۱۳۹۲ آبان ۳۰, پنجشنبه

40 - اگر رسولان با یکدیگر فرق ندارند چرا قرآن می گوید برخی را بر برخی فضل دادیم؟

جواب: سوالات قرآن برای ترویج و نشر فرهنگ کتاب آسمانی 40
عزیزان اندیشمند همانگونه که مستحضرید قرآن میگوید که میان رسولان خدا هیچ فرقی وجود ندارد لطفآ با تفکر و تعقل در آیات قرآن که میگوید برخی رسولان را بر برخی دیگر فضل دادیم بفرمایید
1 – آیا فضل به معنی فرق و تفاوت میان رسولان است ؟
2 –آیا همانگونه که دیدگاه سنتی باور دارد فضل به معنی برتریست ؟
3 - اگر رسولان با یکدیگر فرق ندارند چرا قرآن می گوید برخی را بر برخی فضل دادیم؟
آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْهِ مِن رَّبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ آمَنَ بِاللّهِ وَمَلآئِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لاَ نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِّن رُّسُلِهِ وَقَالُواْ سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا غُفْرَانَكَ رَبَّنَا وَإِلَيْكَ الْمَصِيرُ [البقرة : 285] رسول به آنچه بسوی او از پروردگارش فرستاده شد باور دارد و مومنان همگی باور کردند خدا را و ملائکۀ او را و کتابهای او را و رسولانش را بین هیچیک از رسولانش فرق نمی گذاریم و گفتند شنیدیم و اطاعت کردیم بخششی از توست پروردگار ما و بسوی توست برگشتن ﴿۲۸۵﴾
تِلْكَ الرُّسُلُ فَضَّلْنَا بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ مِّنْهُم مَّن كَلَّمَ اللّهُ وَرَفَعَ بَعْضَهُمْ دَرَجَاتٍ وَآتَيْنَا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ الْبَيِّنَاتِ وَأَيَّدْنَاهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ وَلَوْ شَاء اللّهُ مَا اقْتَتَلَ الَّذِينَ مِن بَعْدِهِم مِّن بَعْدِ مَا جَاءتْهُمُ الْبَيِّنَاتُ وَلَـكِنِ اخْتَلَفُواْ فَمِنْهُم مَّنْ آمَنَ وَمِنْهُم مَّن كَفَرَ وَلَوْ شَاء اللّهُ مَا اقْتَتَلُواْ وَلَـكِنَّ اللّهَ يَفْعَلُ مَا يُرِيدُ [البقرة : 253] آنها رسولانند بعضی از آنان را نسبت بر بعضی نعمت دادیم از آنها است کسی که خدا با او سخن گفت و منزلت بعضی از آنها را بالا برد و به عیسی پسر مریم روشنگری ها را دادیم و به روح پاک شده (روح القدس) تاییدش کردیم و اگر خدا می خواست کسانی که بعد از آنها بودند جنگ نمی کردند بعد از آنچه از دلایل روشن برایشان آمد و لیکن اختلاف کردند . و از آنها کسی است که باور کرد و از آنهاست کسی که انکار کرد و اگر خدا میخواست جنگ نمی کردند و لیکن خدا انجام میدهد آنچه را بخواهد﴿۲۵۳﴾

اگر رسولان با یکدیگر فرق ندارند چرا قرآن می گوید برخی را بر برخی فضل دادیم؟
با سپاس از توجه شما دوستان عزیز خردمند ابتدا باید بدانیم که بر خلاف ترجمه های غلط مترجمین که دیدگاه های سنتی به آنها اجازه ی درک و فهم و تفقه مفاهیم قران را نداده و فضل را به معنی برتری ترجمه کرده اند فضل به معنی برتری نیست و معادل کلمه ی بر تر در قران کلمه ی اعلی است >>> سَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الْأَعْلَى [الأعلى : 1] نام پروردگار برتر خود را تسبیح بگو 1 >>>> وکلمه ی فضل در قرآن به معنی نعمت و برکت وهدیه و بخشش و فزونی است و هرگز به معنی برتری نیست به آیات زیر نگاه کنید بسیار آیاتی مانند آنها در قران هست که معنی فضل را روشن میکنند چنانچه محققین بخواهند آیات را ارسال می کنم و مترجمینی که فضل را برتری ترجمه کرده اند اینجاها ترجمه ی آنها فرق میکند مقایسه کنید
فَإِذَا قُضِيَتِ الصَّلَاةُ فَانتَشِرُوا فِي الْأَرْضِ وَابْتَغُوا مِن فَضْلِ اللَّهِ وَاذْكُرُوا اللَّهَ كَثِيراً لَّعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ [الجمعة : 10] و وقتی نماز گذرانده شد در زمین پراکنده (منتشر) شوید و از نعمت خدا جستجو کنید و خدا را بسیار بیاد آورید باشد که شما رستگار شوید 10
وَلْيَسْتَعْفِفِ الَّذِينَ لَا يَجِدُونَ نِكَاحاً حَتَّى يُغْنِيَهُمْ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ ..........[النور : 33] و کسانی که موفق به ازدواج نمی شوند باید عفت (پاکدامنی) پیشه کنند تا خدا از فضلش بی نیازشان کند ..............33
............وَآخَرُونَ يَضْرِبُونَ فِي الْأَرْضِ يَبْتَغُونَ مِن فَضْلِ اللَّهِ............ [المزّمِّل : 20]............ و دیگرانی که در زمین برای جستجوی نعمت خدا سفر میکنند..........20
وَمِن رَّحْمَتِهِ جَعَلَ لَكُمُ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ لِتَسْكُنُوا فِيهِ وَلِتَبْتَغُوا مِن فَضْلِهِ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ [القصص : 73] و از رحمت اوست که شب و روز را برایتان قرار داد تا در آن (شب) آرام گیرید و در آن (روز) از نعمتش در خواست کنید و باشد که شما شکر گذاری کنید﴿۷۳﴾
فضل برای نوح کشتی بود وبرای ابراهیم سرد شدن آتش و برای موسی یدوبیضاء و عصایش بود و فضل برای صالح شترش بود و برای یوسف تعبیر خوابها بود و برای عیسی زنده کردن مرده ها وبه سلیمان و داوود و ...........اما هیچ یک از این نعمتهای خدادادی دلیل بر تفوق و برتری نبود و همانگونه که قران می گوید فرقی میان پیامبران نبود و فضل خدا مانند ابزاری بود که پیامبران بوسیله ی آنها بسوی هدایت دعوت می کردند
تِلْكَ الرُّسُلُ فَضَّلْنَا بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ مِّنْهُم مَّن كَلَّمَ اللّهُ وَرَفَعَ بَعْضَهُمْ دَرَجَاتٍ وَآتَيْنَا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ الْبَيِّنَاتِ وَأَيَّدْنَاهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ وَلَوْ شَاء اللّهُ مَا اقْتَتَلَ الَّذِينَ مِن بَعْدِهِم مِّن بَعْدِ مَا جَاءتْهُمُ الْبَيِّنَاتُ وَلَـكِنِ اخْتَلَفُواْ فَمِنْهُم مَّنْ آمَنَ وَمِنْهُم مَّن كَفَرَ وَلَوْ شَاء اللّهُ مَا اقْتَتَلُواْ وَلَـكِنَّ اللّهَ يَفْعَلُ مَا يُرِيدُ [البقرة : 253] آنها رسولانند بعضی از آنان را نسبت بر بعضی نعمت دادیم از آنها است کسی که خدا با او سخن گفت و منزلت بعضی از آنها را بالا برد و به عیسی پسر مریم روشنگری ها را دادیم و به روح پاک شده (روح القدس) تاییدش کردیم و اگر خدا می خواست کسانی که بعد از آنها بودند جنگ نمی کردند بعد از آنچه از دلایل روشن برایشان آمد و لیکن اختلاف کردند . و از آنها کسی است که باور کرد و از آنهاست کسی که انکار کرد و اگر خدا میخواست جنگ نمی کردند و لیکن خدا انجام میدهد آنچه را بخواهد﴿۲۵۳﴾

قُولُواْ آمَنَّا بِاللّهِ وَمَا أُنزِلَ إِلَيْنَا وَمَا أُنزِلَ إِلَى إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ وَإِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ وَالأسْبَاطِ وَمَا أُوتِيَ مُوسَى وَعِيسَى وَمَا أُوتِيَ النَّبِيُّونَ مِن رَّبِّهِمْ لاَ نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِّنْهُمْ وَنَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ [البقرة : 136] بگویید به خدا ایمان آوردیم و به آنچه بسوی ما نازل شد و آنچه بسوی ابراهیم و اسماعیل و اسحاق و یعقوب و اسباط نازل شد و آنچه که به موسی و عیسی داده شد و آنچه به پیامبران از جانب پروردگارشان داده شد هیچ فرقی بین هیچکدام از آنها نیست و ما بر این باور هستیم ﴿۱۳۶﴾
قُلْ آمَنَّا بِاللّهِ وَمَا أُنزِلَ عَلَيْنَا وَمَا أُنزِلَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ وَإِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ وَالأَسْبَاطِ وَمَا أُوتِيَ مُوسَى وَعِيسَى وَالنَّبِيُّونَ مِن رَّبِّهِمْ لاَ نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِّنْهُمْ وَنَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ [آل عمران : 84] بگو ايمان آورديم به خدا و آنچه نازل شد بر ما و آنچه نازل شد بر ابراهيم و اسمائيل و اسحاق و يعقوب و الاسباط و آنچه داده شد به موسی و عيسی و پيامبران از جانب پروردگارشان هيچ فرقی بين هيچيك از آنها نيست و ما برآن (دیدگاه) مسلمانان هستيم .﴿۸۴﴾
بنا بر آیات فوق لقب اشرف الانبیاء و المرسلین که اهل مذاهب به محمد رسول الله می دهند یک توهم و فریب مذهبیست

۱ نظر:

  1. در آیه ای که گذاشتید در سوره بقره آیه 285 آیه قبل را هم بخوانید و در کنار هم این معنما پدید می آید که تفاوت گذاشتن بین رسولان نهی شده به این صورت که یکی را اصلا قبول نکنیم.اما شما اینطور هم برداشت کردید که کلا هیچ فرقی بین مقامسان نزد خدا نیست.کدام درست هست حالا؟و دیگری چرا غلط هست؟

    پاسخحذف