۱۳۹۲ آبان ۳۰, پنجشنبه

47 _ آیا بريدن فيزيكي دست دزد حكم خداست ؟

پاسخ به : سوالات قرآن برای ترویج و نشر فرهنگ کتاب آسمانی 47
خواهران و برادران فرهیخته و مومن لطفآ با تدبر و تحقیق در آیات قرآن در مورد بریدن دست دزد و با توجه به آیه >>> وَالسَّارِقُ وَالسَّارِقَةُ فَاقْطَعُواْ أَيْدِيَهُمَا جَزَاء بِمَا كَسَبَا نَكَالاً مِّنَ اللّهِ وَاللّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ [المائدة : 38] بفرمایید
1_ چنانچه منظور الله از کلمه ی قطع بریدن فیزیکی است دست از کجا باید بریده شود ؟
2_ آیا در قرآن کسی به جرم سرقت مجازات شده است و حکم آن چه بوده ؟

 جواب 1_ بریدن فیزیکی دست دزد حکم خدا نیست
بسیاری از ما انسانها که معتقد به خداوند و احکام او هستیم حرف خدارا نه از کتاب های او بلکه بر اساس تفکرات و ایده هایی که از خودمان ساخته ایم و یا از کتاب های دیگران و تفکرات دیگر انسان ها پیروی میکنیم که در این حالت احکام خداوند و فرامین او دگرگون میگردد یکی از مسائل و احکام مهمی که در کتاب های حدیث موجود است و به گونه ای غیر از آنچیزی است که در کتاب خدا هست بریدن دست دزد می باشد در قرآن کریم برای اینکه دست دزد از کجا باید بریده شود چیزی گفته نشده است اما کسانی که معتقد به بریدن دست دزد هستند بر اساس احادیث فقه و مذهبی که به آن اعتقاد دارند و وابسته ی به احکام آن قشر یا مذهب میباشند پیروان هر گروه بسته به نوع مذهبی که دارند حکمی متفاوت و مختلفی نسبت به مذاهب دیگر دارند بعضی میگویند دست دزد را باید از انگشتان برید و برای خود و پیروانشان دلایلی دارند که هیچکدام از این دلایل ازآیات قرآن نیست و در قرآن موجود نمیباشد برخی میگویند دست دزد را باید از مچ برید اینان هم مانند گروه قبل بسته به مذهبشان دلایل خود را برای پیروانشان دارند که هیچ یک از این دلایل در قرآن وجود ندارد بعضی دیگر میگویند دست دزد را باید از آرنج قطع کرد اینان هم بسته به نوع تفکراتشان که از مذهب آنها ریشه میگیرد دلایل خود را اعلام میکنند که باز هم هیچ یک از اینها در قرآن نیست برخی دیگر بسته به مذهبی که به آن معتقداند میگویند که دست دزد باید از کتف بریده شود و دلایل خودشان را دارند در حالی که هیچکدام از اینها در قرآن نیست در سوره 5 آیه 38 می فرماید که دست زن دزد و مرد دزد را قطع کنید

وَالسَّارِقُ وَالسَّارِقَةُ فَاقْطَعُواْ أَيْدِيَهُمَا جَزَاء بِمَا كَسَبَا نَكَالاً مِّنَ اللّهِ وَاللّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ [المائدة : 38]
 دست مرد دزد و زن دزد را،از دزدی ببرید (دستانشان را از دزدی ببرید و از دزدی بازشان دارید و اجازه دزدی به آنها ندهید و مانع دزدی آنها شوید) بخاطر كيفر عملى كه انجام دادهاند درس عبرتی از خدا میگردند(بعنوان دزد معرفی میشوند که دیگر نتوانند دزدی کنند) و خداوند توانا و حكيم است. (38) 5
باید بدانیم که خدا حتی برای شستن دست در وضو میگویددست را تا کجا بشوییم

. حال سوال اینست خدایی که برای گرفتن وضو به ما دستور میدهد که دستان خود را تا کجا بشوئیم چگونه ممکن است برای قطع کردن دست دزد نگوید که از کجا باید قطع کنیم تا اینهمه اختلاف در رای بوجود نیاید سوره مائده آیه6/5

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلاةِ فاغْسِلُواْ وُجُوهَكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسَحُواْ بِرُؤُوسِكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَينِ ................................ [المائدة : 6]5اى كسانى كه ايمان آوردهايد چون به [عزم] نماز برخيزيد صورت و دستهايتان راتا آرنج بشوييد
همانگونه که میبیند خدا جهت گرفتن وضو و شستن دستها به مومنان میگوید دستان خود را تا آرنج بشوئید چگونه ممکن است برای قطع دست دزد نگوید که دست دزد را از کجا باید قطع کرد و این مطلب به وضوح بیانگر آنست که قطع دست دزد مورد نظر خداوند نبوده و خداوند هرگز در قرآن نگفته دست دزد را از کجا باید قطع کرد اما دیدگاه و تفکرات مذاهب غیر از انست که در قرآن آمده در سوره یوسف آیه 31
فَلَمَّا سَمِعَتْ بِمَكْرِهِنَّ أَرْسَلَتْ إِلَيْهِنَّ وَأَعْتَدَتْ لَهُنَّ مُتَّكَأً وَآتَتْ كُلَّ وَاحِدَةٍ مِّنْهُنَّ سِكِّيناً وَقَالَتِ اخْرُجْ عَلَيْهِنَّ فَلَمَّا رَأَيْنَهُ أَكْبَرْنَهُ وَقَطَّعْنَ أَيْدِيَهُنَّ وَقُلْنَ حَاشَ لِلّهِ مَا هَـذَا بَشَراً إِنْ هَـذَا إِلاَّ مَلَكٌ كَرِيمٌ [يوسف : 31]
 هنگامى كه (همسر عزيز) از فكر آنها باخبر شد، به سراغشان فرستاد  و براى آنها پشتى متكايي فراهم ساخت; و به دست هر كدام، چاقويى  داد و در اين موقع (به يوسف) گفت: وارد مجلس آنان شو هنگامى كه چشمشان به او افتاد، او را بسيار بزرگ شمردند و (بي توجه) دستهاى خود راقطع کردند و گفتند: منزه است خدا اين بشر نيست اين يك فرشته بزرگوار است (31)
می فرماید زنان مصر در حالی که در دست هر کدام از آنها چاقویی بود با دیدن یوسف دست خود را قطع نمودند قرآن دقیقآ کلمه قطع را در این آیه بکار میبرد فقطعن ایدیهن سوال اینجاست که زنان مصر چگونه دست خود را قطع نموده اند و یا بریده اند اگر این بریدن فیزیکی است آیا این زنان بخشی از دست خود را از بدنشان جدا نمودند یا نه ؟ و اگر اینگونه است دستشان را از کجا بریدند؟

جواب 2 -  بله این اتفاق افتاده و کسی به جرم دزدی مجازات شده

حکم سارق چیست ؟ آیا حکم سارق در قرآن هست؟
بله حکم خدا بازداشت سارق و بازداشتن از سرقت است در قرآن
با توجه به آیات پنجاه و هشتم 58 تا آیه هشتادو یکم  81 سوره یوسف که قسمتی از داستان یوسف وبرادرانش را بازگو میکند میخوانیم که برادران یوسف وقتی برای گرفتن آذوقه به مصر نزد یوسف می آیند او را نمی شناسند اما یوسف آنها را می شناسد و آذوقه هایشان را بطور کامل بهّ آنها می دهد و از آنها می خواهد که دفعه ی بعد که برای گرفتن آذوقه به مصر می آیند برادر دیگر خود را که بسیار عزیز پدر و البته عزیز یوسف است را همراه خود بیاورند و آنها با مجادله ای که با پدرشان یعقوب می کننداو را که یکی از پیامبران خداست متقاعد می کنند که برادر شان را که یوسف از آنها خواسته همراه با خود ببرند اما اتفاقی که برایشان رخ میدهد بسیار عجیب است و جواب کیفر سارق است در قرآن سربازان یوسف هنگام بستن بارها پیمانه پادشاهی را که با آن آذوقه را تقسیم می کردند در بار برادرش می گذارند و رو به برادران آمده فریاد میزنند که ای اهل کاروان شما سارق هستید آنها که غافلگیر شده اند میگویند ما برای فساد نیامده ایم  سربازان می گویند کیفر دزد چیست اگر معلوم شود شما دروغ گفته باشید برادران که از تعالیم پدرشان یعقوب آموخته اند می گویند کیفر کسی که دزدی کرده باشد و پیمانه دزدیده شده در بارش پیدا شود او دزد است و کیفرش خودش است که بازداشت میشود با توجه به اینکه یعقوب و یوسف هر دو از انبیاء الهی هستند و هردو حکم و قانون خدا را میدانند و آن را اجرا میکنند یوسف هم قبول می کند و شروع به جستجو می کند اول از بار برادران جستجو را شروع کرده و سپس پیمانه را از بار برادرش بیرون می آورد و او را بازداشت میکند اما به او می گوید که نگران نباش من برادر تو یوسف هستم ولی به برادران چیزی نمی گوید ظرافت این داستان که با دقت در آن به دست می آید دراین است که یوسف و پدرش پیامبر هستند و برادران حکم سارق را از پدرشان یعقوب آموخته اند و یوسف هم حکم آنها را قبول میکند و می پذیرد که سارق باید بازداشت شود با توجه به اینکه در میان پیامبران فرقی نیست و آنها حکم خدا را می گویند وقوانین خدا که بنام سنت خدا در قرآن آمده لایتغیر هستند نتیجه میگیریم که حکم سارق بازداشت و بازداشتن از سرقت است به آیات زیر دقت کنید
قُولُواْ آمَنَّا بِاللّهِ وَمَا أُنزِلَ إِلَيْنَا وَمَا أُنزِلَ إِلَى إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ وَإِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ وَالأسْبَاطِ وَمَا أُوتِيَ مُوسَى وَعِيسَى وَمَا أُوتِيَ النَّبِيُّونَ مِن رَّبِّهِمْ لاَ نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِّنْهُمْ وَنَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ [البقرة : 136]
بگویید به خدا ایمان آوردیم و به آنچه نازل شد بسوی ما و آنچه نازل شد بسوی ابراهیم و اسمعیل و اسحاق و یعقوب و اسباط و آنچه که به موسی و عیسی  داده شد و آنچه به پیامبران از جانب پروردگارشان داده شد هیچ فرقی بین هیچکدام از آنها نیست و ما بر این باور هستیم 136
برای بررسی و توضیحات بیشتر جهت تحقیق به لینک رجوع کنید
http://quranmoslems.blogspot.com/2010/01/blog-post_6247.html

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر