۱۳۹۲ آبان ۳۰, پنجشنبه

98 - نسی چیست ؟

پاسخ به : سوالات قرآن برای ترویج و نشر فرهنگ کتاب آسمانی 98
فرهیختگان علاقمند به آیات نورانی کتاب حکیم لطفآ با تدبر و تعقل در آیات خداوند و با توجه به آیه داده شده نسی چیست ؟
إِنَّمَا النَّسِيءُ زِيَادَةٌ فِي الْكُفْرِ يُضَلُّ بِهِ الَّذِينَ كَفَرُواْ يُحِلِّونَهُ عَاماً وَيُحَرِّمُونَهُ عَاماً لِّيُوَاطِؤُواْ عِدَّةَ مَا حَرَّمَ اللّهُ فَيُحِلُّواْ مَا حَرَّمَ اللّهُ زُيِّنَ لَهُمْ سُوءُ أَعْمَالِهِمْ وَاللّهُ لاَ يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ [التوبة : 37]
ابتدا برای اینکه معنی نسی؛ در قرآن را بدانیم باید مفهوم و معنی ماه حرام را بدانیم که در ادامه ی مطلب به آن میپردازیم
نسی = از ریشه ی فعل نسآ به معنی به تاخیر انداختن و به عقب انداختن است برخلاف تصور برخی که ریشه ی فعل ان را از نسی از فراموشی گرفته اند نیست

إِنَّمَا النَّسِيءُ زِيَادَةٌ فِي الْكُفْرِ يُضَلُّ بِهِ الَّذِينَ كَفَرُواْ يُحِلِّونَهُ عَاماً وَيُحَرِّمُونَهُ عَاماً لِّيُوَاطِؤُواْ عِدَّةَ مَا حَرَّمَ اللّهُ فَيُحِلُّواْ مَا حَرَّمَ اللّهُ زُيِّنَ لَهُمْ سُوءُ أَعْمَالِهِمْ وَاللّهُ لاَ يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ [التوبة : 37]
ماه های حرام چیست ؟ و کدام ماهها در قران حرام است ؟
ماه های حرام به ماه هایی گفته میشود که در آنها جنگ کشتار و خونریزی وتباه کاری حتی قصاص کردن باید متوقف شود
الْحَجُّ أَشْهُرٌ مَّعْلُومَاتٌ فَمَن فَرَضَ فِيهِنَّ الْحَجَّ فَلاَ رَفَثَ وَلاَ فُسُوقَ وَلاَ جِدَالَ فِي الْحَجِّ وَمَا تَفْعَلُواْ مِنْ خَيْرٍ يَعْلَمْهُ اللّهُ وَتَزَوَّدُواْ فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوَى وَاتَّقُونِ يَا أُوْلِي الأَلْبَابِ [البقرة : 197] حج ماه هایی معلوم است و آنکس که در آنها حج بر او واجب شد پس آمیزش نکند و نه نافرمانی و نه منازعه در حج نیست و آنچه از خوبی انجام بدهید خدا آن را میداند و توشه بردارید پس قطعاً مرغوبترین توشه رعایت حدود خداست و حدود من را رعایت کنید ای صاحبان اندیشه ﴿۱۹۷﴾

در قرآن 4 ماه از 12 ماه در قران ماه حرام است
إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِندَ اللّهِ اثْنَا عَشَرَ شَهْراً فِي كِتَابِ اللّهِ يَوْمَ خَلَقَ السَّمَاوَات وَالأَرْضَ مِنْهَا أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ ذَلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ فَلاَ تَظْلِمُواْ فِيهِنَّ أَنفُسَكُمْ وَقَاتِلُواْ الْمُشْرِكِينَ كَآفَّةً كَمَا يُقَاتِلُونَكُمْ كَآفَّةً وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ [التوبة : 36]
البته تعداد ماه ها در پیشگاه خدا دوازده ماه است روزی که آسمانها را آفرید و زمین را آفرید از آنها چهار ماه حرام است آن روش پایدار است پس در آن بر خود ستم نکنید و با مشرکین بصورت دسته جمعی نبرد کنید همانگونه که با شما بطور دسته جمعی می جنگند و بدانید که خدا با رعایت کننده هاست36
ماه های حرام در قرآن بترتیب عبارتند از رمضان، شوال، ذیقعده و ذیحجه
ماه حرام چیست ؟
و بر خلاف تصورات و باورهای غلطی که تاکنون ایجاد شده تا بگونه ای ماه های حرام را طور دیگری توجیه کنند که ماه های حرام را هم باید از سنت و احادیث و یا کتب من قبل استخراج کرد آنگونه که از آیات قرآن استنباط میشود ماه های حرام به ماه هایی گفته میشود که در آنها جنگ کشتار و خونریزی وتباه کاری حتی قصاص کردن باید متوقف شود
ماه های حرام کدام هستند ؟
باز هم بر اساس آیات قرآن در میابیم که ماه حرام از ماه رمضان که نام آن در قرآن آمده شروع میشود که در آن بسیار از حلال های خدا در این ماه برای روزه داران حرام میشود خوردن آشامیدن نزدیکی نکردن با همسر و ............ درست همانهایی که برای حج گذاران حرام میشود اگر قرآن را با تانی بخوانیم و به دو ماه دیگر که بین این دو ماه هستند که فقط در قرآن نام هر دوی آنها نگاشته شده خواهیم دید که ماه های حرام با توجه به آیاتی که بررسی خواهیم کرد عبارتند از رمضان، شوال، ذیقعده و ذیحجه
ماه های حرام در قرآن بترتیب عبارتند از رمضان، شوال، ذیقعده و ذیحجه
دلیل اول : یک بار دیگر به ترتیب قرار گرفتن نام های ماه های قمری بیندازید در خواهید یافت که فقط نام دو ماه در قرآن امده و اول نام ماه رمضان امده و بعد نام ماه حج و بین این 2 ماه ماه های شوال و ذیقعده قرار گرفته اند
ماههای قمری عبارت‌اند از: محرم، صفر، ربیع الاول، ربیع الثانی، جمادی الاول، جمادی الثانی، رجب، شعبان، رمضان، شوال، ذیقعده و ذیحجه.
اینکه چگونه میشود در یافت که ماه های حرام پشت سر هم قرار گرفته اند و بر خلاف افسانه های رویا پردازان از یک دیگر جدا نیستند کافیست به سوره ی توبه سری بزنیم تا اهل خرد و تحقیق در یابند که چرابا استناد به قرآن ماه های حرام پشت سر هم قرار میگیرند
بَرَاءةٌ مِّنَ اللّهِ وَرَسُولِهِ إِلَى الَّذِينَ عَاهَدتُّم مِّنَ الْمُشْرِكِينَ [التوبة : 1] فَسِيحُواْ فِي الأَرْضِ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ وَاعْلَمُواْ أَنَّكُمْ غَيْرُ مُعْجِزِي اللّهِ وَأَنَّ اللّهَ مُخْزِي الْكَافِرِينَ [التوبة : 2] وَأَذَانٌ مِّنَ اللّهِ وَرَسُولِهِ إِلَى النَّاسِ يَوْمَ الْحَجِّ الأَكْبَرِ أَنَّ اللّهَ بَرِيءٌ مِّنَ الْمُشْرِكِينَ وَرَسُولُهُ فَإِن تُبْتُمْ فَهُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ وَإِن تَوَلَّيْتُمْ فَاعْلَمُواْ أَنَّكُمْ غَيْرُ مُعْجِزِي اللّهِ وَبَشِّرِ الَّذِينَ كَفَرُواْ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ [التوبة : 3] إِلاَّ الَّذِينَ عَاهَدتُّم مِّنَ الْمُشْرِكِينَ ثُمَّ لَمْ يَنقُصُوكُمْ شَيْئاً وَلَمْ يُظَاهِرُواْ عَلَيْكُمْ أَحَداً فَأَتِمُّواْ إِلَيْهِمْ عَهْدَهُمْ إِلَى مُدَّتِهِمْ إِنَّ اللّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقِينَ [التوبة : 4] فَإِذَا انسَلَخَ الأَشْهُرُ الْحُرُمُ فَاقْتُلُواْ الْمُشْرِكِينَ حَيْثُ وَجَدتُّمُوهُمْ وَخُذُوهُمْ وَاحْصُرُوهُمْ وَاقْعُدُواْ لَهُمْ كُلَّ مَرْصَدٍ فَإِن تَابُواْ وَأَقَامُواْ الصَّلاَةَ وَآتَوُاْ الزَّكَاةَ فَخَلُّواْ سَبِيلَهُمْ إِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ [التوبة : 5]
کنار کشیدن از خدا و رسولش بسوی کسانی از مشرکان که با آنها عهد بستید 1 پس در زمین چهار ماه گردش کنید و بدانید که شما نمی توانید خدا را عاجز کنید و البته خدا خوار کننده ی کافران است 2 اعلانی از خدا و رسولش بسوی مردم است در روز حج اکبر که خدا و رسولش از مشرکین بیزار است و اگر توبه کنید برایتان بهتر است و اگر رو بگردانید بدانید که نمی توانید خدا را عاجز کنید و کسانی را که کافر شدند به عذابی دردناک بشارت بده 3 مگر کسانی از مشرکان که با آنها عهد بسته اید و آنها چیزی را پیمان شکنی نکرده اند و نخواستند که بر علیه شما کسی را پشتیبانی کنندپس عهد آنها را تا آخر مدت عهدشان ادامه دهید قطعآ خدا رعایت کننده ها را دوست دارد 4 سپس وقتی که ماه های حرام بسر آمد با مشرکین پیمان شکن پیکار کنید هر کجا که با آنها روبرو شدیدو آنها را محاصره کنید و دستگیرشان کنید و در همه جا در کمین آنها بنشینید ولی اگر توبه کردند و نماز بپا داشتند و زکات دادند راهشان را خالی کنید (کاری به کارشان نداشته باشید) البته خدا آمرزنده ی بخشنده است 5
اگر خوب به آیات دقت کنید خواهید دید که خدا و رسولش توسط مومنین به مشرکین مهلت چهار ماهه میدهند که توبه کنند و خود را از آنها تبرئه میکنند و مبرا و بری از اعمال مشرکین میدانند و این نشان میدهد که این چهار ماه پشت سر هم هستند و اگر آنگونه که اصحاب حدیث می پندارند اگر سه ماه یکجا و یک ماه جدای از انها ماه حرام بود یا باید می گفت : یا سه ماه و یا یک ماه به انها مهلت میداد و اگر ماه های دیگری که بین ماه هایی که حدیث باوران به آن معتقد هستند نیز مورد محاسبه قرار گیرد تعداد این ماه ها بسیار بیشتر از چهار ماه میشود اما قرآن دقیقآ از چهار ماه سخن میگوید و این برائت دقیقآ در آخرین ماه حرام یعنی ماه حج اعلان میشود بنا بر این نتیجه میگیریم که ماه های حرام پشت سر هم واقع شده و تعداد آنها چهار ماه است بنا بر آیه ی زیر
إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِندَ اللّهِ اثْنَا عَشَرَ شَهْراً فِي كِتَابِ اللّهِ يَوْمَ خَلَقَ السَّمَاوَات وَالأَرْضَ مِنْهَا أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ ذَلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ فَلاَ تَظْلِمُواْ فِيهِنَّ أَنفُسَكُمْ وَقَاتِلُواْ الْمُشْرِكِينَ كَآفَّةً كَمَا يُقَاتِلُونَكُمْ كَآفَّةً وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ [التوبة : 36]
البته تعداد ماه ها در پیشگاه خدا دوازده ماه است روزی که آفریدآسمانها و زمین را آفرید از آنها چهار ماه حرام است آن روش پایدار است پس در آن بر خود ستم نکنید و با مشرکین بصورت دسته جمعی نبرد کنید همانگونه که با شما بطور دسته جمعی میجنگند و بدانید که خدا با رعایت کننده هاست
نام ماه هایی که در قرآن امده
رمضان و حج
دلیل دوم : حال اگر به نام ماه ها در قرآن نگاه کنیم در می یابیم که فقط نام 2 ماه در قران آمده ونام اولین ماه رمضان است که در سوره ی
بقره آیه 185 است که اولین ماه حرام است که برخی چیزها در این ماه تحریم شده است مانند خوردن آشامیدن همبستر شدن با همسران و دومین ماهی که در قرآن از آن نام برده میشود و آخرین ماهی هم هست که قران از آن نام میبرد و آخرین ماه حرام هم هست حج است که 12 آیه بعد از 185 بقره که از اولین ماه حرام نام برده میشود به نشانه ی 12 ماه سال است که قرآن از ان یاد میکند در سوره ی بقره آیه 197 است
دقت کنیم که نام اولین ماهی که برای اولین بار در قران می آید رمضان است و آخرین نامی که برای آخرین بار هم آمده حج است که در سوره ی حج آیه 27 آمده اگر خوب به ماه های قمری و ترتیب قرار گرفتن انها نگاه کنیم در می یابیم که بین ماه رمضان و ماه حج 2 ماه دیگر هم وجود دارند که چهار ماه حرام را کامل میکنند رمضان، شوال، ذیقعده و ذیحجه
با توجه به نکات ارائه شده در دلیل اول که چهار ماه حرام یقینآ پشت هم قرار گرفته اند بسادگی میتوان در یافت که شوال و ذیقعده هم لزومآ ماه حرام هستند
شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِيَ أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ فَمَن شَهِدَ مِنكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ وَمَن كَانَ مَرِيضاً أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ يُرِيدُ اللّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلاَ يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُواْ الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُواْ اللّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ [البقرة : 185]
ماه رمضان که در آن قرآن نازل شد هدایتی است برای مردم و روشنگریهایی از هدایت و جدا کننده ی حق و باطل است پس هر کس از شما که (در شهر خود) حضور دارد ماه را روزه بدارد و آنکس که مریض باشد یا بر سفر باشد (و نتواند روزه بگیرد )پس (به اندازه ی) تعدادش از روزهای دیگر (روزه بگیرد) خدا برای شما آسانی را می خواهد و برای شما سختی را نمی خواهد و تا کامل کنید تعداد (روزه ها ) را و بزرگ بدارید خدا را بر آنچه هدایت کرد شما را و شاید شما تشکر کنید 185

الْحَجُّ أَشْهُرٌ مَّعْلُومَاتٌ فَمَن فَرَضَ فِيهِنَّ الْحَجَّ فَلاَ رَفَثَ وَلاَ فُسُوقَ وَلاَ جِدَالَ فِي الْحَجِّ وَمَا تَفْعَلُواْ مِنْ خَيْرٍ يَعْلَمْهُ اللّهُ وَتَزَوَّدُواْ فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوَى وَاتَّقُونِ يَا أُوْلِي الأَلْبَابِ [البقرة : 197] حج ماه هایی معلوم است و آنکس که در آنها حج بر او واجب شد پس آمیزش نکند و نه نافرمانی و نه منازعه در حج نیست و آنچه از خوبی انجام بدهید خدا آن را میداند و توشه بردارید پس قطعاً مرغوبترین توشه رعایت حدود خداست و حدود من را رعایت کنید ای صاحبان اندیشه ﴿۱۹۷﴾
محرم الحرام از کجا آمده آیا محرم ماه حرام نیست ؟
با یک دید اجمالی در تاریخ و تقویم های پیشینیان میتوان در یافت که نام محرم در ابتدا صفر الاول بود و ماه صفر را صفرالاخر می نامیدند و ماه های قمری قبلآ ترتیبشان این گونه بود
صفر الاول ، صفرالاخر، ربیع الاول، ربیع الثانی، جمادی الاول، جمادی الثانی، رجب، شعبان، رمضان، شوال، ذیقعده و ذیحجه

نسی چیست ؟
به تاخیر انداختن ماه های حرام در قرآن نسی نامیده شده

البته این 4 ماه حرام قبل از پیامبر نیز بوده و اهل کتاب نیز ان را باور داشتند مشرکین و کافران برای آنکه به مقصود و هدفشان در جنگها برسند جنگ را در رمضان ادامه میدادند و ماه حرام را به تاخیر می انداختند تا در صفر الاول یعنی همان ماهی که امروز به نام محرم الحرام نام گذاری شده یک ماه دیگر را ماه حرام بشمرند اما برخی نیز می گفتند که ماه حرام گذشته و حرمت ماه را نگه نمی داشتند و به کشتار و خونریزی و جنگ ادامه می دادند و در این آیه خدا دقیقآ به این عمل زشت اشاره میکند که حدود خدا نادیده گرفته میشد و برای اینکه دیگر مرتکب خطا نشوند نام ماه صفر الاول را به محرم تغییر دادند تا محرم را ماه حرام حساب کنند و بتوانند رمضان را که نادیده گرفته و جنگیده بودند بتوانند یک ماه به عقب بکشند و سال به سال گاهی ماه رمضان و صفر الاول (محرم) را حرام و گاهی حلال اعلام میکردند
إِنَّمَا النَّسِيءُ زِيَادَةٌ فِي الْكُفْرِ يُضَلُّ بِهِ الَّذِينَ كَفَرُواْ يُحِلِّونَهُ عَاماً وَيُحَرِّمُونَهُ عَاماً لِّيُوَاطِؤُواْ عِدَّةَ مَا حَرَّمَ اللّهُ فَيُحِلُّواْ مَا حَرَّمَ اللّهُ زُيِّنَ لَهُمْ سُوءُ أَعْمَالِهِمْ وَاللّهُ لاَ يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ [التوبة : 37] جز این نیست که بی اعتنایی افزایش در کفر است که بوسیلۀ آن گمراه می شوند کسانی که کافر شدند در سالی آن را حلال میشمارند و سالی دیگر حرامش میکنند تا تعداد آنچه را که خدا حرام کرده زیر پا بگذارند و تا حلال کنند آنچه را خدا حرام کرده برای آنها بدی اعمالشان آراسته گردیده و خدا قوم کافران را هدایت نمی کند ﴿۳۷﴾
جالب است که تمام آیات مربوط به مطلب ماه های حرام و النسی در همین سوره ی توبه است و در 4 آیه بیان گردیده و اولین ماه حرام در سوره ی بقره آیه 185 رمضان است که فقط یک بار تکرار شده و با آخرین ماه حرام که حج و در سوره ی بقره 189 فقط 4 آیه به نشانه ی 4 ماه فاصله دارد که به نظر من بدون دلیل نیست که ابتدا و انتهای ماه ها ی حرام در قران را به مانشان میدهد که در زیر مینویسم
فَسِيحُواْ فِي الأَرْضِ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ وَاعْلَمُواْ أَنَّكُمْ غَيْرُ مُعْجِزِي اللّهِ وَأَنَّ اللّهَ مُخْزِي الْكَافِرِينَ [التوبة : 2]
فَإِذَا انسَلَخَ الأَشْهُرُ الْحُرُمُ فَاقْتُلُواْ الْمُشْرِكِينَ حَيْثُ وَجَدتُّمُوهُمْ وَخُذُوهُمْ وَاحْصُرُوهُمْ وَاقْعُدُواْ لَهُمْ كُلَّ مَرْصَدٍ فَإِن تَابُواْ وَأَقَامُواْ الصَّلاَةَ وَآتَوُاْ الزَّكَاةَ فَخَلُّواْ سَبِيلَهُمْ إِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ [التوبة : 5]
إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِندَ اللّهِ اثْنَا عَشَرَ شَهْراً فِي كِتَابِ اللّهِ يَوْمَ خَلَقَ السَّمَاوَات وَالأَرْضَ مِنْهَا أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ ذَلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ فَلاَ تَظْلِمُواْ فِيهِنَّ أَنفُسَكُمْ وَقَاتِلُواْ الْمُشْرِكِينَ كَآفَّةً كَمَا يُقَاتِلُونَكُمْ كَآفَّةً وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ [التوبة : 36]
إِنَّمَا النَّسِيءُ زِيَادَةٌ فِي الْكُفْرِ يُضَلُّ بِهِ الَّذِينَ كَفَرُواْ يُحِلِّونَهُ عَاماً وَيُحَرِّمُونَهُ عَاماً لِّيُوَاطِؤُواْ عِدَّةَ مَا حَرَّمَ اللّهُ فَيُحِلُّواْ مَا حَرَّمَ اللّهُ زُيِّنَ لَهُمْ سُوءُ أَعْمَالِهِمْ وَاللّهُ لاَ يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ [التوبة : 37]
شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِيَ أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ فَمَن شَهِدَ مِنكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ وَمَن كَانَ مَرِيضاً أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ يُرِيدُ اللّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلاَ يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُواْ الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُواْ اللّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ [البقرة : 185]
يَسْأَلُونَكَ عَنِ الأهِلَّةِ قُلْ هِيَ مَوَاقِيتُ لِلنَّاسِ وَالْحَجِّ وَلَيْسَ الْبِرُّ بِأَنْ تَأْتُوْاْ الْبُيُوتَ مِن ظُهُورِهَا وَلَـكِنَّ الْبِرَّ مَنِ اتَّقَى وَأْتُواْ الْبُيُوتَ مِنْ أَبْوَابِهَا وَاتَّقُواْ اللّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ [البقرة : 189]
برای بررسی بیشتر در باره ی اه های حرام در قران به لینک زیر بروید
http://quranmoslems.blogspot.com/2010/01/blog-post_4149.html

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر