۱۱۸ - ماجرای گاو بنی اسراییل و مقتول چیست ؟

پاسخ به : سوالات قرآن برای ترویج و نشر فرهنگ کتاب آسمانی ۱۱۸
عزیزان فرهیخته ی باورمند به قرآن در سوره ی بقره فردی کشته می شود و خدا میگوید اورا حرکت دهید بوسیله ی آن لطفآ با تفکر و تدبر در آیات قرآن بفرمایید ماجرای مقتول چیست ؟

وَإِذْ قَتَلْتُمْ نَفْسًا فَادَّارَأْتُمْ فِیهَا ۖ وَاللَّـهُ مُخْرِجٌ مَّا کُنتُمْ تَکْتُمُونَ ﴿٧٢﴾
 و زمانیکه نفسی را کشتید سپس یکدیگر را در آن (قتل) متهم می کردید وخدا ست بیرون آورنده آنچه که شما آن را پنهان می کردید ﴿۷۲﴾ بقره
فَقُلْنَا اضْرِبُوهُ بِبَعْضِهَا ۚ کَذَٰلِکَ یُحْیِی اللَّـهُ الْمَوْتَىٰ وَیُرِیکُمْ آیَاتِهِ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ ﴿٧٣﴾
 پس گفتیم : او را تکان دهید به وسیله ی بعضی از آن بدانسان خدا مرده ها را زنده میکند و آیاتش را به شما نشان میدهد شاید سر عقل بیایید ﴿۷۳﴾  بقره
جواب :
در برخی از جاهای قرآن ضمایر مذکر و مونث در جای یکدیگر بکار رفته البته خیلی کم است اما اینها هر کدام ممکن است دلیلی داشته باشد در داستانی که در سوره ی بقره در مورد دستور خدا به ذبح گاو در بنی اسراییل را به این داستان مقتول گره زده اند که ممکن است این مطلب درست یا غلط باشد
یکی از کلیدهای فهم قرآن تشخیص درست ضمایر است که به چه چیزی اشاره میکنند در داستان بقره مونث است و نفس مقتول نیز مونث است زیرا می گوید : فَادَّارَأْتُمْ فِیهَا ضمیر ها در فیها اشاره به نفس مقتول دارد که مونث است اگر مذکر بود باید می گفت : فَادَّارَأْتُمْ فِیهَ
از سوی دیگر بقره نیز مونث است ودر آیه ی بعد برای زنده شدن مرده می گوید : فَقُلْنَا اضْرِبُوهُ بِبَعْضِهَا اما ضمیر ه در اضْرِبُوهُ مذکر است و نه میتواند به نفس باز گردد و نه به گاو پس ممکن است ضمیر مونث به نفس باز گردد اما ضمیر مذکر در گاو جای بحث دارد و ممکن است داستان گاو اصلآ با داستان مقتول یکی نباشد
اما مطلبی هم هست که درسوره ی نحل آیه ی 66 بر خلاف سیاق آیات ضمیر در باره ی انعام (چهارپایان) ضمیر مذکر است
 وَإِنَّ لَكُمْ فِي الْأَنْعَامِ لَعِبْرَةً ۖنُّسْقِيكُم مِّمَّا فِي بُطُونِهِ مِن بَيْنِ فَرْثٍ وَدَمٍ لَّبَنًا خَالِصًا سَائِغًا لِّلشَّارِبِينَ ﴿٦٦﴾ نحل
 و قطعاً برای شما در چهار پایان عبرتی است از آنچه در شکمهای آنهاست از میان محتویات شکمبه و خون شیری خالص به شما می نوشانیم که برای نوشنده ها گواراست ﴿۶۶﴾ نحل
دقت کنید  ۖنُّسْقِيكُم مِّمَّا فِي بُطُونِهِ باید میشد  ۖنُّسْقِيكُم مِّمَّا فِي بُطُونِهِا
در حالیکه در تمام قرآن ضمیر انعام مونث است بنابر این ممکن است مانند برخی از انشاء های قرآن دلیل یا حکمتی باشد که برای ما مفهوم نیست و برخی از آنها را بنا بر دیدگاه خود تعبیر کرده اند که بعنوان مثال املای کلمه ی بسط در  بقره 245 و اعراف 69 که بجای سین صاد نوشته شده بصط
مَّن ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللّهَ قَرْضاً حَسَناً فَيُضَاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافاً كَثِيرَةً وَاللّهُ يَقْبِضُ وَيَبْصطُ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ [البقرة : 245]
أَوَعَجِبْتُمْ أَن جَاءكُمْ ذِكْرٌ مِّن رَّبِّكُمْ عَلَى رَجُلٍ مِّنكُمْ لِيُنذِرَكُمْ وَاذكُرُواْ إِذْ جَعَلَكُمْ خُلَفَاء مِن بَعْدِ قَوْمِ نُوحٍ وَزَادَكُمْ فِي الْخَلْقِ بَصطَةً فَاذْكُرُواْ آلاء اللّهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ [الأعراف : 69]
اينكه مقصود خدا چه بوده فقط خدا می داند زیرا تاویل کتاب را فقط خدا میداند

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر