا اسْتَيْسَرَ مِنَ الْهَدْيِ فَمَن لَّمْ يَجِدْ فَصِيَامُ ثَلاثَةِ أَيَّامٍ فِي الْحَجِّ وَسَبْعَةٍ إِذَا رَجَعْتُمْ تِلْكَ عَشَرَةٌ كَامِلَةٌ ذَلِكَ لِمَن لَّمْ يَكُنْ أَهْلُهُ حَاضِرِي الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَاتَّقُواْ اللّهَ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ [البقرة : 196] و حج و عمره را برای خدا تمام کنید و اگر در تنگنا قرار گرفتید پس آنچه از قربانی آسان گردد فراهم کنید و سرهای خود را نتراشید تا قربانی به محلش برسد و آنکس از شما که مریض باشد یا او را آزاری از سرش برسد پس فدیه ای از روزه یا صدقه ای یا عبادتی سپس وقتیکه ایمن شدید پس انکس که بوسیله ی عمره بسمت حج بهره مند می شود پس آنچه از قربانی آسان گردد (انجام دهد) و هر کس (قربانی) پیدا نکند پس سه روز در حج روزه بگیرد و هفت روز وقتی که بازگشتید (روزه بگیرد) آن ده روز کامل است آن برای کسی است که خانواده اش در مسجد الحرام حاضر نیستند (ساکن مکه نیستند) و (حدود) خدا را رعایت کنید و بدانید که خدا در عقوبت شدید است ﴿۱۹۶﴾
الْحَجُّ أَشْهُرٌ مَّعْلُومَاتٌ فَمَن فَرَضَ فِيهِنَّ الْحَجَّ فَلاَ رَفَثَ وَلاَ فُسُوقَ وَلاَ جِدَالَ فِي الْحَجِّ وَمَا تَفْعَلُواْ مِنْ خَيْرٍ يَعْلَمْهُ اللّهُ وَتَزَوَّدُواْ فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوَى وَاتَّقُونِ يَا أُوْلِي الأَلْبَابِ [البقرة : 197] حج ماه هایی معلوم است و آنکس که در آنها حج بر او واجب شد پس آمیزش نکند و نه نافرمانی و نه منازعه در حج نیست و آنچه از خوبی انجام بدهید خدا آن را میداند و توشه بردارید پس قطعاً مرغوبترین توشه رعایت حدود خداست و حدود من را رعایت کنید ای صاحبان اندیشه ﴿۱۹۷﴾
لَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَن تَبْتَغُواْ فَضْلاً مِّن رَّبِّكُمْ فَإِذَا أَفَضْتُم مِّنْ عَرَفَاتٍ فَاذْكُرُواْ اللّهَ عِندَ الْمَشْعَرِ الْحَرَامِ وَاذْكُرُوهُ كَمَا هَدَاكُمْ وَإِن كُنتُم مِّن قَبْلِهِ لَمِنَ الضَّآلِّينَ [البقرة : 198] بر شما انحرافی نیست که ازنعمت پروردگارتان بخواهید پس هر وقت از عرفات دور شدید پس خدارا نزدیک مشعرالحرام یاد کنید و او را همانگونه یاد کنید که شما را هدایت کرد و اگرچه شما قبل از آن از گمراهان بودید ﴿۱۹۸﴾
ثُمَّ أَفِيضُواْ مِنْ حَيْثُ أَفَاضَ النَّاسُ وَاسْتَغْفِرُواْ اللّهَ إِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ [البقرة : 199] پس دور شوید از هر کجا مردم دور شدند و از خدا طلب آمرزش کنید به یقین خدا آمرزنده مهربان است ﴿۱۹۹﴾
فَإِذَا قَضَيْتُم مَّنَاسِكَكُمْ فَاذْكُرُواْ اللّهَ كَذِكْرِكُمْ آبَاءكُمْ أَوْ أَشَدَّ ذِكْراً فَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا وَمَا لَهُ فِي الآخِرَةِ مِنْ خَلاَقٍ [البقرة : 200] وهر وقت عبادت های خود را گذراندید پس خدا را یاد کنید مانند یاد کردن پدرانتان یا شدیدتر در یاد کردن و از مردم کسی است که می گوید پرودگار ما به ما در دنیا بده و برای او در آخرت بهره ای فراوان نیست﴿۲۰۰﴾
إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِي بِبَكَّةَ مُبَارَكاً وَهُدًى لِّلْعَالَمِينَ [آل عمران : 96] فِيهِ آيَاتٌ بَيِّـنَاتٌ مَّقَامُ إِبْرَاهِيمَ وَمَن دَخَلَهُ كَانَ آمِناً وَلِلّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلاً وَمَن كَفَرَ فَإِنَّ الله غَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ [آل عمران : 97] قطعاً اولين خانه ای كه برای مردم درست شد همان بکه یا مكه مبارك است و هدايتی براي مردم جهان. ﴿۹۶﴾در آن آيات روشن است مقام ابراهيم و آنكس كه داخل آن شود باید در امنيت باشد و حج خانه بر مردم برای خداست هر كس كه بتواند بسوی آن برود و هر كس انكار كند (کافر شود) پس البته خدا از مردم جهان بی نياز است ﴿۹۷﴾
أَجَعَلْتُمْ سِقَايَةَ الْحَاجِّ وَعِمَارَةَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ كَمَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ وَجَاهَدَ فِي سَبِيلِ اللّهِ لاَ يَسْتَوُونَ عِندَ اللّهِ وَاللّهُ لاَ يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ [التوبة : 19] آیا آب دادن به حجاج و آباد کردن مسجد الحرام را قرارمیدهید مانند کسی که به خدا و روز آخر ایمان آورد ودر راه خدا تلاش کرد ؟ پیش خدا (این دو گروه) برابر نیستند و خدا قوم ستمگران را هدایت نمیکند ﴿۱۹﴾
وَإِذْ بَوَّأْنَا لِإِبْرَاهِيمَ مَكَانَ الْبَيْتِ أَن لَّا تُشْرِكْ بِي شَيْئاً وَطَهِّرْ بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَالْقَائِمِينَ وَالرُّكَّعِ السُّجُودِ [الحج : 26] وَأَذِّن فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجَالاً وَعَلَى كُلِّ ضَامِرٍ يَأْتِينَ مِن كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ [الحج : 27] لِيَشْهَدُوا مَنَافِعَ لَهُمْ وَيَذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ فِي أَيَّامٍ مَّعْلُومَاتٍ عَلَى مَا رَزَقَهُم مِّن بَهِيمَةِ الْأَنْعَامِ فَكُلُوا مِنْهَا وَأَطْعِمُوا الْبَائِسَ الْفَقِيرَ [الحج : 28] ثُمَّ لْيَقْضُوا تَفَثَهُمْ وَلْيُوفُوا نُذُورَهُمْ وَلْيَطَّوَّفُوا بِالْبَيْتِ الْعَتِيقِ [الحج : 29] ذَلِكَ وَمَن يُعَظِّمْ حُرُمَاتِ اللَّهِ فَهُوَ خَيْرٌ لَّهُ عِندَ رَبِّهِ وَأُحِلَّتْ لَكُمُ الْأَنْعَامُ إِلَّا مَا يُتْلَى عَلَيْكُمْ فَاجْتَنِبُوا الرِّجْسَ مِنَ الْأَوْثَانِ وَاجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ [الحج : 30] و وقتی که مکان خانه را برای ابراهیم آماده کردیم که با من چیزی را شریک نکن و خانه ام را پاکیزه ساز برای طواف کننده ها و بپا دارنده ها و رکوع کننده ها و سجده ها ﴿۲۶﴾ و در (میان) مردم حج را اعلان کن که بیایند تو را با پای پیاده و سواره بیایند از هر راه دوری﴿۲۷﴾و برای انکه بر منافع خودشان گواه باشند و در روزهایی معلوم نام خدا را یاد کنند برای آنچه که روزیشان داد از دامهای چهارپا پس از آن بخورید و به فقیر و بینوا هم بخورانید﴿۲۸﴾سپس باید آلودگی هایشان را رها کنند و باید به نذر هایشان وفا کنند و باید خانه ی کهن را طواف کنند﴿۲۹﴾ آنگونه است و هر کس حریم های خدا را بزرگ شمارد (و حریمهای خدا را رعایت کند و در محدوده ی آنچه حرام شده وارد نشود) پس آن برایش بهتر است و چهار پایان بر شما حلال شد غیر از آنچه که بر شما خوانده شد پس از بتها دوری کنید و از سخن ناروا پرهیز کنید (شریک کردن هر کس با خدا سخنی نارواست) ﴿۳۰﴾

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر