۱۳۹۲ آبان ۳۰, پنجشنبه

85 - آیا محمد رسول الله سواد داشت یا بی سواد بود ؟

پاسخ به : سوالات قرآن برای ترویج و نشر فرهنگ کتاب آسمانی 85
عزیزان دانش آموخته ی قران دو دیدگاه در مورد باسواد بودن و یا بی سواد بودن پیامبر موجود است لطفآ با تدبر و تفکر در آیات کتاب مکنون بفرمایید آیا امی بودن پیامبر که در قرآن به آن اشاره شده دلیل بی سوادی پیامبر است ؟
وَمَا كُنتَ تَتْلُو مِن قَبْلِهِ مِن كِتَابٍ وَلَا تَخُطُّهُ بِيَمِينِكَ إِذاً لَّارْتَابَ الْمُبْطِلُونَ [العنكبوت : 48] و تو قبل از آن (که به تو وحی شود) نبودی که هیچ کتاب (آسمانی) را تلاوت کرده باشی و نه آن (کتاب) را با خط خود بنگاری (اگر چنین بود در آن هنگام شک می کردند آنهایی که در بطالت سپری میکردند ﴿۴۸﴾

جواب :
وَقَالُوا أَسَاطِيرُ الْأَوَّلِينَ اكْتَتَبَهَا فَهِيَ تُمْلَى عَلَيْهِ بُكْرَةً وَأَصِيلاً [الفرقان : 5] و گفتند این (قرآن) افسانه های قدیمی هاست که او  ( پیامبر ) آن را نوشته  و آن صبح و شب بر او املاء میشود ﴿۵﴾ >>> آیه دلیل روشنی بر با سواد بودن پیامبر است که میتوانسته بنویسد و می گفتند بر او دیکته شده و انها را نوشته و این دلیل روشنی است که پیامبر قران را مکتوب مینوشته
سوالی که طرح میشود و بحث انگیز است اینست که چرا مخالفین پیامبر در قرآن او را باسواد میدانسته اند که میتوانست بنویسد ولی مسلمانها او را بی سواد میدانند ؟
 باید بگویم چه پیامبر باسواد باشد و یا بی سواد باشد هیچ تاثیری در پذیرش آیین رهایی بخش اسلام در باور مومنین ایجاد نخواهد کرد اسلامی که تمام پیامبران و محمد رسول الله  مبلغ ان بودند و هر کس نظر خود را دارد وقضاوت نهایی با خداست اما در قران هرگز اشاره ای به بی سواد بودن پیامبر نشده ولی از سیاق آیات مشخص است که خواند و نوشتن می دانسته زیرا خداوند تاکید می کند که خدا کسی است که بوسیله ی قلم تعلیم می کند و علم می اموزد اگر چنین است خدا با قلم بر محمد رسول الله  تعلیم میکرده و ایشان نیز مینوشتند  و کافران برای مقابله ی با محمد رسول الله کتابهایی می نوشتند و می گفتند که اینها از جانب خداست که نشان از این دارد که محمد رسول الله نیز آیات قران را بصورت کتاب مکتوب ارئه می کرده و بر مردم می خوانده  و کافران برای مقابله با آیات کتاب قران که مکتوب بود کتابهایی مینوشتند و انها را به خدا نسبت می دادند البته بدانید که همین امروز نیز این اتفاق می افتد
الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ [العلق : 4] کسی که بوسیلۀ قلم بسیار علم آموخت ﴿۴﴾
عَلَّمَ الْإِنسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ [العلق : 5] به انسان علمی بسیار آموخت آن (علمی را که انسان آن را) نمی دانست﴿۵﴾
ن وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ [القلم : 1] ن و (سوگند)  به قلم و آنچه سطربه سطر می نویسند  ﴿۱﴾
فَوَيْلٌ لِّلَّذِينَ يَكْتُبُونَ الْكِتَابَ بِأَيْدِيهِمْ ثُمَّ يَقُولُونَ هَـذَا مِنْ عِندِ اللّهِ لِيَشْتَرُواْ بِهِ ثَمَناً قَلِيلاً فَوَيْلٌ لَّهُم مِّمَّا كَتَبَتْ أَيْدِيهِمْ وَوَيْلٌ لَّهُمْ مِّمَّا يَكْسِبُونَ [البقرة : 79] پس وای بر کسانیکه کتاب را با دستانشان می نویسند سپس می گویند این از جانب خداست تا آن را به قیمت کمی بفروشند پس وای بر آنها و آنچه دستانشان نوشت و وای بر آنها و آنچه کسب (کاسبی ) می کنند ﴿۷۹﴾

 ابتدا ببینیم امی به چه معنی است >> امی << در کتاب لغت به معنی غافل و جاهل و کسی است که چیزی از کتابهای آسمانی نمیداند هم چنین به معنی بی سواد هم ترجمه شده باید ببینیم نظر قران در باره ی کلمه ی امی چیست ؟
در قرآن قوم یهود به غیر یهود امی می گفتند زیرا انها را اهل تورات نمی دانند و انها را غافل از ایات خدا میدانستند و به انها امی می گفتند خواه سواد داشته باشند و یا بی سواد باشند از نظر قوم یهود امی بودند زیرا تورات را قبول نداشتند >>>> ..... ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُواْ لَيْسَ عَلَيْنَا فِي الأُمِّيِّينَ سَبِيلٌ وَيَقُولُونَ عَلَى اللّهِ الْكَذِبَ وَهُمْ يَعْلَمُونَ [آل عمران : 75] ..................اين به آن جهت است كه ايشان گفتند كه در مردم عوام برای ما راهی نيست و نسبت بر خدا دروغ را ميگويند (حرفهای دروغ را به خدا نسبت میدهند) و در حاليكه ايشان ميدانند ﴿۷۵﴾
در آیه ی زیر نیز همین نظر را تایید می کند زیرا اهل کتاب یعنی مومنان به کتابهای خداوند را از کسانی که کتاب را باور ندارند جدا می کند و انها را چه باسواد باشند و چه بی سواد امی می خواند
وَقُل لِّلَّذِينَ أُوْتُواْ الْكِتَابَ وَالأُمِّيِّينَ أَأَسْلَمْتُمْ فَإِنْ أَسْلَمُواْ فَقَدِ اهْتَدَواْ وَّإِن تَوَلَّوْاْ فَإِنَّمَا عَلَيْكَ الْبَلاَغُ وَاللّهُ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ [آل عمران : 20  و اگر با تو مخاصمه كردند پس بگو روی خودم را برای خدا سلامت کردم وآنكس كه من را پيروی كرد وبگو به كساني كه به آنها كتاب داده شد وبه عوام مردم اسلام آوريد پس اگر اسلام آوردند پس به يقين هدايت يافته اند واگر روی برتافتند پس بر تو(دستوردیگری) نيست مگر رساندن (پیام خدا) و خدا به بندگان بيناست ﴿۲۰﴾
آیه ی زیر نیز همین مطلب را تایید می کند یعنی امی به مردمی گفته می شود که کتاب خدا را نمی دانند و ربطی به سواد داشتن و یا بی سوادی انها ندارد انها فقط در باره ی کتاب خدا دانشی نداشتند خدا در میان این افراد امی رسولی از خودشان میفرستد که آیات خدا را برای انها می خواند و انها را تزکیه می کند و به انها کتاب تعلیم میدهد و حکمت می آموزد یعنی معلم انهاست اینکه این معلم چگونه کتاب می خوانده و معلم حکمت بوده نیز جای بحث دارد که  این معلم میتوانسته بخواند پس بی سواد نبوده و سواد داشته که می خوانده
هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولاً مِّنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِن كَانُوا مِن قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُّبِينٍ [الجمعة : 2]
در آیه ی زیر نیز از کسانی نام میبرد که رسول امی را که چیزی از کتاب خدا نمی دانست را در کتابهای قبل یعنی تورات و انجیل مکتوب شده می یابند که این آیات بر اثر تحریفات بنی اسراییل نابود شده و از بین رفته اند و اینک بر خلاف آموزه های قران قوم یهود موسی را آخرین پیامبر خدا می دانند
الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوباً عِندَهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَالإِنْجِيلِ يَأْمُرُهُم بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنكَرِ وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَآئِثَ وَيَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالأَغْلاَلَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ فَالَّذِينَ آمَنُواْ بِهِ وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ وَاتَّبَعُواْ النُّورَ الَّذِيَ أُنزِلَ مَعَهُ أُوْلَـئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ [الأعراف : 157] کسانی که رسول پیامبر مردمی را پیروی میکنند همان کسی که برایشان در تورات و انجیل نوشته شده . آنها را امر به معروف می کند و آنها را از منکر نهی میکند و پاکیزه ها را برایشان حلال میکند و پلیدی ها را برایشان حرام میکند و بارهایشان را و زنجیر هایی که بر آنها بوده را بر میدارد .و کسانی که به او ایمان آوردند و او را کمک کردند و یاریش نمودند ونوری را که با او نازل شد (قرآن) را پیروی نمودند آنها نجات یافته ها هستند ﴿١۵۷﴾
و آیه ی زیر به مردم امی (کسانی که از کتاب خدا چیزی نمی دانند و از کتاب خدا غافل هستند) توصیه می کند که ایمان بیاورند به پیامبری که مانند انهاست و ایمان به کلمات خداوند آورده و از او تبعیت کنند
........ فَآمِنُواْ بِاللّهِ وَرَسُولِهِ النَّبِيِّ الأُمِّيِّ الَّذِي يُؤْمِنُ بِاللّهِ وَكَلِمَاتِهِ وَاتَّبِعُوهُ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ [الأعراف : 158] .................پس به خدا و رسولش ایمان آورید پیامبری مردمی کسی که به خدا و کلماتش ایمان می آورد و پیرویش کنید شاید هدایت شوید ﴿١۵۸﴾
و دیگر ایه ای که در زیر آمده معنی امی را روشن تر بیان می کند کسانی که از کتاب خدا غافلند و در اوهام و خیالات خود بسر می برند و تصور می کنند که به کتاب ایمان اورده اند
وَمِنْهُمْ أُمِّيُّونَ لاَ يَعْلَمُونَ الْكِتَابَ إِلاَّ أَمَانِيَّ وَإِنْ هُمْ إِلاَّ يَظُنُّونَ [البقرة : 78] و از آنها مردم عادی هستند که کتاب را نمیدانند غیر از آرزوهایی و آنها غیر از خیال پردازان چیز دیگری نیستند ﴿۷۸﴾
حال که امی را غافل از کتاب خدا و نه کسی که سواد ندارد ترجمه کردیم باید ببینیم که چه کسانی در قران غافل خوانده شده اند ؟ غافلان در قران کسانی هستند که از آیات خدا غافلند و نه اینکه سواد ندارند و خواندن و نوشتن نمی دانند میتوانید این آیات را بررسی نمایید [الأعراف : 136 و [الأعراف : 146 و [الأعراف : 205
در آیه ی زیر نیز قران به مردم در زمان پیامبر اشاره می کند که خدا با فرستادن کتاب بسوی آنها و با تدریس آیات می خواهد انها را از غفلت بیرون بیاورد
أَن تَقُولُواْ إِنَّمَا أُنزِلَ الْكِتَابُ عَلَى طَآئِفَتَيْنِ مِن قَبْلِنَا وَإِن كُنَّا عَن دِرَاسَتِهِمْ لَغَافِلِينَ [الأنعام : 156] تا نگویید کتاب فقط برای دو گروه قبل از ما فرستاده شد و ما از درس های آنها بی خبر بودیم  ﴿۱۵۶﴾
آیه زیر پیامبر را قبل از انکه قران بر او وحی شود از غافلان می نامد و با توجه به آیاتی دیگر که به آنهامی پردازیم و همگی می گویند که تو نمی دانستی که کتاب چیست و ایمان چیست مفهوم غافل بودن روشن میشود.
نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ بِمَا أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ هَـذَا الْقُرْآنَ وَإِن كُنتَ مِن قَبْلِهِ لَمِنَ الْغَافِلِينَ [يوسف : 3]  ما بر تو قصه میگوییم از بهترین قصه ها به دلیل آنکه بسویت این قرآن را نازل کردیم در حالیکه تو قبل از آن از غافلان بودی ﴿۳﴾
پیامبر بی سواد ؟
آیه ای که باورمندان به بی سواد بودن پیامبر به ان استناد می کنند در قران آیه ی زیر است که به بررسی آن می پردازیم
وَمَا كُنتَ تَتْلُو مِن قَبْلِهِ مِن كِتَابٍ وَلَا تَخُطُّهُ بِيَمِينِكَ إِذاً لَّارْتَابَ الْمُبْطِلُونَ [العنكبوت : 48] و تو قبل از آن (که به تو وحی شود) نبودی که کتاب را تلاوت کنی و نه آن (کتاب) را با خط خود بنگاری (اگر چنین بود در آن هنگام شک می کردند  آنهایی که  در بطالت سپری میکردند ﴿۴۸﴾
تلاوت فقط مخصوص آیات خداوند در کتابهایش میباشد 
باید بدانیم که مقصود از واژه ی تلاوت در این آیه  فقط مختص آیات خداوند است و نه هیچ چیز دیگری و این آیه نیز اشاره بر همین ادعا دارد که خدا به رسول می گوید قبل از آنکه قران بر تو وحی شود تو هیچ کتاب آسمانی دیگری را نخوانده ای >>..... وَمَا كُنتَ تَتْلُو مِن قَبْلِهِ مِن كِتَابٍ..... >>آیات دیگر قران بروشنی کلمه ی تلاوت را برای ما معنی می کند تا بدانیم تلاوت در این آیه خواندن آیات خداست و نه هر کتاب دیگر به بخشی از این آیات که در آن نتلو و یتلو که همان تلاوت کردن است دقت کنید
 تِلْكَ آيَاتُ اللّهِ نَتْلُوهَا عَلَيْكَ بِالْحَقِّ وَإِنَّكَ لَمِنَ الْمُرْسَلِينَ [البقرة : 252]
 ذَلِكَ نَتْلُوهُ عَلَيْكَ مِنَ الآيَاتِ وَالذِّكْرِ الْحَكِيمِ [آل عمران : 58]
 تِلْكَ آيَاتُ اللَّهِ نَتْلُوهَا عَلَيْكَ بِالْحَقِّ فَبِأَيِّ حَدِيثٍ بَعْدَ اللَّهِ وَآيَاتِهِ يُؤْمِنُونَ [الجاثية : 6]
 وَقَالَتِ الْيَهُودُ لَيْسَتِ النَّصَارَى عَلَىَ شَيْءٍ وَقَالَتِ النَّصَارَى لَيْسَتِ الْيَهُودُ عَلَى شَيْءٍ وَهُمْ يَتْلُونَ الْكِتَابَ كَذَلِكَ قَالَ الَّذِينَ لاَ يَعْلَمُونَ مِثْلَ قَوْلِهِمْ فَاللّهُ يَحْكُمُ بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِيمَا كَانُواْ فِيهِ يَخْتَلِفُونَ [البقرة : 113]
 الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يَتْلُونَهُ حَقَّ تِلاَوَتِهِ أُوْلَـئِكَ يُؤْمِنُونَ بِهِ وَمن يَكْفُرْ بِهِ فَأُوْلَـئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ [البقرة : 121]
 رَبَّنَا وَابْعَثْ فِيهِمْ رَسُولاً مِّنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِكَ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَيُزَكِّيهِمْ إِنَّكَ أَنتَ العَزِيزُ الحَكِيمُ [البقرة : 129]
آیات متعدد دیگری نیز در قران هست که این ادعا را ثابت میکند که تلاوت اشاره به خواندن کتابهای آسمانی دارد

ضمیر >> ه << در آیه ی فوق در من قبله و تخطه به قران و به کتابهای آسمانی دیگر برمی گردد ابتدا باید بگویم که این آیه نشان از این دارد که پیامبر قران را می خوانده و معلم قران وحکمتی که در قران است  بوده و ان را تعلیم می داده  محمد رسول الله تا زمان پیامبری هرگز سخنی از دین خدا نکرده و از اهل کتاب نبوده و این آیه به این مطلب اشاره میکند که تواز کتاب قران قبل از آنکه بسویت وحی شود هیچ نمی دانستی و یا از جانب خودت آن را ننوشته ای این آیه بر عکس برداشتی که برخی بر بی سوادی پیامبر تعبیر می کنند اصلا دلیل محکمی بر با سوادی محمد رسول الله دارد زیرا خدا تاکید می کند که قران را از جانب خودت ننوشته ای یعنی پیامبر سواد داشته اما قران را با میل خود ننوشته و در آیاتی دیگر می گوید نمی دانستی کتاب چیست و نمی دانستی که ایمان چیست و از بی خبران یا غافلان بودی زیرا برخی می گفتند که او این کلمات و سخنان را از کسی می آموزد و قران این مطلب را رد میکند و قرانی را که از زبان محمد جاری میشود را کلام خدا می داند به دو آیه ی زیر در باره ی مطالب فوق دقت کنید
وَلَقَدْ نَعْلَمُ أَنَّهُمْ يَقُولُونَ إِنَّمَا يُعَلِّمُهُ بَشَرٌ لِّسَانُ الَّذِي يُلْحِدُونَ إِلَيْهِ أَعْجَمِيٌّ وَهَـذَا لِسَانٌ عَرَبِيٌّ مُّبِينٌ [النحل : 103] و البته می دانیم که آنها می گویند حتمآً بشری به او (قرآن را ) یاد می دهد (غافل از آنکه) زبان کسی که در موردش شهادت دروغ می دهند اعجمی است و درحالیکه این (قرآن) بزبان عربی روشن است ﴿۱۰۳﴾
پیامبر قبل از انکه آیات وحی بر او خوانده شود از غافلان بوده و نمی دانسته که کتاب چیست و نمی دانسته که ایمان چیست اما غافل بودن او از آیات خدا دلیل بی سوادی نیست و قران نمی گوید که تو بی سواد بودی
وَكَذَلِكَ أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ رُوحاً مِّنْ أَمْرِنَا مَا كُنتَ تَدْرِي مَا الْكِتَابُ وَلَا الْإِيمَانُ وَلَكِن جَعَلْنَاهُ نُوراً نَّهْدِي بِهِ مَنْ نَّشَاء مِنْ عِبَادِنَا وَإِنَّكَ لَتَهْدِي إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ [الشورى : 52]  وآنگونه روحی از دستور ما را بسویت وحی کردیم و تو نمی دانستی که کتاب چیست و نمیدانستی که ایمان چیست و لکن آنها را بعنوان نوری قرار دادیم که توسط آن هدایت می کنیم هر کس از بنده هایمان را که بخواهیم و البته تو بسوی راه استوار هدایت می کنی ﴿۵۲﴾
قرآن به محمد رسول الله بروشنی می گوید که تو کتاب را از قبل نخوانده ای یا به تو آموزش خواندن قران داده نشده بود و نگفته که نمی توانستی بخوانی یعنی بی سواد بودی و می گوید که کتاب قرآن را از جانب خودت ننوشتی این هم یعنی میتوانی بنویسی اما به دلخواه خودت ننوشتی یا از جانب خودت ننوشتی و قرآن هر گز نگفته که تو نمی توانستی بخوانی و یا نمی توانستی بنویسی اما می گوید قبل از قرآن نمی دانستی کتاب چیست و یا ایمان چیست و این مطلب ربطی به عدم توانایی در خواندن و یا نوشتن پیامبر ندارد


 پرسش در تلگرام
بالاخره ما نفهمیدیم حضرت محمد قبل از نزول قرآن سواد داشته یا نداشته ؟

وَمَا كُنتَ تَتْلُو مِن قَبْلِهِ مِن كِتَابٍ وَلَا تَخُطُّهُ بِيَمِينِكَ ۖ إِذًا لَّارْتَابَ الْمُبْطِلُونَ﴿٤٨﴾
 و تو قبل آن (که به تو وحی شود) نبودی که کتاب را تلاوت کنی و نه آن (کتاب) را با خط خود بنگاری (اگر چنین بود در آن هنگام شک می کردند  آنهایی که  در بطالت سپری میکردند ﴿۴۸﴾

⚠⚠⚠⚠⚠⚠⚠⚠⚠⚠⚠
در ترجمه بالا اولا وقتی کتاب بدون الف و لام میاد یعنی هر کتابی ! نه کتابهای آسمانی یا ... بعدش تلاوت کردن فرقی با خواندن دارد مگر ؟ حالا کسی که سواد نداره مگه می تونه تلاوت کنه ؟

پاسخ
رسول جان  این ایه که دلیلی بر بی سوادی محمد رسول الله بیان شده اتفاقآ دقت در آیه عکس این مطلب را روشن می کند و دلیل رو شنی است که محمد رسول الله با سواد بوده  به تلاوت در ایه دقت کن تتلو من قبله من کتاب یعنی قبل از قران هیچ کتابی را تلاوت نکرده بودی تلاوت فقط در ارتباط با کتابهای خداوند است و نه خطی از آن کتاب منظور کتابهای خداوند قبل از قران است

آیه ای دیگر در تایید توضیح فوق تقدیم میکنم که محمد نه میدانست کتابهای خدا چی هست و نه میدانست ایمان چی هست زیرا مخالفان میگفتند که حرفهای محمد شبیه کتابهای  پیشین خداوند مانند تورات و انجیل است و خدا این تذکر را میدهد


وَكَذَٰلِكَ أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ رُوحًا مِّنْ أَمْرِنَا ۚ مَا كُنتَ تَدْرِي مَا الْكِتَابُ وَلَا الْإِيمَانُ وَلَـٰكِن جَعَلْنَاهُ نُورًا نَّهْدِي بِهِ مَن نَّشَاءُ مِنْ عِبَادِنَا ۚوَإِنَّكَ لَتَهْدِي إِلَىٰ صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ ﴿٥٢﴾
 وآنگونه روحی از دستور ما را بسویت وحی کردیم و تو نمی دانستی که کتاب چیست و نمیدانستی که ایمان چیست و لکن آن را بعنوان نوری قرار دادیم که توسط آن هدایت می کنیم هر کس از بنده هایمان را که بخواهیم و البته تو بسوی راه استوار هدایت می کنی ﴿۵۲﴾

حالا به یک ایه ی کلیدی دقت کنید که کافران برای بی اهمیت جلوه دادن محمد رسول الله می گویند قران همان داستانهای قدیمی است که شبانه روز  بر او املا می شود و او انها را مینویسد


وَقَالُوا أَسَاطِيرُ الْأَوَّلِينَ اكْتَتَبَهَا فَهِيَ تُمْلَىٰ عَلَيْهِ بُكْرَةً وَأَصِيلًا ﴿٥﴾
و گفتند این (قرآن) افسانه های قدیمی هاست که او  ( پیامبر ) آن را نوشته  و آن صبح و شب بر او املاء میه شود ﴿۵﴾
این آیه دلیل روشن و واضحی است که پیامبر خواندن و نوشتن میدانسته و قران را
مینوشته و مخالفان در این آیه به آن اقرار میکنند


ن:
سلام جناب اسلامی
این گفته مربوط به کافران است و نه از زبان الله.
همچنانکه اتهام میزنند اساطیر الاولین است براحتی اتهام میزنند محمد آنها را نوشته!
و‌ پیام آیه از قول کافران اینست که  محمد داستانسرایی کرده و داستان نوشته.
و این دلیل مبنایی برای با سواد بودن محمد نمیتونه باشه


نظرتون راجع به این آیه چیه؟


و ما کنت تتلوا من قبله من کتاب و لا تخطه بیمینک اذا لارتاب المبطلون

 پیش از این نه کتابی می‏خواندی و نه با دست خود چیزی می‏نوشتی تا موجب تردید دشمنانی که می‏خواهند سخنان ترا ابطال کنند گردد .

karim eslami:
سلام ن جان اگر خوب دقت کنید این آیه دقیقآ نشان می دهد که محمد با سواد بوده و قبل از قرآن کتابی را نه نوشته بود و نه خوانده بود 
قرآن به مجادله با اهل کتاب اشاره می کند و اینکه محمد امی بوده یعنی کتابهای پیامبران پیشین مانند تورات و انجیل را هیچ نخوانده بود که کپی برداری کند زیرا اهل کتاب الان هم می گویند قران از روی تورات و انجیل کپی شده خدا دارد نکته های مهمی را گوشزد می کند که با اینکه پیامبر میتوانسته بخواند اما هیچ یک از کتب پیامبران را نه خوانده و نه نوشته بود این دلیل بر سواد پیامبر است اما اصحاب مذاهب آن را گونه ای دیگر تفسیر می کنند تا با افسانه هایشان سازگار باشد 


 در آیات دیگر هم قران بر این موضوع تاکید کرده تو نه میدانستی کتاب چیست و نه ایمان چیست شوری ۵۲
آیاتی از سوره ی عنکبوت را جهت تدبر تقدیمغ می کنم 

وَكَذَٰلِكَ أَنزَلْنَا إِلَيْكَ الْكِتَابَ ۚ فَالَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يُؤْمِنُونَ بِهِ ۖ وَمِنْ هَـٰؤُلَاءِ مَن يُؤْمِنُ بِهِ ۚ وَمَا يَجْحَدُ بِآيَاتِنَا إِلَّا الْكَافِرُونَ ﴿٤٧﴾
 و به آنگونه بسوی تو کتاب را نازل کردیم و کسانی که به آنها کتاب دادیم به آن ایمان می آورند و از اینها هم کسانی هستند که به آن ایمان می آورند و آیات ما را کسی غیر از کافران انکار نمی کند﴿۴۷﴾ه
وَمَا كُنتَ تَتْلُو مِن قَبْلِهِ مِن كِتَابٍ وَلَا تَخُطُّهُ بِيَمِينِكَ ۖ إِذًا لَّارْتَابَ الْمُبْطِلُونَ﴿٤٨﴾
 و تو قبل از آن (که به تو وحی شود) نبودی که از کتابی آسمانی تلاوت کنی و نه آن (کتاب) را با خط خود بنگاری (اگر چنین بود در آن هنگام شک می کردند  آنهایی که  در بطالت سپری میکردند ﴿۴۸﴾ عنکبوت 

و اگر به آیاتی مانند شوری ۵۲ دقت کنید مطلب برایتان روشن تر می شود 

وَكَذَٰلِكَ أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ رُوحًا مِّنْ أَمْرِنَا ۚ مَا كُنتَ تَدْرِي مَا الْكِتَابُ وَلَا الْإِيمَانُ وَلَـٰكِن جَعَلْنَاهُ نُورًا نَّهْدِي بِهِ مَن نَّشَاءُ مِنْ عِبَادِنَا ۚوَإِنَّكَ لَتَهْدِي إِلَىٰ صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ ﴿٥٢﴾

 وآنگونه روحی از دستور ما را بسویت وحی کردیم و تو نمی دانستی که کتاب چیست و نمیدانستی که ایمان چیست و لکن آن را بعنوان نوری قرار دادیم که توسط آن هدایت می کنیم هر کس از بنده هایمان را که بخواهیم و البته تو بسوی راه استوار هدایت می کنی ﴿۵۲﴾ شوری

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر